להפועל כפר־סבא הייתה אפיזודה אירופית, קצרה מאוד, בזכות זכייתה באליפות ב־1982. משחק הבכורה, נגד נורשפינג השוודית, התקיים ב־26 ביוני, אבל את מדינת ישראל עניינה יותר מלחמת לבנון, שפרצה שלושה שבועות לפני כן. גם העולם לא עצר את נשימתו מלכת. באותו סוף שבוע הסתיים שלב הבתים של המונדיאל בספרד, ואברהם קליין התכונן למינוי שקיבל, לשפוט במשחק בין ברזיל לארגנטינה. ובכל זאת, כ־1,000 אוהדים הגיעו כדי לצפות בהיסטוריה. השוודים סבלו מהחום וגם שחקני כפר־סבא לא היו במיטבם מכיוון שלא הספיקו להתאמן יותר מדי לפני כן (מלחמה, זוכרים?), אבל האקשן התחיל במחצית השנייה, ובסופו האלופה הישראלית ניצחה 2:3 מצמד של שלמה וייצמן ועוד שער של אריאל בן־אריה.
1 צפייה בגלריה
כך ניצחנו (הכתבה השמאלית למעלה). 1982 נראית כה רחוקה
כך ניצחנו (הכתבה השמאלית למעלה). 1982 נראית כה רחוקה
כך ניצחנו (הכתבה השמאלית למעלה). 1982 נראית כה רחוקה
(צילום: ידיעות אחרונות)
שבוע מאוחר יותר אירחה כפר־סבא את אדמירה ואקר, שהובסה 4:0 על ידי הפועל ת"א, אבל היא כנראה עלתה בביטחון מופרז וסיימה רק ב־1:1 (איתן רביבו כבש). ואז הגיע צמד המשחקים נגד הפועל ת"א. בהתאחדות החליטו לעשות מחווה לתושבי הצפון וקיימו את המשחק הראשון בקריית־שמונה. 3,000 איש באו לראות שתי קבוצות מהליגה הראשונה משחקות אצלם בעיר (אחר כך זו כבר הייתה שגרה) ונהנו ממטח של שבעה שערים – 3:4 לאדומים. צמד של וייצמן ושער של פוגל לא הספיקו לכפר־סבא. שלושה ימים לאחר מכן נערך הגומלין. העולם התכונן לגמר המונדיאל שנערך למחרת בין איטליה לגרמניה, אבל בבלומפילד עסקים כרגיל עם עוד ניצחון של הפועל ת"א, הפעם 0:1 מפנדל של משה סיני בדקה ה־81.
ואז הגיע המסע לאירופה. נורשפינג, שהפסידה בחום הכפר־סבאי, נקמה בקרירות השוודית עם 1:7 מהדהד (יצחק שום כבש), ושבוע לאחר מכן אדמירה וינה הוסיפה 0:3 משלה. הפועל ת"א, שיצאה למשחקי החוץ עם מאזן מושלם של ארבעה ניצחונות, הפסידה פעמיים ונדחקה למקום השני. אבל נחזור לצרות של כפר־סבא. באגודה החליטו להצמיד לשני המשחקים נסיעת פרס לארה"ב, ובסך הכל שהתה הקבוצה בחו"ל 32 יום בלי להתאמן. בנוסף, לקבוצה לא היה זמן וכסף לרענן את הסגל וכך צירפה למסע שחקן אחד בלבד, חיים לוי מהפועל נתניה (כיום מאמן הפועל רמה"ש), וגם הוא לא שותף יותר מדי במהלך העונה הבאה. יש הרואים במסע הזה את אחד הסיבות לירידת הליגה, עונה אחת בלבד אחרי הזכייה האליפות.

