אחד הסיפורים הגדולים ביותר בעונה ההזויה שעברה על הפועל כפר סבא, כזה שאולי מסמל יותר מכל את קריסת המערכות שחוו הירוקים, התרחש סביב שחקן כדורגל צעיר בן 20, שהגיע העונה ל"לויטה", ומשחק בתפקיד המגן הימני. אה, כן, וממש במקרה הוא גם הנכד של הבעלים.
3 צפייה בגלריה
שלח עם הקפטן מאטוביץ'. נקלע לסערה בעל כורחו | צילום: תומי הרפז
שלח עם הקפטן מאטוביץ'. נקלע לסערה בעל כורחו | צילום: תומי הרפז
שלח עם הקפטן מאטוביץ'. נקלע לסערה בעל כורחו | צילום: תומי הרפז
עונה הזויה
בעל כורחו הפך טום שלח לגורם שהתסיס את המערכת כולה והצית את האש בין סבא שומי למאמן מסאי דגו. כזכור, דגו טען, שבגלל ההחלטה שלו שלא להרכיב את שלח הוא נשלח הביתה, שומי מצדו טען אחרת. דבר אחד בטוח, מרגע שדגו נחתך, החלה הצלילה הגדולה של הפועל כפר סבא, ומי שספגו את מרבית את האש היו הסבא והנכד.
מכיוון ששלח ג'וניור אינו שש לדבר בשלב זה, אין כמו אביו, שחקן העבר אמיר שלח, כדי לשפוך מעט אור על כל מה שעבר על המשפחה בעונה קשה כזאת.
"הפועל כפר סבא עברה עונה הפכפכה ולא קלה בלשון המעטה", אומר שלח. "ממתמודדים על העלייה הם הפכו למועמדים לירידה, ולא היה רחוק שזה אכן יקרה. באופן אישי, אני לא זוכר את עצמי לחוץ כל כך כמו בשני המשחקים מול טבריה. טוב שזה נגמר ככה. עכשיו הגיעה הפגרה, צריך לחשוב באופן כללי על הקבוצה, וספציפית על טום".
פרשת רועי זיקרי התבררה כגול עצמי של שומי.
"זיקרי בלי ספק היה שחקן חשוב ביותר בקבוצה, וכל ההתנהלות בעניינו היתה בעייתית. מצד אחד, אני יכול להבין את שום, אך מצד שני, זאת היתה טעות, ומוטב היה להשאיר אותו בקבוצה עד סוף העונה. בטוח שזה היה עוזר להם מקצועית".
סיפור מסאי דגו היה קו פרשת המים של כפר סבא. הטענה העיקרית היתה, שבגלל ההתעקשות של שומי על שיתופו של טום, התפוצץ כל העסק עם דגו.
"לא יצא לי לדבר עם מסאי במהלך העונה. זה לא באופי שלי להרים טלפון למאמן. לא יצא לי גם לדבר יותר מדי עם שום על כל מה שקרה. אני חושב שההתנהלות היתה קלוקלת משני הצדדים. מסאי בחר להצטדק. לבוא ולומר שהוא לא רוצה להקשיב לאיש כדורגל כמו שום וללמוד ממנו, זאת טעות גדולה מאוד. נפלה בחלקו הזכות לעבוד לצדו של בעלים/מנג'ר בדמותו של שום, והיה לו הרבה מה ללמוד ממנו בפן המקצועי.
"מסאי הצטדק, ואני מכיר את זה היטב, כי גם אני הייתי כזה וזאת טעות. לעשות הכל הפוך, רק כדי שלא יגידו ויחשבו שהוא מקשיב לו. חבל, מה יצא מזה? הוא מצא את עצמו מפוטר. גם ההתנהלות בצד השני היתה מוטעית. לפעמים בעלים צריך לדעת לבלוע את הצפרדע ולהמשיך הלאה".
ואיפה טום במשוואה הזאת?
"טום הוא שחקן לגיטימי לליגה הלאומית. אני חושב שיש לו עוד מה להוכיח, ועוד שנתיים או שלוש נדע לאן זה הולך. הפוטנציאל קיים והרצון שלו להשקיע גדול מאוד. הוא רוצה ללמוד ולהתקדם. אני מאמין שכשהוא יקבל את ההזדמנות וישחק, אין כל סיבה שהוא לא יחזיר בגדול. אני מקווה שהוא יהיה גם שחקן לגיטימי לליגת העל.
"אני כל הזמן מסביר לטום, שהכי חשוב לפתח עמוד שדרה חזק. להמשיך להאמין בעצמך, אסור שדברים כמו הפסדים, קללות או כתבות יזיזו אותך מהדרך ויערערו לך את הביטחון. הכל סביבו עסיסי, והוא צריך להתמודד עם זה. כשחקן נבחרת אפילו בשיא שלי קיללו אותי, ותמיד היו נשמות טובות שדיברו עליי, אבל את מי זה מעניין?".
