על הסיפתח הנהדר של הפועל כפר סבא שהסתיים בניצחון 1:2, על הפועל תל אביב, חתומים שניים: הקפטן הבלתי נגמר עומר פדידה, עם שער ובישול, והחלוץ האונגדי לאווגה קיזיטו, שסחט פנדל וכבש את שער הניצחון.
1 צפייה בגלריה
קיזיטו מוכשל מול הפועל ת"א. "ישראל פנטסטית, מדינה מדהימה"
קיזיטו מוכשל מול הפועל ת"א. "ישראל פנטסטית, מדינה מדהימה"
קיזיטו מוכשל מול הפועל ת"א. "ישראל פנטסטית, מדינה מדהימה"
(צילום: עוז מועלם)
עושה רושם שאחרי חצי עונה של חבלי קליטה, קיזיטו נכנס לעניינים. השער מול האדומים היה הרביעי שלו ברצף, אחרי שלושה שערים שכבש בגביע הטוטו. אם החלוץ האוגנדי ימשיך באותו קצב של כיבושים, בכפר סבא יוכלו לסמן 'וי' על רובריקת הבקעת השערים שהייתה אחת החלשות שלה בעונה החולפת.

אנחנו לא פראיירים

"כיף גדול לפתוח עונה עם ניצחון על הפועל", אומר קיזיטו השבוע. "זה נתן לנו הרבה מוטיבציה להמשך. היה לי משחק טוב, אבל אני שמח שהקבוצה הצליחה לפתוח ברגל ימין. הפועל תל אביב זה אחד המועדונים הגדולים בישראל, אבל כפר סבא הוכיחה שהיא לא פראיירית".
בעונה שעברה הקבוצה בקושי הצליחה להבקיע, השנה זה ייראה אחרת?
"יש בכפר סבא שחקני התקפה מצוינים. כל אחד יכול להבקיע. העיקר שנשחק קבוצתי ונפרגן אחד לשני".
אתם קבוצה חזקה יותר העונה?
"העונה אנחנו רוצים לעשות עוד קפיצת מדרגה. יש ביטחון ואווירה מצוינת, וזה צריך להוביל לכדורגל טוב. העונה הקבוצה תהיה יותר משוחררת. שמעתי על העבר המפואר של המועדון הזה. לפני הרבה שנים לקחו כאן תארים. הדרך לשם עוד רחוקה, אבל אפשר בהחלט לתפוס מקום בפלייאוף העליון ולהתקדם".
איך ההרגשה לשחק ללא קהל?
"קשה מאוד כי הקהל נותן את האנרגיות, אבל בסופו של דבר אתה יודע שגם אם האוהדים לא נמצאים ביציע, הם צופים בך בטלוויזיה. הם לא כאן כדי לעודד, אבל מתרגשים יחד איתנו מרחוק".
קיזיטו נולד לפני 26 שנה בקיסובי שעל גדות אגם ויקטוריה שבאוגנדה, לא רחוק מהבירה והעיר הגדולה במדינה - קמפלה, וקרוב לעיר שכל ישראלי מכיר - אנטבה. כדורגל הוא החל לשחק בגיל צעיר, וכבר בתחילת דרכו סומן ככישרון מקומי.
הוא גדל כאוהד מנצ'סטר יונייטד, על אף שהשחקן האהוב עליו שיחק בכלל בארסנל - אלכסנדר חלב. לאחר שהצטיין בקבוצת וויפרס המקומית, סייע לה לזכות באליפות היסטורית וזכה בתואר שחקן ההתקפה הטוב במדינה, עבר לפורטוגל והפך לשחקן האונגדי הראשון בליגה הפורטוגזית.
אחרי ארבע שנים בליישואש וספורטינג קובילה מהליגה השנייה חתם קיזיטו בריו אבה מליגת העל הפורטוגזית, אך לא הרבה לשחק והושאל לפיירנסה. לאחר מכן שיחק ברומניה ובקזחסטן (באטה בוריסוב), ובינואר האחרון נחת בישראל יחד עם אשתו ובנם בן השנה וחצי.
"כיף לראות עולם. הייתי במדינות שונות והכרתי תרבויות אחרות, וזה מעניין אותי מאוד. ישראל פנטסטית. מדינה מדהימה שמזכירה לי קצת את פורטוגל מבחינת מזג האוויר", אומר קיזיטו.
הוא בן הזקונים במשפחת קיזיטו, המונה ארבעה בנים ושתי בנות. "תמיד הייתי הילד הקטן של אמא שלי", הוא אומר. "כשקיבלתי את ההצעה לעבור לפורטוגל, אמא שלי לא הסכימה והיה לה ממש קשה עם זה שאני עוזב, אבל בסוף היא נתנה לי את ברכת הדרך".
כשהיה בן שלוש נפטר אביו, ולמעשה הוא לא זכה להכיר אותו. "אני לא זוכר את אבא שלי", הוא מספר. "גדלתי ללא דמות אב בבית, ומי שמילא את המקום היא אמא שלי, שהייתה גם האמא וגם האבא שלנו. אמא שלי אישה חזקה מאוד, ולמרות מה שקרה היא נאבקה קשה ועבדה כל חייה עבור הילדים שלה. כשעברתי לפורטוגל אמרתי לה: 'אמא, אני הולך לשחק כדורגל ולעבוד שם בשבילך. מעכשיו לא תצטרכי לעבוד יותר'. מאז אני דואג לה".
כאבא די טרי בטח תרצה שהבן שלך יקבל את הדברים שאתה לא קיבלת.
"אני לא רוצה שהבן שלי יעבור את החיים שאני עברתי. אני רוצה לתת לו את כל מה שאני יכול כאבא. אחרי שקורה לך דבר כזה, יש שתי אפשרויות: להידרדר או לקחת את עצמך בידיים ולהתרומם. בחרתי באפשרות השנייה. לפעמים החיים מראים לך שלמרות הקושי יש תמיד דרך לעשות טוב ולהסתדר. אם אתה לא מוותר לעצמך, זה קורה. אני שמח שלא ויתרתי".

