עונת 2019/20 נכנסה לספרי ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי עם משבר הקורונה, שכמעט גרם לסיומה של העונה עוד לפני הפלייאוף.
5 צפייה בגלריה
שום. "אנחנו רק בתחילת הדרך שלנו במועדון"
שום. "אנחנו רק בתחילת הדרך שלנו במועדון"
שום. "אנחנו רק בתחילת הדרך שלנו במועדון"
(צילום: אסף פרידמן)
בהפועל כפר סבא יזכרו לטובה את העונה שהסתיימה עבורם ברגל ימין, עם הישרדות בליגת העל בעונה הראשונה אחרי העלייה, ולא תאמינו, זה אפילו קרה כמה מחזורים לפני הגונג האחרון של העונה.

לא כבשנו מספיק

בשקט בשקט תפתח משפחת שום את העונה הרביעית שלה בניהול המועדון. מי שמנהל את העסק בפועל הוא עידן שום, שמתייצב השבוע כדי לסכם את העונה הראשונה של הקבוצה בליגת העל בניהולם של השומים.
"ברמת התוצאה היה חשוב מאוד קודם כל להישאר בליגה, כדי לייצר יציבות", הוא אומר. "אבל אנחנו מכוונים להרבה יותר וקיווינו לסיים במקום גבוה יותר, כך שהרגשות שלנו מעורבים. יכולנו להשיג יותר. אני חושב שהסגל שלנו השנה היה שווה הרבה יותר ממה שהשגנו".
מה ציפית? להגיע לפלייאוף העליון?
"לא יודע אם פלייאוף עליון, אבל בלי לפגוע באף קבוצה, אנחנו לא פחות טובים מהפועל חיפה, שהגיעה לשם. המועדון היה יציב מאוד מבחינת ההתנהלות שלנו ואנחנו בהחלט רוצים לראות את הקבוצה במקומות גבוהים יותר, וזה אומר לפחות באמצע הטבלה ומעלה, ולא להיאבק למטה".
למרות הציפיות שלך, נתקעתם בתחתית במאבקי הישרדות.
"למה זה קרה זאת שאלה טובה. מבחינה הגנתית היינו מאוד יציבים, והראיה לכך, שאנחנו במקום השישי בספיגת שערים. מצד שני, דווקא שחקני ההתקפה הבקיעו מעט שערים, ולמעשה היינו הקבוצה השלישית הכי גרועה בכיבושים. אם היינו כובשים קצת יותר ומשיגים עוד שמונה-תשע נקודות, היינו במקום אחר לגמרי".
החלטתם להמשיך לעונה נוספת עם עמיר תורג'מן על הקווים.
"מבחינת מבחן התוצאה ומה שהשגנו בתקופה שלו - אנחנו מרוצים. מבחינת היכולת קשה לשפוט, כי הוא הגיע יום לפני הקורונה. הוא עמד במשימה, אבל לבחון את היכולת, בגלל המצב הלא־נורמלי זה בעייתי. אנחנו בטוחים שיחד איתו נוכל להצליח בעונה הבאה".
5 צפייה בגלריה
טום שלח. הרוויח את מקומו
טום שלח. הרוויח את מקומו
טום שלח
(צילום: ראובן שוורץ)
ההחלטה לפטר את אופיר חיים ולהביא את תורג'מן נראתה די תמוהה בזמנו.
"ההחלטה להחליף את אופיר היתה קשה. לפעמים אתה מחליף מאמנים בגלל שהם לא טובים. אצל אופיר זה היה מצב קצת שונה. הרגשנו שבמצב שנוצר שיש סיכוי שזה הולך למקומות פחות טובים והחלטנו לעשות ריענון, אבל לא עשינו את זה בגלל שחשבנו שאופיר מאמן רע. בכדורגל הישראלי רוב המאמנים די חסרי ניסיון וקשה לשפוט אותם. יכול להיות שאופיר היה מצליח להשאיר את הקבוצה בליגה, אבל המצב במגרש ומסביב היה פחות טוב. משכנו איתו לא מעט זמן כי גם היום אנחנו מאוד אוהבים אותו וזוכרים לו את העלייה הנפלאה. הוא בנה את הקבוצה, ויש לו חלק בהישארות שלנו".
בוא נדבר קצת על השחקנים שלכם. הקפטן עומר פדידה בעונה נדירה.
"אם מסתכלים על המספרים המרשימים של פדידה, אין ספק שהוא שחקן העונה שלנו, אבל היו עוד שחקנים שעשו עבודה מצוינת. היו שחקנים שעשו התקדמות גדולה מאוד, אבל פדידה באמת נתן תרומה ענקית העונה".