3 צפייה בגלריה
אמיר שלח. יודע משהו על להתמודד עם ציפיות | צילום: תומי הרפז
אמיר שלח. יודע משהו על להתמודד עם ציפיות | צילום: תומי הרפז
אמיר שלח. יודע משהו על להתמודד עם ציפיות | צילום: תומי הרפז
מסאי סיפר שהגורם העיקרי לעזיבתו היה טום שלח, לאחר ששום הסביר לו לא פעם, שאם הנכד לא יפתח הוא יילך הביתה. זה נראה לך תקין?
"אני לא מאמין שזאת היתה הסיבה העיקרית לעזיבה של מסאי. מובן שזה מה שמשך את האש, והיו לא מעט חיכוכים וחילוקי דעות בין שום למסאי, אבל אני משוכנע שזה לא העיקר.
"דווקא שני משחקים לפני שהוא פוטר טום שיחק בהרכב, אז לבוא ולזרוק רפש ולומר שזאת הסיבה - זה לא רציני".
לא מתייאש
אפשר להסכים עם שלח או לחשוב שהוא בכלל לא בכיוון, דבר אחד ברור - הסיפור עם טום שלח ומסאי דגו הפך את העונה של כפר סבא ב-180 מעלות.
"אני רוצה להזכיר לכולם שבארבעת המשחקים האחרונים של מסאי הקבוצה דישדשה והפסידה", אומר שלח. "המאמנים שהגיעו אחריו לא הצליחו, וכדור השלג הלך וגדל. הדינמיקה בין שום למסאי לא צלחה, אבל איפה היו השחקנים מאז ובהמשך העונה? איפה כל השחקנים שקיבלו כותרות גדולות עם הצלחת הקבוצה בתחילת העונה? להפיל הכל על ילד בן 20? איפה התחבאו השחקנים? לאן נעלמו הכוכבים הגדולים? ראיתי עכשיו שרז כהן שעבר להפועל תל אביב השתלח בשום. איפה הוא היה? לאן הוא ברח? לעשות ניתוח כשהקבוצה כמעט ירדה ליגה? ועוד שחקנים שנעלמו".
הקהל הביע את מורת רוחו.
"הקהל ניזון ומתחמם מהתקשורת. היום הוא אומר ככה ומחר ככה. אני יושב ביציע ושומע: למה טום משחק? ורגע אחרי הוא עושה תאקל טוב ומקבל עידוד. שופטים שחקנים לאורך עונה ותקופה. בוא ניתן לילד לשחק ולהוכיח, ואני בטוח שהוא יחזיר להפועל כפר סבא בגדול".
לא עדיף לו לצאת לשחק במועדון אחר בלי כל סיר הלחץ הזה סביבו?
"אני לא חושב. לצערי, טום יקבל ביקורות וקללות בכל קבוצה שבה ישחק, כי גם שם יהיו מניעים ואינטרסים זרים, וזה לא משנה אם זה בכפר סבא, בראשון לציון או במכבי תל אביב. טום צריך להבין, שכמו הוא קיבל את הפירסום במהלך החיים שלו כשחקן כדורגל בזכות הייחוס המשפחתי, הוא גם יקבל את הביקורות הקשות עד היום שבו יפרוש. זה יהיה שם, והוא צריך להתמודד עם זה. זה צל שירדוף אחריו כל הקריירה, לטוב ולרע".
הפוסט של עדי שום, אמא של טום ואשתו לשעבר של אמיר, עם הכיתוב: "מי שלא טוב לו יום טוב לו", גרם לסערה גדולה בכפר סבא. שלח: "היא הרגישה משהו והעלתה. מותר לצייץ, מותר להגיב. היא לא העלתה פוסט עם אצבע משולשת וכתבה תקפצו לי. היא אמא של טום. הכל טוב".
3 צפייה בגלריה
חדר ההלבשה של הפועל כפר סבא בסיום המשחק | צילום: שרון צור
חדר ההלבשה של הפועל כפר סבא בסיום המשחק | צילום: שרון צור
חדר ההלבשה של הפועל כפר סבא בסיום המשחק | צילום: שרון צור
מה דעתך על הביקורות נגד ההתנהלות של יצחק שום העונה? אנשים שכחו מה הוא תרם להפועל כפר סבא?
"במדינת היהודים אין דבר כזה שנקרא כבוד. אין דבר שנקרא דרך, אין זמן, הכל צריך לקרות כאן ועכשיו. הכדורגל הוא מראה של החברה. זה לא חדש. אין כבוד ואין כלום".
שורה תחתונה, טום ימשיך בכפר סבא בעונה הבאה?
"אין דיבור לעבור לקבוצה אחרת. אני לא חושב שזה גם יהיה נכון בעבורו. הוא שחקן לגיטימי לקבוצה בלאומית. הוא יפרע את השטרות בכפר סבא".