אחרי שנים של תכנונים, החתמת דיירים וביורקרטיה סיזיפית החליטה עיריית כפר סבא, בצעד כמעט חסר תקדים, לבטל למעלה מעשרה פרויקטים של התחדשות עירונית אותם אישרה ברחבי העיר. תושבי הדירות בפרויקטים אלו, שקיוו סוף סוף להיפטר מהבניינים הרעועים ודירותיהם המוזנחות, ייצטרכו להמתין עוד כמה שנים טובות עד שיגשימו את חלומם.
אישרנו והתחרטנו
כאמור, למעלה מעשרה פרויקטים ברחובות שונים בכפר סבא קיבלו בשבועות האחרונים הודעת סירוב מטעם העירייה לפרויקטים שאושרו ברובם המכריע כבר בוועדה המקומית בקדנציה הקודמת. הפרויקטים המדוברים הם: שלושה בניינים ברחוב סוקולוב 4,6,8. שני בניינים ברחוב התפוז 6,8 ושישה בנינים ברחוב ששת הימים 17 (פינת גאולה).
7 צפייה בגלריה
צילום: google street
צילום: google street
צילום: google street
מדובר במבנים בין הישנים והמוזנחים ביותר בכפר סבא שבשנים האחרונות התאגדו והתקשרו עם יזמים שונים כדי להוציא לפועל את הריסתם (או התחדשותם) ובנייתם מחדש. רוב הפרויקטים הללו, למעט שניים, כבר אושרו בוועדה המקומית והמתינו לקבלת היתר בניה.
כידוע, הליך היתר בניה הוא רב שלבי, כאשר בסופו ניתן אישור עקרוני עליו מצביעים בוועדה המקומית (קבלת אישור בניה) ולאחר מקצה שיפורים טכני ברובו (כגון הצרת או הרחבת מרפסות, מסתורי כביסה וכו') שמתבקשים היזמים לבצע, הוא מקבל היתר בניה. מדובר בהליך, שכאמור, לרוב הינו פרוצדורלי. אלא שבעיריית כפר סבא החליטו, עם כניסתה של המהנדסת החדשה, עליזה זיידלר גרנות, לבחון את כל הפרויקטים הללו, שיש לציין נתקעו זמן רב בשל הבחירות המקומיות, ובצעד מפתיע החליטו שלא לתת להם היתר ולשלוח ליזמים ולדיירים "הודעת סירוב", שפירושה ביטול הפרויקט במתכונתו הנוכחית. המשמעות פשוטה: חזרה לנקודת האפס והתחלה מחדש של תכנון הפרויקטים, אולי על ידי יזמים שונים.
7 צפייה בגלריה
צילום הדמיה
צילום הדמיה
צילום הדמיה
"הכול בגלל כסף"
לכל הודעת סירוב שקיבלו היזמים והדיירים ניתנו נימוקים שונים ומגוונים ולא אחידים, אך גורמים באגף ההנדסה מהקדנציה הקודמת שעיינו בסירובים מסבירים את הרציונל שעומד בבסיס ההחלטות: "מעבר לכל המילים המכובסות שאולי לא נגישות לעין של הדיוט", אמרו הגורמים, "האמת הפשוטה היא כזו. כל עירייה צריכה כסף. ועיריית כפר סבא צריכה יותר מכולן. בפרוייקטים של תמ"א 38 (משני הסוגים: גם חיזוק מבנה וגם הריסה ובינוי) לא גובים על פי חוק היטלי השבחה. לעומת זאת, בפרויקטים של פינוי בינוי של יש גם יש. אז מה העירייה תעדיף? משהו שיתן לה כסף. באשר לדיירים? הם כבר המתינו שנים, שימתינו עוד".
בקדנציה הקודמת העירייה לא הייתה צריכה כסף?
"ברור שכן, אבל לא זה מה שעמד לנגד עיניה בעדיפות ראשונה. עמדו בפניה שני דברים: העובדה שמדובר בפרויקטים שעוסקים במתחמים מן המוזנחים והרעועים ביותר בכפר סבא, ובעיקר העובדה שהדיירים, חלקם קשישים, שרוצים כבר לחיות את שארית חייהם במקום נורמלי. עכשיו, עם ביטול הפרויקטים, ועד לתכנון מחדש והתנעת כל המהלכים הללו מנקודת אפס, כלל לא בטוח שמישהו מהם יישאר בחיים כדי לראות את חלומו מתגשם".
