כשעזב חיים שאבו את רמת השרון, מיד אחרי ההפסד להפועל תל אביב, הוא לא חשב שבתוך 24 שעות הוא כבר ימצא את עצמו על הקווים של קבוצה אחרת.
ואולם חייו של מאמן כדורגל מלאי תהפוכות, וכך, יממה אחרי שסיים את עבודתו במורשה, הוא נקרא לדגל כדי לנסות ולהציל את העונה של הפועל כפר סבא.
לא מפחד
שנים שהוא חיכה להזדמנות בקבוצה גדולה. מדי פעם בפעם עלה שמו כמועמד לקבוצה כלשהי בליגת העל, אך הדברים לא הבשילו למשהו רציני. עכשיו הוא עולה על המדים הירוקים של כפר סבא, עדיין מועדון גדול במונחים של הליגה השנייה, כדי לנסות ולהנשים את החולה שנמצא במצב גסיסה מתקדמת.
הספתח של שאבו לא היה מוצלח. מרמורק ניצחה את כפר סבא במשחק חוץ 0:2, והצלילה נמשכת. נכון לעכשיו המטרה היא לנסות להבטיח את המקום בפלייאוף העליון ולמנוע הידרדרות למאבקי הישרדות בחלק התחתון של הטבלה. אלא שעם מאזן מחריד של ניצחון עלוב ב-11 המשחקים האחרונים (על נשר המסכנה), קשה לראות איך אפשר לעצור את הקריסה הדרמטית כל כך שהתרחשה בתוך חודשיים וחצי בלבד. אפילו זקני המועדון לא זוכרים אירוע בסדר גודל כזה.
2 צפייה בגלריה
לא ציפה לחזור לאמן כל כך מהר. שאבו | צילום: ערן גולן
לא ציפה לחזור לאמן כל כך מהר. שאבו | צילום: ערן גולן
לא ציפה לחזור לאמן כל כך מהר. שאבו | צילום: ערן גולן
"יש הרבה עבודה, ואין הרבה זמן", מסביר שאבו השבוע. "אני בוחר להתעסק במה שיש ולא במה שאין, ועם זה לצאת לקרב. החלטתי להיענות להצעה של כפר סבא, כי מדובר במועדון גדול, ואני מוכן לאתגר המקצועי. במשחק נגד מרמורק ראיתי קבוצה שרוצה מאוד בחצי הראשון. קיבלנו גול מטעות שלנו, אבל כל השחקנים השתדלו מאוד. בחצי השני היה יותר בלאגן, כי הכנסתי הרבה שחקני התקפה כדי לחזור למשחק. הייתי במצבים דומים, ואני יודע מה לעשות. קודם כל צריך להחזיר לשחקנים את הביטחון והאמונה. אמרתי להם שהמטרה שעומדת לנגד עינינו היא קודם כל לתפוס מקום בפלייאוף העליון, כי גם זה לא בטוח, ואף אחד מכם לא רוצה להגיע לפלייאוף התחתון אחרי פתיחת העונה שלכם".
כשעזבת את רמת השרון לא חשבת שתחזור לאמן העונה.
"לגמרי. הליגות כבר נכנסות לישורת האחרונה, והייתי בטוח שאשב בבית עד סוף העונה ונראה בקיץ מה יתפתח, אבל הכדורגל הוא דינמי. קיבלתי את ההצעה מכפר סבא ונעניתי לאתגר. אני שמח מאוד על ההחלטה להגיע לכאן".
תעשה לנו סדר בבלאגן שקרה ברמת השרון? עזבת כי היתה לך הצעה ביד מכפר סבא? או שבכלל הם שהראו לך את הדרך החוצה?
"אסביר הכל. אולי נוצר הרושם שעזבתי את רמת השרון כדי ללכת לכפר סבא, וזה ממש לא נכון. ההצעה מכפר סבא הגיעה אחרי שהודעתי על העזיבה שלי. לגבי רמת השרון, לצערי היה בן אדם אחד במערכת שהראה לי את הדרך החוצה, והמבין יבין. לא התאים לו שאשאר, והוא בישל את זה זמן רב. לא אמרתי להם שאני רוצה ללכת. כל מי שמכיר אותי יודע שבחיים לא הייתי עוזב את רמת השרון במצב כזה. אני לא עושה דברים כאלה, ובטח שלא בבית שלי, במקום שאני מזוהה איתו ומשם שתיתי ואכלתי. בחיים לא הייתי עוזב את הספינה כשהיא טובעת אם לא היו מראים לי את הדרך החוצה. אני חושב שיש שם קבוצה טובה שכל הזמן היתה מחויבת ורצתה מאוד להצליח, גם כשהיא הידרדרה למקום נמוך יותר בטבלה. אני מבחינתי הייתי נשאר ברמת השרון ונלחם עד הסוף. בשנה שעברה הגעתי במצב יותר גרוע".
מתי הגיעה הפנייה מכפר סבא?
"חשוב לי שיבינו, יום אחרי שעזבתי ונפרדתי מהשחקנים הגיעה ההצעה מכפר סבא וסגרנו עניינים. עברתי יומיים לא קלים, ועכשיו כל כולי נתון להצלחה של הפועל כפר סבא".
קיבלת על עצמך פרויקט רציני. הקבוצה נראית מרוסקת לגמרי.
