מה בסך הכל צריך ספורטאי צעיר (ובכלל) בשביל להצליח. כישרון ונתונים טבעיים, נכונות לעבודה קשה ומאמן/נת שיאמינו בו. כל אלה התקבצו אצל ליהיא רז בת ה־17 מרמה"ש, המדליסטית הטרייה מאליפות אירופה בהתעמלות בתרגיל הקרקע.
1 צפייה בגלריה
ליהיא רז. הופעה כמעט מושלמת
ליהיא רז. הופעה כמעט מושלמת
ליהיא רז. הופעה כמעט מושלמת
(צילום: איגוד ההתעמלות)
המאמנת מורן קלפנר זיהתה אצלה את הנתונים להצלחה כבר בגיל חמש, בגן הילדים, ולקחה אותה תחת חסותה במתנ"ס קריית הצעירים בעיר. הדרך המשותפת הגיעה לשיא אחרי 12 שנה, כשליהיא השיגה את הכרטיס לאולימפיאדת טוקיו 2021 וזכתה במדליית הארד באליפות אירופה.
נכון שזו הייתה למעשה אליפות אירופה דרג ב', בהיעדרן של המתעמלות הרוסיות ובכירות נוספות, אבל את ליהיא זה לא צריך לעניין. היא לא התמודדה נגדן אלא עם עצמה ובניגוד למתעמלות אחרות שכן הגיעו ופישלו ברגע האמת, ליהיא נתנה הופעה כמעט מושלמת ועקפה אותן בסיבוב.

תקווה בכדורעף

אני זוכר את משחק הכדורעף הראשון בו צפיתי בחיי. זה קרה בקיץ 1974, במגרש הכדורגל של הפועל כפר סבא. כן, במגרש הפחים הישן ברחוב טשרניחובסקי, מול בית החולים "מאיר". בימים ההם אירחה קבוצת הכדורעף של המועדון את משחקיה על מגרש בלטות בצד המערבי של המתחם, עוד לפני שנבנה שם יציע עץ נוסף.
האורחת באותו משחק הייתה, אם אני לא טועה (בכל זאת, עברו כבר יותר מ־46 שנה), האלופה הפועל עין המפרץ, הגלגול הקודם של הפועל מטה אשר הנוכחית. אני גם לא זוכר את התוצאה שבה הסתיים המשחק, אבל בדבר אחד אני בטוח – אורח הכבוד שגם זכה לטקס מרגש לפני הפתיחה היה אפרים זינגר, שחקן כדורעף של הפועל כפר סבא שחזר תקופה קצרה לפני כן משבי של שמונה חודשים בסוריה.
זינגר התגייס בנובמבר 1972 לתפקיד אלחוטן ביחידה 848 בחיל המודיעין (לימים יחידה 8200) שהייתה אחראית להאזנות ופענוח צפני תקשורת במדינות ערב. ימים ספורים לפני פתיחת מלחמת יום הכיפורים הוא סופח למוצב החרמון, שם נפל בשבי יחד עם 31 חיילים מהמוצב (לפרטים נוספים אפשר לצפות בסדרה החשובה "שעת נעילה" ששודרה בכאן 11). אחרי שמונה חודשים בכלא אלמאזה הוא חזר ארצה והמשיך את שירותו הסדיר בצה"ל. לכדורעף הפעיל הוא לא חזר, אבל לימים שימש כמנהל מחלקת הספורט בעיריית כפר־סבא וב־1995 נבחר לתפקיד מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל. במהלך 20 שנות כהונתו עמד חמש פעמים בראש המשלחת האולימפית של ישראל, מאטלנטה 1996 עד לונדון 2012.
זינגר הוא לא שחקן הכדורעף היחיד של הפועל כפר סבא שהגיע למעמדים האלה. מחליפו בתפקיד הוא גילי לוסטיג, שחקן ומאמן עבר של הקבוצה ונבחרת ישראל (הוא גם הבן של יעל, המחנכת שלי בכיתה א' בבית הספר אוסישקין, אבל זה כבר סיפור אחר).
כמה ימים אחרי אותו משחק כדורעף ב־1974 קראה הפועל כפר סבא לבני נוער מהעיר לבוא ולהיבחן לקבוצה. הלכנו כל החבר'ה מהשכונה לאימון ניסיון, אבל היחיד מבינינו ששרד היה דני אורן, שהגיע מאוחר יותר לקבוצת הבוגרים וגם לנבחרת. לפני שש שנים הוא החליף בתפקיד מנהל היחידה לספורט הישגי את לוסטיג, שהחליף כאמור את זינגר. חד גדיא.
ולמה אני מספר לכם את כל זה? כי מועדון הכדורעף של הפועל כפר סבא לא גידל רק עסקנים אלא היה שנים רבות בצמרת הענף בארץ, בגברים ונשים, אבל בלי לזכות ביותר מדי תארים. לקבוצת הגברים יש אליפות אחת בלבד, אי שם בעונת 2000/1, ויש לי הרגשה שהעונה, אחריה 20 שנות בצורת, תגיע גם השנייה. בינתיים, אחרי עשרה מחזורים, הקבוצה מדורגת ראשונה בטבלת ליגת העל עם מאזן מושלם והפסד של מערכה אחת בלבד. הפועל מטה אשר, ששלטה בליגה בשנים האחרונות, יצאה קצת מהסיפור והיריבה היחידה על האליפות היא, כך נראה, מכבי ת"א. בכל מקרה, הדרך עדיין ארוכה – אבל עד עכשיו זה נראה טוב.
אצל הנשים המצב אפילו טוב יותר. הקבוצה זכתה בעשור האחרון בארבע אליפויות, כולל בעונה שעברה שהופסקה בגלל הקורונה. נכון לתחילת השבוע היא הובילה את הטבלה אחרי עשרה מחזורים עם מאזן מושלם ובלי לאבד אף מערכה. יכול להיות שיהיה לנו העונה דאבל.