7 צפייה בגלריה
צילום: google street
צילום: google street
צילום: google street
סכנה ברורה ומיידית
"הבחירות האחרונות הוכרעו על נכונותו של המועמד רפי סער לקדם את ההתחדשות העירונית בעיר והצהרותיו המוקדמות לתמרץ ולקדם מיזמי תמ"א 38 בבנייני מרכז העיר המתפוררים ולשחרר פרויקטי תמא 38 התקועים מזה שנים", כך אומר היזם הכפר-סבאי טל ברוך (34, חברת TABA) בשיחה שקיימנו אתו השבוע. "לי היה ברור שזה מה שיכריע את הבחירות. אלפי בעלי דירות במאות בנייני יותר מ-70% מהבניינים הישנים והמתפוררים בכפר סבא נמצאים היום בסיכון ממשי ולכן היה חשוב להם להצביע למועמד שיבטיח קידום הפרויקטים החשובים. לא יכול להיות שעכשיו אחרי שנבחר הוא מוציא סירובים לפרויקטים שכבר אושרו ומחזיר תושבי המבנים עשר שנים אחורה".
7 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
ברוך, שארגן וקידם בעשור האחרון עשרות מיזמים ופרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי מטעם בעלי דירות שאותם הוא מלווה ומאגד בכפר סבא וערים נוספות, השתתף בלא מעט בדיונים בכנסת בנושא הקמת הרשות הממשלתית שקמה במטרה לקדם ולעודד פרויקטים של התחדשות עירונית ולהאיץ את ביצועם, ומתמקד כיום גם בקידום חקיקה במטרה לייעל, להסדיר ולשדרג את התמריצים לפרויקטים בתחום.
"ההיסטוריה כיום מתועדת יותר מתמיד", מוסיף ברוך, "וראש עיר שימנע פרויקט חיזוק או הריסה, יהיה אחראי באופן ישיר לכל נזק לכל הרוג ולכל פצוע שייפגעו מאסון של פגיעת טילים או קריסת המבנים המסוכנים ברעידת אדמה. הגיע הזמן שראשי ערים בישראל יפנימו שתכניות של התחדשות עירונית אמנם לא מעשירות את קופת העירייה, אבל הן כן מצילות חיים, וזו המטרה העיקרית שלהן.
7 צפייה בגלריה
רפי סער | צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
רפי סער | צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
רפי סער | צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
"אלפי תושבים חיים היום בכפר סבא במבנים מתפוררים ומסוכנים משנות ה 60 וה 70, ללא ממ"ד, ללא מעלית, וללא עמידות לרעידות אדמה וחייהם בסכנה אמיתית. אלפים מהם שכבר שנים מקדישים זמן רב ומנסים בקושי רב לקדם פרויקט של חיזוק או הריסה בבניין שבו הם גרים חטפו השבוע מכה קשה מראש העיר החדש שלהם. חשוב לומר לראש העיר: מטרת הפרויקטים האלו היא קודם כל להציל חיים. דיירי בניין שיישאר לא מוגן בגלל הפעולות האחרונות והסירוב שהוצא לפרויקטים שכבר אושרו לא ייסלחו בסבב הבא, או ברעידת האדמה שתגיע.
חייבים לקדם מיזמי תמ״א 38 נקודתיים לצד מיזמי הפינוי בינוי החשובים במתחמים הגדולים. זו אחריות העירייה להתאים את עצמה לתהליכים, ולמצוא פתרונות לבעיות שנוצרות תוך כדי. אסור למנוע מאף בניין מסוכן וישן חיזוק או הריסה, וחייבים למצוא לכולם פתרון, או לשחרר להם פרויקט מיגון נקודתי".
התושבים: לא נשכח ולא נסלח
בעוד היזמים שקיבלו את הודעת הסירוב הגישו ערר ברובם ומתאגדים לתבוע את העירייה בעשרות מיליוני שקלים (דבר שללא קשר לתוצאותיו אמור לתקוע את הפרויקטים הללו בעוד שנים טובות עד לתכנון מחדש) הדיירים הם הסיפור העצוב בכל הסאגה זו.