רעיון משוגע

כשאומרים אוגנדה בישראל מיד עולים בראש שני דברים: מבצע אנטבה והרעיון להקים מדינה באוגנדה במקום בציון.
"בבית הספר למדנו על מבצע אנטבה", מספר קיזיטו. "היה כאן מנהיג קשוח מאוד שקראו לו אידי אמין, והסיפור עם המטוס הוא אחד המטורפים שיש. כילדים למדנו על כך, וזה נשמע כמו סרט. מטוס נוחת בחשאי במדינה רחוקה עם מנהיג קשוח, והחיילים מצילים בני ערובה שנחטפו ומצליחים להחזיר אותם בשלום למדינה שלהם. באוגנדה מאוד התרשמו מהמבצע, ואין כמעט מי שלא מכיר את הסיפור".
שמעת על הרעיון להקים את ישראל במדינה שלך?
"זה נשמע לי ממש רעיון משוגע. קודם כל, יש לישראל מדינה מדהימה ונפלאה, אז טוב שהתעקשתם להגיע ולבנות את המדינה כאן. יש פה גם את כל ההיסטוריה שלכם. אני לא יודע איך חשבו לעשות את זה באוגנדה. מה הקשר בכלל? באוגנדה יש הרבה מאוד שבטים שמפוזרים בכל חלקי המדינה, והם לא שמחים לראות אנשים אחרים נכנסים לטריטוריה שלהם. אני לא רואה איך זה היה עובד. צריך ראש עם הרבה דמיון כדי לחשוב על זה".
לא חששת לבוא לישראל?
"כשהציעו לי להגיע לכאן דיברתי עם חבר שהיה בישראל והוא אמר לי, 'שכח מהשטויות שאומרים בחדשות, תגיע. זאת מדינה נפלאה, ויש כאן גם כדורגל טוב'".
איך הכדורגל כאן לעומת אוגנדה?
"באוגנדה, אם אתה שחקן עם פוטנציאל כדאי שתצא לשחק מחוץ למדינה, אחרת אתה נתקע. זאת הסיבה שיצאתי משם".