אחרי שהצוות המקצועי של כפר סבא התעקש, אבל הבין בסופו של דבר שמבנג'מין קוקו לא תגיע הישועה, נשלח החלוץ הניגרי לפתח תקוה, כאשר את הדרך ההפוכה ממלאבס לשרון עשה החלוץ הצרפתי, אמאדו סוקונה.
1 צפייה בגלריה
סוקונה חוגג. 21 שערים בעונה וחצי בפתח תקוה
סוקונה חוגג. 21 שערים בעונה וחצי בפתח תקוה
סוקונה חוגג. 21 שערים בעונה וחצי בפתח תקוה
(צילום: ראובן שוורץ)
עד עכשיו מדובר בבינגו, שאפילו בכפר סבא לא האמינו שיניב פירות כל כך מהר. את שני המשחקים הראשונים שלו סיים עם בישול נהדר לעומר פדידה בשער הניצחון ההירואי על מכבי חיפה בסמי עופר, ושער שוויון בדרך למהפך מדהים על בית"ר ירושלים, והנה לכם רכש בינואר שעושה את ההבדל בין הישרדות לירידה.
אלא שמדובר בחיזוק עם כוכבית. בכפר סבא יצטרכו לדעת להתמודד עם אופיו הלא פשוט של השחקן. למה הכוונה? הסבר יבוא בהמשך.

כבש מול ליוורפול

החלוץ בן ה-27 נולד בנוז'אן סור-מארן, עיירה קטנה בצפון צרפת, ובגיל צעיר החל לשחק במחלקה הצעירה של טולוז. הוא עלה לבוגרים, שיחק קצת בליגה השנייה ועבר לבולגריה, שם נקנה על ידי מועדון הפאר, לבסקי סופיה. לאחר שנה עבר לווארנה, ובקיץ שעבר נחת בפתח תקוה.
"שלחו לי קלטות. נכנסתי לפרופיל שלו, ולא ממש האמנתי שהוא יגיע לישראל", מספר מי שהביא אותו לארץ, מסאי דגו. "הוא שיחק בלבסקי סופיה. לאחר מכן הוא היה במבחנים בקבוצה מהליגה השלישית באנגליה, ובדיוק היה להם משחק אימון מול קלופ וליוורפול. הוא הבקיע נגדם שער יפה, ואמרתי לעצמי 'זה חתיכת שחקן'".
דגו והסוכנים התחילו במסע שכנועים כדי שהחלוץ הצרפתי יגיע דווקא לישראל, ועוד לקבוצה בליגה השנייה. "ישבתי עליו חזק. רציתי מאוד להביא אותו", מספר דגו. "הוא בהתחלה חשש מעט, ואז אמר שהוא מוכן לבוא לארץ כדי לראות ולבדוק. באותם הימים הקבוצה הייתה בפירוק. הוא הגיע להתרשם, ובמועדון לא היה אפילו אפסנאי. לא היה כלום. הייתי לבד שם, אבל לקחתי אותו והסברתי לו הכול. לקחתי אותו למסעדות אחרי אימונים, דיברנו הרבה והסברתי לו שמדובר במועדון גדול בכדורגל הישראלי עם עבר מפואר וקהל גדול. הוא היה מרוצה וחתם".
כבר במחזור השני שבה את ליבם של אוהדי הכחולה, כשכבש שער ניצחון דרמטי בדקה ה-90 מול הפועל רמת גן, ומהר מאוד התגלה כחלוץ מריח שערים וכשחקן נהדר. סוקונה סיים את העונה עם 13 שערים ב-36 משחקים, שעזרו מאוד לפתח תקוה במאבקי ההישרדות שלה בלאומית.
"הוא מקצוען ברמה הכי גבוהה שיש. חדרי כושר ואימונים אישיים. בא לפני כולם והולך אחרי כולם. מהבחינה הזאת נהניתי ממנו מאוד", אומר דגו. "מצד שני, לא היה קל איתו. הוא לא הכי קל מבחינה התנהלותית. לפעמים הוא היה קשה לעיכול מבחינת השחקנים בחדר ההלבשה. עוף מוזר".