תור הזהב

מכבי נתניה חוזרת למפעלים האירופיים אחרי הפסקה של עשר שנים, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בהופעות שלה מעבר לים עוד בימים שהכדורגל ביבשת היה סגור למחצה בפני הקבוצות שלנו. ישראל התקבלה לאופ"א בתחילת שנות ה־90 של המאה הקודמת והחלה לשחק במפעלים המרכזיים שלה בעונת 1992/3, אבל עוד לפני כן, מעונת 1976/7, הקבוצות שלה השתתפו בגביע האינטרטוטו. למעשה, בהיעדר אפשרות אחרת, הפרס הגדול לאלופה ולסגניתה היה השתתפות באינטרטוטו. שמונה פעמים השתתפה נתניה במפעל הזה, והיא קצרה הצלחה לא מבוטלת. בהמשך היא שיחקה שתי עונות בגביע אופ"א ושתיים נוספות במחליפה שלה, הליגה האירופית.
שנות ה־70 ותחילת שנות ה־80 היו תור הזהב של מכבי נתניה עם חמש אליפויות, שתי סגנויות וגביע אחד – והפרס היה כאמור השתתפות באינטרטוטו. באותם ימים ברית המועצות ויוגוסלביה עדיין לא התפרקו לרסיסים ויצרו מדינות חדשות, ולכן רוב היריבות היו ממערב אירופה, חלקן אפילו שמות גדולים. מפעל האינטרטוטו הוקם כבר בתחילת שנות ה־60 על ידי חברות הימורים מגרמניה, כדי לאפשר למהמרי הטוטו באירופה להמר על תוצאות של משחקי כדורגל בקיץ, זמן שהענף שובת מפעילות. בהמשך אופ"א נטלה חסות על המפעל, והחל מעונת 1995/6 ניתן היה להעפיל דרכו לגביע אופ"א. לפני כן חולקו הקבוצות לבתים של ארבע משתתפות, וכל זוכות הבתים הוכרזו כמנצחות מכיוון שפשוט לא היו שלבים נוספים.
עונת 1977/8 נחשבת עד היום לגדולה ביותר בתולדות המועדון עם דאבל היסטורי ודובדבן אירופי – האינטרטוטו. בקבוצה שאימן שמואל פרלמן כיכבו מוטל'ה שפיגלר, גדי ועודד מכנס, שרגא וחיים בר, דוד לביא, משה גריאני, ברוך חסן, גדעון קליינמן, אלברט גזל וגבי רוזנדורן, והיא הוגרלה לבית אחד עם סלובודה טוזלה מיוגוסלביה, אלפסבורג השוודית ולילסטרום הנורווגית. התוצאות היו מרשימות: ניצחונות 0:1 ו־1:2 על לילסטרום ו־1:7 על אלפסבורג בנוסף לשלוש תוצאות תיקו, שסידרו לנתניה את ראשות הבית. ההישג הראשון של קבוצה ישראלית בחו"ל מאז הזכיות של מכבי והפועל ת"א בגביע אסיה עשור קודם לכן.
עונה לאחר מכן נתניה קיבלה הגרלה, שלא הייתה מביישת היום שום בית בליגה האירופית, עם ורדר ברמן, סטנדארד ליאז' ורפיד וינה, והתוצאות היו בהתאם: ניצחון בודד (2:4 על וינה), שתי תוצאות תיקו, שלושה הפסדים ומקום שלישי. מעונת 1980/81 החליטו באירופה "לחסוך" עלינו הוצאות נסיעה ולכן הגרילו לכל בית שתי קבוצות ישראליות, כדי שהקבוצות האורחות יוכלו להרוג שתי ציפורים במכה אחת. כך מצאה עצמה נתניה בבית אחד עם מכבי ת"א וגם עם קופנהאגן ורויאל אנטוורפן. מכבי ת"א ניצחה את נתניה 1:3, אבל זה היה הניצחון היחיד שלה במפעל והיא סיימה אחרונה. נתניה, לעומתה, התאוששה עם שלושה ניצחונות ושתי תוצאות תיקו – וסיימה שוב ראשונה בבית.