5 צפייה בגלריה
עומר פדידה. שחקן העונה
עומר פדידה. שחקן העונה
עומר פדידה. שחקן העונה
(צילום: ראובן שוורץ)
ולחשוב שבאמצע העונה עוד חשבתם לשחרר אותו.
"אני מכיר את עומר מהנוער, והוא עשה אצלנו דרך ארוכה ויפה. בשנתיים האחרונות הוא התבגר מאוד, יש לו את היכולות והוא הוכיח את זה העונה. הוא חלק מקבוצה שעבדה יחד כמו שצריך והוא ידע להיות שם במאני־טיים ולעשות לפעמים את ההבדל. עם זאת, התלכיד החזק הוא זה שהשאיר אותנו בליגה, והוא זה שיביא אותנו בהמשך למקומות גבוהים יותר".
בגזרת הזרים, אולי למעט גרשון, נראה שעשיתם בחירות טובות.
"היו לנו העונה זרים טובים מאוד. הם יכולים לתת יותר, ונצפה לכך בעונה הבאה. הראיה לכך שאנחנו מרוצים מהם היא העובדה שלמעט קופי, ארבעה זרים ימשיכו איתנו - טראורה, אטנדה, קיזיטו וסוקונה".
איך אתה מסכם את העונה של האחיין שלך, טום שלח?
"טום עשה התקדמות גדולה העונה. זאת העונה הראשונה שלו בליגת העל, כשההתחלה היתה אולי פחות טובה, אבל תוך כדי העונה הוא התבגר והתחשל. בחצי השני של העונה הוא התקדם, ובסופו של דבר עשה עונה טובה".
הקהל לא עשה לו חיים קלים לאורך העונה.
"כאחד שעבר את זה, כשאתה מקושר תמיד יסתכלו עליך בזכוכית מגדלת. זה יקרה לו בכפר סבא וגם במועדונים אחרים. זה לא קל, אבל לומדים לחיות עם זה. אני שמח שטום יודע להתמודד עם זה, והוא גם יודע להיות מאוד מרוכז באימונים ובמשחקים".

עובדים נכון

כאמור, משפחת שום פותחת עונה רביעית במועדון, ונדמה שהשומים שנלחמו בכל העולם בשנתיים הראשונות שלהם - מהבעלים הקודם סתיו שחם, דרך אוהדים ועד אנשי המקצוע - יכולים להירגע.
"אנחנו עושים את המיטב תמיד", אומר עידן. "אנחנו עומלים מבוקר עד ערב למען המועדון והצלחתו. אנחנו משקיעים ועושים המון כדי שהבסיס יהיה חזק וטוב. בשלוש השנים שלנו תמיד יצא לנו להכין את העונה בדקה התשעים. עד שחשבנו שנבנה את העונה הבאה בשקט, הגיעה הקורונה. לא נחלק לעצמנו ציונים, אבל אנחנו מרגישים שהמועדון מתקדם למקום טוב ואם זה ככה, סימן שאנחנו עובדים נכון".
מה קורה בגזרת הקהל? איפה זה עומד היום?
"אנחנו מחוברים לאוהדים, ואני לא אומר זה כמס שפתיים. הדלת שלנו תמיד פתוחה בפני האוהדים. אנחנו חיים בעיר הזאת וגאים להיות חלק מהמועדון היקר הזה. אף פעם לא היה נתק, מלבד כמה בודדים שרצו ליצור את הנתק הזה מהסיבות שלהם. לא הרגשתי לאורך כל הדרך שיש נתק, להיפך. עשינו ונעשה הכל עבור האוהדים כדי שהם יהיו מרוצים".
5 צפייה בגלריה
יצחק ועידן שום
יצחק ועידן שום
יצחק ועידן שום
(צילום: עוז מועלם)
בהתחלה זה נראה כאילו יצרתם שם חונטה משפחתית.
"ממש לא. מתחילת הדרך היינו ועבדנו למען האוהדים והמועדון. באנו מבית של ספורט. גדלתי על חינוך של עבודה קשה וצניעות. גם אבא שלי, אחרי כל מה שהוא עבר בכדורגל, אף פעם לא היה עם האף למעלה. הוא איש צנוע. אנחנו לא מדברים על עצמנו ולא מחפשים תהילה. התהילה היחידה שאנחנו מחפשים היא שהמועדון יגיע למקומות גבוהים יותר. כפר סבא צריכה להיות על המפה, ולהיות בין הקבוצות המובילות בכדורגל הישראלי. גם אם התקציב שלנו הוא לא מהגבוהים, אני חושב שיש לנו את היכולת ליצור קבוצה אטרקטיבית".