מתהפך בשניות

לצד הביצועים על כר הדשא, קיים גם האופי המורכב של הבחור. בפתח תקוה מדברים על אחד שיכול להתהפך בשניות, ולהתנהג בצורה לא בוגרת ולא אחראית. הם נאלצו לא פעם לבלוע את הצפרדע, ולהבליג על התנהגות חריגה ולא מקובלת.
"הוא אישיות שונה ומורכבת מאוד", מספר דגו. "הוא שונה לגמרי מכל הזרים שאימנתי ושיחקתי איתם. הוא אדם שקט ומופנם, אבל גם קריזיונר לא קטן. הוא לא צפוי, וצריך לדעת איך להתנהל איתו. זה קצת שונה מאחרים. חשוב לו שהכול יהיה מושלם בכדורגל ובחיים בכלל".
אחרי העונה המוצלחת בפתח תקוה, זיהה אבי נמני את הפוטנציאל והחתים אותו. עוד במהלך הקיץ ניסה הסוכן לסגור לסוקונה קבוצה בליגת העל. בני יהודה, שהתעניינה בו עוד במהלך חלון ההעברות של העונה שעברה, שוב הביעה עניין, אבל הדברים לא הבשילו לכדי חתימה.
סוקונה נאלץ לפתוח את עונתו השנייה בפתח תקוה, ונִראָה שהוא לא ממש מרוצה מכך שלא נמצאה בשבילו קבוצה בליגת העל. הוא הבקיע שלושה שערים בעשרת המשחקים הראשונים של העונה, והרבה לעסוק בעיקר בנושאים שלא קשורים לכדורגל, כמו טיפול בפציעות מוזרות, ובנסיעות לצרפת כדי להסדיר את האישורים של אשתו שתוכל להגיע עם בנם לישראל.
במשחק הגביע מול אדומים אשדוד מליגה א', שבו שמרה פתח תקוה על המסורת העגומה שלה, של ההדחות המביכות בגביע המדינה, המתינו לשחקנים בסיום כמה אוהדים, ולפי גורמים שנכחו במקום נשמעו נהמות כנגד החלוץ שחום העור. סוקונה נפגע מאוד, וביקש להשתחרר מהקבוצה. במועדון זיהו שהחלוץ לא מרוכז, זימנו אותו לשיחה צפופה וביקשו שיחזור לעצמו, והוא אכן חזר. שישה שערים הרשית הצרפתי בששת המשחקים האחרונים שלו בפתח תקוה, בטרם ארז את הפקלאות ועבר לכפר סבא.
בכפר סבא נמצא סוקונה בשלבי התאקלמות, ובמועדון יכולים רק לקוות שלא יזכו להכיר את הצד הפחות נעים של השחקן.
"אופיר ואני חברים טובים, אנחנו בקשר טוב. הסברתי לו בדיוק איך נכון להתנהל עם סוקונה והמלצתי לו על כמה דברים", אומר דגו. "אמרתי לאופיר שאני בטוח שהוא מסוג המאמנים שיכולים לקדם אותו, כי לפני הכול הוא בן-אדם, והוא יבין את האופי שלו ויהיה שם בשבילו. אופיר הוא אחד שמבין את הראש של השחקנים שלו, ואני בטוח שהוא יעזור מאוד למועדון. לדעתי, הוא יהיה הרכש הכי טוב של כפר סבא העונה, ואיתו יחד הם יתקדמו. לדעתי, מדובר בחלוץ שעולה על כל החלוצים בישראל, גם בליגת העל, מפני שהוא מייצר לעצמו את המצבים ואת השערים. הוא לא חי על אחרים, ולא מחכה לקשרים שיסדרו לו את המצבים. הוא עושה את זה בעצמו ומכלום. דריבל נהדר, בעיטה מטורפת, תנועה נכונה לעומק".
למה לא לקחת אותו איתך לקריית שמונה בליגת העל? אולי זה היה מונע את הפיטורים שלך.
"לא לקחתי אותו לקריית שמונה, ובדיעבד זאת הייתה טעות. הייתי חייב לקחת אותו איתי. הוא ודאי היה עוזר לי ולקריית שמונה, אבל אני בטוח שעכשיו, כשהגיעה ההזדמנות שלו בליגת העל, הוא ייקח אותה בשתי ידיים וינצל אותה כדי להראות איזה שחקן הוא".