בני גרינברג, נציג ועד מתחם ששת הימים גאולה גורדון, "לפני הבחירות לראשות העיר פנינו לכל המועמדים ובינהם ראש העיר הנוכחי וקיבלנו הבטחה לקידום הפרוייקט שלנו. דאגנו שהתושבים יצביעו עבור רפי סער שהתחייב לקדם את הפרוייקט. בישיבת המועצה אכן אושר הפרוייקט פה אחד ללא נמנעים. היום התבשרנו שראש העיר החליט לבטל את האישור שניתן ובכך לא עמד בהבטחתו".
7 צפייה בגלריה
עליזה זיידלר גרנות. מינוי קריטי | צילום: באדיבות עיריית כפר סבא
עליזה זיידלר גרנות. מינוי קריטי | צילום: באדיבות עיריית כפר סבא
עליזה זיידלר גרנות. מינוי קריטי | צילום: באדיבות עיריית כפר סבא
תושבים אחרים היו נחרצים ובוטים יותר: "מה שנעשה כאן זה מעשה שלא יישכח ולא ייסלח", אמרו נציגי הדיירים במתחם סוקולוב, "אנחנו שנים רבות נמצאים בתוך הסחי הזה. אחרי עיכובים, ועד שהגענו להסכמות סוף סוף קיבלנו אישור, ועכשיו אומרים שהאישור מבוטל? מי הם בכלל שיעצרו אותנו? יש כאן דיירים בגילאי השבעים פלוס בלי מעלית. הדירות שלנו מוזנחות, אי אפשר לחיות בהן אפילו דקה אחת, ועכשיו אומרים לנו: 'סליחה על השנים הרבות, אבל העיריה צריכה כסף, אז תחכו עוד כמה שנים'. הם נורמלים?".
נציגי הדיירים ברחוב התפוז השמיעו דברים דומים: "רפי סער מתגאה שהוא גדל ברחוב התפוז. אנחנו מזמינים אותו לגור כאן עוד כמה שנים טובות. שיחיה במחנה הפליטים וימתין איתנו עוד כמה שנים. בושה וחרפה".
במתחם ששת הימים מתכוונים לאגד את כל עשרות הדיירים בכל הפרוייקטים שבוטלו לצאת למאבק. "בעירייה יבינו מהר מאוד שאי אפשר לשחק ככה בחיים של אנשים".
ברוך מסכם, "הבעיה העיקרית בסירובים האחרונים היא שתושבי העיר שחיים במבנים המסוכנים, ויזמים פועלים לחיזוק ומיגון מבנים בעיר, פשוט עלולים לאבד את כל הוודאות והאמון בתהליכים הללו, לא יכול להיות שכל כמה שנים יגיע ראש עיר אחר או מהנדסת חדשה ויעצרו מהלכים של 5-7 שנים שהחלו לפניהם. מצופה מראש העיר החדש לשמר רצף תכנוני וודאות למיזמים הכל כך מורכבים הללו, זו אחריות גדולה וכרגע לצערי הוא מפשל בגדול".
7 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
מחוייב המציאות
מעיריית כפר סבא נמסר: "לאחר תקופה ארוכה בה לא אוישו משרות תכנוניות של מהנדסת העיר ואדריכלית העיר ובהיעדר מדיניות עירונית סדורה לנושא התחדשות עירונית, הפעולות הננקטות כיום על ידי העירייה הינן מחויבות המציאות וכאלו אשר מביאות בחשבון את טובת תושבי העיר וטובת העיר כולה.
"עיריית כפר סבא מקדמת בימים אלו התחדשות עירונית מיטבית ומושכלת, אשר תאפשר התחדשות לכלל האוכלוסייה בעיר, וזאת תוך מחשבה וראייה כוללת לשדרוג התשתיות, כגון הרחבת דרכים ותוספת גינות ומבני ציבור. ראוי לציין כי למרות הודעת מינהל התכנון על כוונתו לבטל את תמ"א 38, ממשיכה העירייה לתמוך ולקדם פרויקטים מסוג זה וקביעת מדיניות בנושא".