קיבלתם תיאבון, אה?
"תמיד. בגלל זה עוסקים בספורט. אמרתי את זה לשחקנים, ולא ממקום של יוהרה. יש ארבע קבוצות שהן מעל הליגה, ובליגה של עשר הקבוצות שנותרו, הפועל כפר סבא צריכה להיות במקום הראשון. המטרות צריכות להיות גבוהות, ולא כמו במקומות אחרים שבהם מנמיכים ציפיות".
בעונה הבאה נראה אתכם בחלק העליון של הטבלה?
"בשנה הבאה נוביל את כפר סבא לצמרת הכדורגל הישראלי. נעשה הכל כדי שתהיה לנו קבוצה חזקה וטובה. אני לא חושב שיש לנו מה להתבייש מול הפועל חיפה, בני יהודה וחדרה. נצטרך לעשות את השדרוג הזה".
למדתם מטעויות העבר שלכם?
"תמיד לומדים. נעשו טעויות, אבל לא נעשתה שום טעות קריטית. לפעמים לקחנו החלטות פחות טובות, ולומדים מכך. אנחנו עובדים יחד, משתפים פעולה. מה שצריך אבא עושה, מה שצריך אני עושה, כאשר המילה האחרונה היא כמובן של אבא. הוא מעודכן על כל מהלך במועדון".
5 צפייה בגלריה
אנרגיות טובות
אנרגיות טובות
אנרגיות טובות
(צילום: אסף פרידמן)
איך צלחתם את משבר הקורונה?
"נכון לעכשיו, המועדון יציב. שילמנו את כל המשכורות לכולם, וזו עוד תשובה לכל אלה שפקפקו ביכולות של אבא שלי להחזיק מועדון כדורגל. הנה, אנחנו מצליחים להחזיק וגם לעבור משברים מהסוג הזה ובסופו של דבר המועדון בריא כלכלית. אין דרמות. אפשר להתגאות במועדון".
הרבה חיכו לכם בפינה, עכשיו הם אוכלים את הכובע, לדעתך?
"אנחנו באמת לא מחפשים שאנשים יאכלו את הכובע או שהמקטרגים יירדו למחתרת, אלא להיפך, אנחנו מקווים שכל אלה שהיו נגדנו ישנו פאזה וייתנו גב למועדון. בסופו של יום, הפועל כפר סבא רק תתחזק מזה. ככל שיש אווירה חיובית יותר, גם לנו קל יותר והאנרגיות טובות יותר. ראינו את זה העונה: כשהאנרגיות היו טובות, גם ההצלחה המקצועית הגיעה. העונה היה פחות אנטי ורעל כלפינו. גם הבודדים שמחפשים את הרע, נשמח שהם יהפכו לחיוביים וייהנו מהמועדון שהם אוהבים. המועדון מייצג את כולם. רוצים שכולם יהיו חלק ממנו".
אתם כאן כדי להישאר?
"נהיה כאן כל עוד נרגיש שאנחנו מספיק טובים ויכולים להוביל את המועדון קדימה, ואני חושב שאנחנו רק בתחילת הדרך. למרות שנפתח עונה רביעית במועדון, למעשה רק התחלנו את העבודה ויש עוד דרך ארוכה. רוצים לקדם את המועדון, רוצים להמשיך לפתח את מחלקת הנוער הגדולה שלנו. רוב המאמנים במחלקה הם אנשי מקצוע שגדלו במועדון".
לסיום, הפועל רעננה ירדה. חזרתם להיות הקבוצה המובילה בשרון?
"אף אחד לא מחפש כישלון של אחרים, אנחנו מתמקדים בעצמנו. עם כל הכבוד לרעננה, הם אף פעם לא יהיו הפועל כפר סבא. העבר, ההווה ובטח העתיד של כפר סבא, זה משהו שברעננה לעולם לא יהיה. אני לא רואה שום קשר בין רעננה לכפר סבא. אני כן מעריך מאוד את היכולת שלהם להיות כל כך הרבה שנים בליגת העל, אבל אני ממש לא חושב שהם מודל לחיקוי עבורנו או שיש משהו שאנחנו צריכים ללמוד מהם. חוץ מהקרבה הגיאוגרפית, אין שום דבר שמקשר בינינו".