תורג'מן יודע

הטור הזה נכתב כמובן לפני המשחק של הפועל כפר סבא אמש נגד בית"ר ירושלים, אבל בכל זאת הערה על המשחק בשבת נגד הפועל חיפה. עמיר תורג'מן סיפסל במשחק האחרון שלו על הקווים את ג'ורג' פוצ'יבה וסודיק אטנדה וחטף על זה המון ביקורות, בעיקר מהכיוון של משפחת שום. ומה קרה בשבת בסמי עופר, כשהשניים חזרו להרכב? פוצ'יבה הורחק וגמר למעשה את המשחק עבור כפר סבא, ואילו אטנדה לא הצליח להרחיק כדור פשוט ו"בישל" לחנן ממן את שער הניצחון. אז אולי תורג'מן בכל זאת מבין משהו בכדורגל?

כפר סבא, הקבוצה המיוחדת

תכירו את קבוצת "הפועל עילי כפר סבא": קבוצת כדורגל לטובת ילדים ונערים עם צרכים מיוחדים, שאינם יכולים להשתלב בקבוצות ליגה מקצועניות. הקבוצה היא חלק ממיזם לטובת ילדי העיר שהוקם לאחרונה על ידי עידן שום, נציג הבעלים של הפועל כפר סבא, ועידו קובץ', מנהלה המקצועי של עמותת "עילי" - כדורגל לילדים ונערים עם צרכים מיוחדים. לקבוצה שהוקמה בכפר סבא מגיעים ילדים מכל יישובי השרון - כפר סבא, רעננה, הוד השרון, הרצליה, נתניה, תל מונד ועוד. ההורים מספרים שפעילות ספורט בכלל ומשחק הכדורגל בפרט תורמים בצורה אדירה לילדים ומסייעים בהשתלבותם עם ילדים, נערים ובוגרים בני גילם.
עידו קובץ', המנהל המקצועי של עמותת "עילי": "כשאמרתי ליצחק שום שהוא עושה דבר גדול, התגובה שלו היממה אותי: 'אני צריך להגיד תודה לילדים האלה שמזכים אותי', הוא אמר לי ממש בעיניים דומעות. התרגשתי. אין ספק שהכדורגל שכולנו אוהבים מהווה כרטיס כניסה משמעותי להשתלבותם בחברה, ואנחנו גאים להיות שותפים בעשייה החשובה".
עמותת "עילי" היא היחידה בארץ שמפעילה קבוצות כדורגל רגילות במגרשי דשא תקניים לילדים, נערים ובוגרים עם צרכים מיוחדים; ילדים על הרצף האוטיסטי, עם הפרעות התנהגות, תסמונת דאון, הפרעות קשב וריכוז ועם קשיים רגשיים, חברתיים ומוטוריים.