עונה לאחר מכן נתניה שובצה לבית אחד עם הפועל ת"א, ויינר מאוסטריה ופ.צ ליאז'. היא זכתה בשני ניצחונות (1:4 על הפועל ת"א ו־1:3 על ליאז'), אבל גם הפסידה פעמיים וסיימה שני משחקים בתיקו וסיימה שלישית, מקום אחד מעל הפועל ת"א. אחרי הפסקה של שנה, בעקבות איבוד האליפות לכפר־סבא, נתניה חזרה לאירופה – ובגדול. היא זכתה בחמישה ניצחונות (1:2 ו־1:3 על ארהוס הדנית, 1:2 ו־0:3 על שמשון ת"א ו־3:6 על לוצרן משווייץ) בדרך לזכייה שלישית בראשות הבית. זה קרה בסיום עונת ה"נתניה ועוד 15", מה שסימן עוד שיא בתולדות המועדון.

מייחלים לגביע

בעונת 1992/3 החלו כאמור הקבוצות הישראליות להשתתף במפעלים הראשיים של אופ"א, אבל נתניה עדיין נשלחה לאינטרטוטו – ובלי הרבה הצלחה. היא סיימה עונה קודם במקום השישי בליגה, ובמפעל האירופי סיימה רביעית בבית אחרי סלביה פראג, באייר לברקוזן ו... הפועל פ"ת עם מאזן של ארבע הפסדים ושתי תוצאות תיקו (שתיהן עם פ"ת). עונה לאחר כן שיחקו חמש קבוצות בכל בית, בסיבוב אחד, ונתניה השיגה ניצחון 1:2 על האלמסטד השוודית בתוספת להפסד 2:1 לספרטה פראג ותיקו 2:2 עם לוקומוטיב סופיה ו־0:0 עם סילקבורג הדנית.
אנחנו עושים קפיצה של תשע שנים קדימה. נתניה מסיימת במקום הרביעי ומקבלת כרטיס לאינטרטוטו, שהפעם יכול להוביל לגביע אופ"א. השיטה כבר לא בתים אלא נוקאאוט, אבל לנתניה זה היה נוקאאוט כואב במיוחד עם הדחה כבר בסיבוב הראשון, ועוד לפרטיזן טיראנה. אחרי הפסד 2:0 באלבניה, נתניה ניצחה בבית 1:3 אבל טיראנה עלתה בזכות שער חוץ.
ביי ביי לאינטרטוטו, שלום גביע אופ"א. בעונת 2007/8 נתניה החלה את דרכה בסיבוב המוקדמות השני, אבל שם גם סיימה אותה עם הפסד ביתי 1:0 ללייריה הפורטוגלית ו־0:0 בחוץ. עונה לאחר מכן הסיפור היה דומה עם הדחה אחרי 1:1 בבית (כבש פרנסיס קיויו, זוכרים?) והפסד חוץ 2:0 לצ'רנו ורנה הבולגרית. שנה אחר כך גביע אופ"א פינה את מקומו לליגה האירופית, ונתניה הצליחה סוף סוף לעבור שלב. בסיבוב המוקדמות השני היא חלפה על פני סלימה וונדררס ממלטה עם 0:3 ביתי (מעוז סמיה, אחמד סבע וחן עזרא כבשו) ו־0:0 בחוץ. היריבה הבאה, גלאטסראיי, הייתה כבר סיפור אחר לגמרי והטורקים ניצחו 1:4 (דלה ימפולסקי לנתניה) ו־0:6. מה זה ניצחו, הביסו. 
עונת 2012/3 הייתה עונה מטלטת עבור המועדון. מצד אחד חנוכת האצטדיון החדש, אבל מאידך ירידה לליגה הלאומית. וכל זה החל עם העונה האחרונה של הקבוצה בליגה האירופית, שגם היא הייתה הפכפכה. נתניה ניצחה אמנם בחוץ את קופס הפינית 0:1 (אחמד סבע), אבל הפסידה בבית 2:1 (יוסי שיבחון) והודחה בגלל שערי חוץ. עכשיו מתחיל עידן הליגה האזורית, והמשימה להגיע לשלב הבתים לא יהיה קל עבור נתניה מכיוון שהיא לא מדורגת. ההגרלה תתקיים ביום שלישי הקרוב, ב־14 ביוני.