"אנחנו צריכים להשיג ארבע נקודות כדי להיות בפלייאוף, זה הכל. זאת המטרה המידית. ברור שאין ביטחון בשום דבר. לקחתי את ההחלטה הרבה מאוד בגלל האתגר המקצועי. אני יודע היטב לאן נכנסתי. שום דבר לא מפחיד אותי. אני מאמין שהשחקנים יבינו מהר מה אני רוצה, יהיו איתי ונצליח לשנות דברים".
זה יהיה כישלון אם לא תצליח להעפיל לפלייאוף העליון עם כפר סבא? תראה בזה כישלון אישי שלך?
"מצד אחד, אין לי שום בעיה לקחת אחריות על הכל, אבל צריך להבין שאני לא קוסם, ולא קל לשנות דברים בזמן כל כך קצר. מצד שני, זה המצב וננסה להשפיע כמה שיותר. אני בא לעשות את מה שאני יכול. יש לנו שני משחקי גמר גביע. אני מאמין שניצחון אחד ישחרר המון לחץ. הקבוצה ניצחה רק פעם אחת ב-11 משחקים, את האחרונה בטבלה, כך שברור שיש בעיה, אבל ננסה לשנות את התפיסה ולצאת לדרך חדשה".
2 צפייה בגלריה
מאז שעזב הקבוצה לא חזרה לעצמה. דגו | צילום: עוז מועלם
מאז שעזב הקבוצה לא חזרה לעצמה. דגו | צילום: עוז מועלם
מאז שעזב הקבוצה לא חזרה לעצמה. דגו | צילום: עוז מועלם
חיכיתי לזה
את מה שקרה בכפר סבא יודעים כולם. המעורבות של יצחק שום הביאה להתנגשות עם מסאי דגו, ובסופו של דבר גרמה לפרידה הבלתי נמנעת. מאז הקבוצה בצניחה חופשית, ושאבו יצטרך לפתוח את המנצח ועל הדרך גם להתנהל עם הבעלים הדעתן.
"קיימנו שיחות ברוח טובה מאוד", מספר שאבו. "שומי הביא אותי אחרי שמאמנים אחרים דחו את ההגעה שלהם, ואני הסכמתי לקחת על עצמי את האתגר הזה. שומי אמר לי שאעשה הכל לפי דרכי המקצועית כדי להעלות את הקבוצה על דרך המלך".
כזכור, בסיבוב הראשון אירחו שאבו ורמת השרון את כפר סבא שהיתה אז בשיאה. זה נגמר ברביעייה שהנחיתה הקבוצה ממורשה על הירוקים של דגו ושום.
באופן סמלי, דווקא המשחק הזה מסמל את תחילת השבר בשני המועדונים. בכפר סבא החלו לפקפק בדרכו של דגו, ואילו ברמת השרון עלה רף הציפיות מה שבסופו של דבר הביא לקריסה של הקבוצה. ביום חמישי הקרוב ייפגשו השתיים ראש בראש בדו‑קרב בין שתי קבוצות שזקוקות לנקודות כמו אוויר לנשימה.
לשאבו זימן הגורל את הדילמה הכי קשה שיכולה להיות. מצד אחד, קבוצת הבית שלו שבה הוא נחשב לסמל הכי גדול של המועדון והפכה לאקסית רק לפני שבוע. מצד שני, הקבוצה החדשה שלו שהוא מקווה לנווט לפלייאוף העליון.
"אני משתדל לא לחשוב על המשחק הזה", אומר שאבו. "זה הולך להיות המשחק הכי טעון רגשית שאהיה שותף בו במהלך הקריירה. אעבוד ואכין את עצמי כמו שצריך לקראת המפגש המיוחד הזה. אנחנו מקצוענים, וצריך לדעת להפריד בין הדברים. אני צריך לעשות הכל עבור כפר סבא, ואני מקווה שכבר במשחק הזה אוכל להשפיע על הקבוצה ונוכל לנצח. יש לי חיבור מצוין עם השחקנים של רמת השרון, ולא יהיה פשוט לשחק נגדם, אבל עכשיו אני בקבוצה שחייבת לנצח במשחק הזה. זה משחק מכריע וחשוב מאוד לשני המועדונים".
מה אתה צופה לרמת השרון? הם יצליחו להישאר בליגה?
"אני בטוח שכן. הקבוצה נקלעה למקום שהיא לא היתה אמורה להגיע אליו. קרו דברים בדרך, אבל יש סגל טוב, והם יכולים להישאר. אני בטוח שהם יצאו מזה. יש שם חדר הלבשה חזק, וזה חשוב מאוד במצבים כאלה. מבחינתי, העונה תיגמר הכי מתוק אם כפר סבא תעלה ורמת השרון תישאר. זה לא בשמים".
חיכית הרבה זמן להזדמנות במועדון גדול.
"נכון, חיכיתי לדבר כזה ואני מתכוון לנצל אותו כמו שצריך. אני מקווה שכל מה שאני עובר הם דברים שמהם אצמח. הגעתי לכפר סבא, שזה מועדון גדול בכדורגל הישראלי ויש לו מסורת מפוארת. זה אתגר גדול, ואני מקווה לעשות עם המועדון את קפיצת המדרגה שלי למקומות שאני חולם להגיע אליהם".
פעם ראשונה שאתה מאמן קבוצה עם קהל גדול ומעורב מאוד.
"יש לכפר סבא קהל נפלא עם עוצמות שלא חוויתי לפני כן בקבוצות שאימנתי. אני מבין אותם ואת האכזבה שלהם, אבל אומר להם: 'בואו נהיה יחד, תעודדו את השחקנים, אני אעשה את המקסימום, ויחד ננסה לעשות טוב לכולם'".