ארז בראון מהוד השרון הוא טייס אל על בלילות, ומורה בבקרים: כשהוא לא טס הוא מגיע לחטיבת הראשונים בעיר ומלמד את התלמידים היסטוריה ואזרחות. זאת, לאחר שבאחרונה החליט לעשות הסבה מקצועית וללמוד הוראה. בראון, 53, משמש כטייס אל על זה 11 שנים, ובעשר השנים האחרונות מתנדב בפרויקט "יחד מורים", שבמסגרתו עשה השתלמות להיות תומך הוראה. במהלך התקופה הזאת הוא פוקד אחת לשבוע את תיכון מוסינזון ואת חטיבת הראשונים ומלמד אזרחות והיסטוריה. "תחום החינוך תמיד היה בראש מעייניי", הוא מספר. "עשיתי השתלמות בסמינר הקיבוצים כדי להיות 'תומך הוראה'. אני מלמד בעיקר אזרחות והיסטוריה. בעיניי זה תחום חשוב מאוד, הקשור לחיים היום-יומיים של כל אחד מאתנו. חשוב שבני נוער יכירו, יפתחו עיתון ויבינו מה קורה, יגבשו דעה ויידעו לבקר".
1 צפייה בגלריה
ארז בראון. מהשמיים לכיתה | צילום: אסף פרידמן
ארז בראון. מהשמיים לכיתה | צילום: אסף פרידמן
ארז בראון. מהשמיים לכיתה | צילום: אסף פרידמן
מה זה אומר להיות תומך הוראה?
"אני נמצא בשיעור עם המורה של הכיתה ותורם מהידע שלי, או לחלופין, אני מנהל קבוצות דיון בשיעורי העשרה עם תלמידים מתקשים, או דווקא עם תלמידים מצטיינים, כדי לתת להם ביטוי בקבוצות קטנות. אנחנו דנים בסוגיות אקטואליות, מתווכחים, מציגים דעות לכאן ולכאן. מדי פעם ליוויתי קבוצות קטנות של תלמידים בהעמקה בחומר מסוים, על פי דרישת המורה".
עם הזמן הגיע בראון למסקנה, כי תחום החינוך מדבר אליו יותר, ובאחרונה החליט לעשות הסבה מלאה למקצוע ההוראה. "אני לומד בבית ברל קורס הסבת אקדמאים להוראה", הוא מסביר. "אני אוהב את העבודה שלי כטייס, אבל אני גם מתחבר מאוד להוראה, וחולם להיות מורה-מחנך יום אחד. בתור צעד ראשון אהפוך למורה עם תעודה מקצועית".
איך תשלב בין הטיסות לבין ההוראה?
"עבודתי כטייס ייחודית מאוד, והיא דווקא נותנת לי יותר זמן פנוי מאשר עבודה רגילה. בשעות היום אני פנוי יותר מאשר בשעות הערב. אל על עוזרים ותומכים בנו, ונותנים לנו יום קבוע בשבוע להתמקד בהתנדבות בבתי הספר. זה דורש מאמץ, כי לפעמים אני חוזר מטיסה בשעה מאוחרת מאוד, ישן שעתיים וקם ללמד. אני עושה את זה כי זה חשוב לי, וכי התלמידים יתאכזבו אם אני לא אגיע. מבחינה כספית, אני מודה, זה משתלם פחות, כי אני מקדיש ימים להוראה בהתנדבות במקום לעבוד בשכר".
בראון רואה בתחום הטיס וההוראה קווים משותפים. "אני חושב שבתחום הטיסה יש עיסוק מתמיד בלימוד ובהדרכה, אני כל הזמן לומד, מלמד, נבחן ובוחן, ולכן יש קשר בין שני המקצועות האלה. טיס זה סמל למצוינות, והשאיפה של כל מורה זה להביא את התלמידים למצוינות. בעיניי אלה תחומים חופפים ודומים מאוד.
"שואלים אותי, מה קשה יותר, להטיס מטוס או להשתלט על בני נוער ולגרום להם להתרכז בשיעור. לכל תחום יש הקושי שלו, וכל תחום דורש מיומנות מסוג אחר. אני מלא הערכה למורים ולמערכת החינוך, כי בעבודה הזאת יש אתגר רציני, אבל האתגר הזה מספק מאוד".