בניגוד לחלק מחבריי אוהדי הפועל כפר סבא, אני חושב שיצחק שום גם עשה כמה דברים טובים במועדון בתקופת בעלותו. עונת העלייה עם המשחק ההוא בעפולה הייתה מרגשת, גם עונת ההישארות בליגת העל הייתה ראויה. אבל כשמסתכלים על המכלול המסקנה פשוטה. הקדנציה של שום היא כישלון והיא חייבת להסתיים במהרה. ולא רק בגלל התוצאות העגומות על המגרש.
1 צפייה בגלריה
יובל קדוש ויצחק שום
יובל קדוש ויצחק שום
יובל קדוש ויצחק שום
(צילומים: אסף פרידמן, ראובן שוורץ)
התוצאות האלה, ירידת ליגה, עונה מאכזבת אשתקד בלאומית, וסגל שנראה כרגע כמו מועמד ודאי לקרבות תחתית, יחד עם חילופי מאמנים סיטוניים רק מעצימים את הייאוש ואת הניתוק של האוהדים מהקבוצה.
המחאה של אוהדי כפר סבא אינה נובעת רק מהמצב המקצועי, אלא היא בעיקר עקב תחושה כואבת שהקבוצה הזו, שהייתה מופת לקהילתיות, לחיבור בין היושבים ביציע למתרוצצים על הדשא, נלקחה מהם. הפכה למועדון קר ופרטי. מועדון שאין בינו ובין העיר בה הוא משחק הרבה. בפשטות, המתנגדים לשום מרגישים שהפועל כפר סבא הייתה בעבר של הקהילה, והיום היא של שום. עוד עסק. ולהפועל כפר סבא בלי האוהדים אין זכות קיום.
בעת האחרונה שמענו לא מעט ביקורת על מחאת אוהדי כפר סבא. על ההפגנות מול הבתים (שבהן היו גם תופעות שראויות לגינוי), על הזעקות והצעדות. למרבה הצער, בעימותיי בעלים-אוהדים, באופן כמעט עקבי, היחס לקהל הוא כאל אוסף חוליגנים שרוצים רק להזיק ואל הבעלים כקורבן. אבל מי שמכיר חלק ממובילי המחאה, ולשמחתי יצא לי להכיר כמה מהם, מבין שמדובר באוהדים טובים ומסורים, שהדבר היחיד שמעניין אותם הוא לא תארים, הצלחות ואפילו עלייה לליגת העל, אלא שהמועדון יחזור להיות שלהם. יחזור להיות הפועל כפר סבא של ראשית תקופת סתיו שחם, למשל בליגה א'. כפר סבא של תחילת שנות התשעים. גם אז ידעה הקבוצה כישלונות, אבל מעולם חלק כה נכבד בקהל לא חש שהקבוצה, כושלת או מצליחה, מתנתקת ממנו.
אני יכול להבין את הכעס של שום. זה בהחלט לא נעים שאוהדים מפגינים מול ביתך. אבל האמת צריכה להיאמר. שום קיבל את הקבוצה בתנאים כמעט אופטימליים מבחינת הקהל, ובזכות העבר וההילה שלו היה יכול להיהפך לבעלים האולטימטיבי. המצב הנוכחי הוא תוצאה של הניהול וההתנהלות שלו. לא האוהדים הם הגורם למחאה הזו, אלא ההתנהלות של המועדון. מספיק להציץ במשחקי גביע הטוטו האחרונים שהתקיימו באצטדיון לויטה. אוסף שחקנים דהוי, שאת רובם המוחלט לא אזהה ברחוב (געגועיי לעומר פדידה האהוב), משחק מול יציעים ריקים. להפועל כפר סבא בלי הקהילה שלה אין תקומה. והקהילה תשוב אל הקבוצה רק אם יהיה שינוי בבעלות המועדון.
ההיסטוריה מלמדת שמחאות אוהדים מצליחות בסוף. והשינוי - קורה. זה גם יקרה בכפר סבא. השאלה היא מה המחיר שהמועדון ישלם עד אז. האם כפר סבא תתרסק אל הליגה השלישית, לתהומות שמהם היא תתקשה להתאושש, או שמא ניתן לבצע חילופי בעלות מהירים שישמרו על כולם. על ההיסטוריה המפוארת של יצחק שום, שחקן ענק, מאמן נפלא וסמל גדול, על הקהילה ועל הפועל כפר סבא.
אם יורשה לי, אציע לשומי להיפגש עוד היום עם יובל קדוש, נציג האוהדים, ולסכם על העברת הקבוצה לידי עמותת האוהדים. רק הצעד הזה ירגיע את מחאת האוהדים (המוצדקת!) ויאפשר להפועל כפר סבא להתחבר מחדש לקהילה ולחזור לעצמה.

הכותב הוא עיתונאי, אוהד הפועל כפר סבא