בעקבות הכתבה האחרונה שפורסמה ב-"ידיעות השרון" וב-"מיינט כפר סבא" בה נחשף סיפורו של בן ציון גרדיס ז"ל, נוטר בהגנה שעלה ארצה לבדו ונהרג באוקטובר 38', הוחלף קברו לקבר צבאי.
כזכור, קברו של גרדיס אותר בידי בן משפחתו אסי ניסלסון לוריא (32) שנדהם לגלותו מוזנח ומופקר. לוריא, תושב הצפון, פנה לאחרונה למשרד הביטחון בעקבות הכתבה בבקשה להחליף את קברו של בן ציון לקבר צבאי. לשמחתו הרבה, נענה לוריא בחיוב.
1 צפייה בגלריה
בן ציון גרדיס (משמאל) וקברו (מימין) | צילומים: פרטי
בן ציון גרדיס (משמאל) וקברו (מימין) | צילומים: פרטי
בן ציון גרדיס (משמאל) וקברו (מימין) | צילומים: פרטי
בלשון תגובת משרד הביטחון נכתב כי "על פי חוק בתי קברות צבאיים, משפחת החלל רשאית להחליט האם להקים לחלל קבר ומצבה צבאית או אזרחית, בבית קברות אזרחי, ולקבל השתתפות כספית. משפחת חלל שנפל לפני קום המדינה, אשר תפנה להפוך מצבה אזרחית למצבה צבאית, תטופל על ידי משרד הביטחון".
לוריא חוקר במשך תקופה את הנושא ואף פתח קבוצת פייסבוק "יהודי לטביה" המונה מעל 2,000 אנשים, שם מצא מאות קרובי משפחה אבודים. כאמור, בעקבות תגובת משרד הביטחון, פנה לוריא בבקשה להפוך את מצבתו של גרדיס למצבה צבאית, ונענה בחיוב.
"אין לנושא הזה מספיק מודעות, אנשים לא יודעים שזה קיים ואפשרי", מוסיף לוריא. "התרגשתי בתור קרוב משפחה, זאת הרגשה משמחת לדעת שעשיתי משהו שהמשפחה שנספתה לא יכלה לעשות. בן ציון גרדיס נשכח ל-78 שנים עד שמצאתי את המצבה שלו, ועבורי זה סוג של סגירת מעגל, שלוחם שנשכח חוזר עכשיו לזיכרון. גם בתור מי שמתעסק בהיסטוריה ובחקר שורשים, זה בהחלט סיפור גדול".
לוריא אף מתכנן אזכרה גדולה למלאת 80 שנה לנפילתו של גרדיס, ומצפה לשיתוף פעולה מטעם העירייה בנושא. "הרבה פנו אלי שהם רוצים להגיע ואני בטוח שגם העירייה תשתתף, הצלחתי למצוא עוד בני משפחה אבודים שקשורים אליו בעקיפין וגם רוצים להגיע לאזכרה", הוא אומר. השבוע שלחו לי את הנוסח שייכתב על המצבה לאישור, וביקשתי שהקבר יהיה מוכן עד לתאריך האזכרה באוקטובר הקרוב, אני מקווה שנוכל לקיים את האזכרה למלאת 80 שנה לנפילתו בקבר מכובד יותר".
על אף ההתרגשות, מזכיר לוריא כי המקרה של בן משפחתו הוא לא המקרה היחיד. "הבנתי שיש עוד 800 קברים כאלו של לוחמים שנפלו לפני קום המדינה", הוא מוסיף.
"אני חושב שמי שלחם ונפל עבור הקמת המדינה ובזכותו יש לנו מדינה, ראוי שיהיה לו קבר מתוחזק ומכובד כאן בארץ. זה משהו שצריך לעבור בחקיקה. לא לכולם יש משפחות שיכולות להגיש בקשה להפיכת הקבר לקבר צבאי, וגם מי שיכול לא בהכרח מודע לאפשרות הזאת. אני חושב שראוי לעשות משהו כדי שהקברים הללו יהיו מתוחזקים ומטופחים. פניתי לאורך התקופה גם לחברי כנסת ולא ראיתי שינוי משמעותי בעקבות זאת".
לסיום, פונה לוריא לקוראים בבקשה: "חשוב לי שידעו שהאופציה הזאת קיימת, ולכן חשוב לתחקר את השורשים, לבדוק אם יש קרוב שנפל לפני קום המדינה ואם אפשר להחליף את הקבר לקבר צבאי. גם בשביל הידע, אני מכיר הרבה אנשים שלא מכירים את סיפור החיים של הסבים והסבתות הקרובים שלהם, וזה מצער מאוד".
תגובת משרד הביטחון:
"משרד הביטחון מכיר בערכיות ורגישות נושא המצבות של חללי מערכות ישראל שנפלו לפני קום המדינה, הובאו לקבורה אזרחית ונבנתה להם מצבה אזרחית על פי החלטת המשפחה. בכדי לשמר את החלטת המשפחה דאז, ועל מנת לתת מענה לאותם חללים שלא נותרו להם בני משפחה, הנושא יועלה לדיון הקרוב של המועצה הציבורית להנצחת החייל, זאת על מנת לקבל החלטה שמכבדת את הנופלים".