כמעט ואי אפשר יהיה למצוא בית בישראל בתקופת החגים הקרובה בלי דג כלשהו למאכל בין שאר המטעמים. ועם ההנחה הזו עבדו מגדלי הדגים בחודשים האחרונים – הכל במטרה לעמוד בביקוש הצפוי.
2 צפייה בגלריה
ומה נשאר למגדלים? בריכות דגים, צילום: אסף סולומון
ומה נשאר למגדלים? בריכות דגים, צילום: אסף סולומון
ומה נשאר למגדלים? בריכות דגים, צילום: אסף סולומון
בארגון מגדלי הדגים צופים כי צריכת דגי הבריכות הטריים תעמוד במהלך החגים על כ-700 טון קרפיונים, 575 טון אמנונים ו-250 טון בורים. מדובר בכמויות הדומות בהיקפן לתקופה המקבילה אשתקד, אך מבדיקת המחירים ברשתות השיווק נראה כי הסכום שיקבלו המגדלים עבור כל ק"ג דגים טריים יהיה הנמוך ביותר ב-15 השנים האחרונות.
"כיום עומד המחיר שמקבלים המגדלים על כשבעה שקלים לק"ג קרפיון, 8.5 שקלים לאמנון וכ-16 עד 18 שקלים לק"ג בורי", מסביר עמיחי גלר, ראש שולחן המגדלים בארגון מגדלי הדגים, " זאת בזמן שנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי המחירים לצרכן בנקודות המכירה יעמדו על 26.5 שקלים לק"ג קרפיון, 27 שקלים לק"ג אמנון ו-40 שקלים לק"ג בורי".
"לאחר הורדת חלק מהמכס על ייבוא הדגים, שנכנסה לתוקף לפני כשנה, נרשמה ירידה משמעותית במחיר אותו מקבלים המגדלים בישראל לק"ג, בעוד שהמחיר לצרכן כמעט שלא ירד", אומר אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים, "הפער התגלגל בסופו של דבר, כפי שקורה במקרים רבים אחרים, לכיסם של היבואנים ובעלי רשתות השיווק.
2 צפייה בגלריה
חשש מקריסת הענף. שריר, צילום: אודו ג'נסן
חשש מקריסת הענף. שריר, צילום: אודו ג'נסן
חשש מקריסת הענף. שריר, צילום: אודו ג'נסן
"כיום ניתן לומר באופן ברור כי הסרת המכס הביאה את המדגה הישראלי למצב של קטסטרופה, ואין לי ספק כי נתוני השנה האחרונה מוכיחים מעל לכל ספק כי לא ניתן לבצע את הפעימה השנייה של הורדת המכס מבלי לחסל כליל את הענף כולו. אנו קוראים למשרדי האוצר והחקלאות לשקול מחדש את העניין".
בארגון מגדלי הדגים ממליצים לרכוש דגים טריים רק בחנויות המפוקחות על ידי המחלקה הווטרינרית של הרשות המקומית, ולהקפיד על סימני ההיכר לזיהוי דג טרי ולא מקולקל:
  1. עור הדג - על העור להיות מבריק, לח ומעט רירי. אם העור אינו רירי יש לחשוד בחוסר טריות. הריר מאפשר לדג התנגדות נמוכה בחיכוך עם המים. יש לזכור שהדג מייצר ריר כל עוד הוא חי.
  2. גמישות בשר הדג - חשוב שהבשר לא יהיה גמיש מידי. בשר הדג צריך להיות אלסטי אך נוקשה. כלומר, כאשר לוחצים על בשר הדג עם האצבע חשוב לוודא כי לא נוצרה גומה, והעור נשאר מתוח.
  3. עיני הדג - יש לוודא שעיני הדג אינן עכורות.
  4. צבע הזימים - הזימים צריכים להיות אדומים, מבריקים ולא דבוקים זה לזה.
  5. ריח הדג - ריח לא נעים מעיד על חוסר טריות. ריח הדג צריך להיות "דגי", אך לא בלתי נעים.