הכתבה פורסמה לראשונה ב ynet. כתבה: מירב קריסטל.
האם נפסיק לשלם עמלת רכישה באינטרנט על כרטיסי קולנוע וכרטיסים להופעות? ​מליאת הכנסת אישרה ביום רביעי האחרון, בקריאה טרומית , את הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - איסור גביית עמלה בעסקה שבוצעה באמצעות האינטרנט) שהובילה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ונתמכה על-ידי שר הכלכלה אלי כהן.

על מה ולמה לשלם עמלה על קנייה באינטרנט?

לפי ההצעה, עוסק לא יגבה עמלה על עסקת מכר מרחוק הנעשית באמצעות האינטרנט, אלא אם הוא גובה עמלה בשיעור זהה, במכירת מוצרים או שירותים זהים, בעסקה שאינה עסקת מכר מרחוק. מוצע שדינו של עוסק שלא קיים את הוראות הסעיף, יהיה מאסר שנה או קנס. כיום רשתות הקולנוע, סינמה סיטי, יס פלאנט וגלובוס, גובות עמלות בגובה 4.5-3.9 שקלים לכרטיס שהוזמן אונליין. אתרי מופעים גובים לעיתים עמלה של כ-10 שקלים. אתרי כרטיסים בחו"ל גובים עמלות גבוהות יותר. בנוסף, חלק מחברות הכרטיסים בישראל גובות לצד עמלת האינטרנט גם עמלת כירטוס. יתכן שאם הצעת החוק תעבור, החברות יגבו עמלות עקיפות או יעלו את מחירי הכרטיסים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay
מדובר בעמלה שמקוממת את רוב הצרכנים שכן קנייה דרך האינטרנט חוסכת לרשתות הקולנוע ולחברות הכרטיסים כוח אדם, אך החברות טוענות כי זוהי הצעת חוק פופוליסטית, כי יש להן הוצאות גם על מכירה דרך האינטרנט. עם זאת, לשום קנייה אינטרנטית לא נלווית עמלה משונה כמו זו שנגבית על כרטיסים ולכל אתר סחר אלקטרוני יש הוצאות. למשל, אין אף חברת אופנה שגובה עמלה על רכישה דרך האינטרנט.

"סוף לאבסורד"

שר הכלכלה, אלי כהן מסר: "השימוש בהזמנת מוצרים דרך האינטרנט הולך וגובר בשנים האחרונות. במרבית הענפים ניתנת הנחה למזמינים דרך האינטרנט כיוון שהעלות הכרוכה במתן השירות נמוכה יותר מעלות כוח האדם בקופות המכירה, אולם בכרטיסי קולנוע ומופעים המצב הפוך ודווקא נגבית עמלה עודפת. כחלק ממדיניות הגנת הצרכן וסחר הוגן אנחנו תומכים במהלך שיביא לביטול עמלות".
ח"כ זנדברג: "הסוף לאבסורד עמלות האינטרנט. לא ייתכן שהצרכן גם יחסוך כסף לבתי העסק וגם ייאלץ לשלם על כך קנס, רק בגלל שהרכישה ברשת נוחה יותר. אין כל סיבה הגיונית שבשנת 2017 נמשיך לשלם עמלה ארכאית ובלתי מוצדקת, שכל תכליתה לנצל את הציבור הישראלי ולסחוט ממנו עוד ועוד כסף. תודה לשר כהן על שלמד את הנושא לעומקו, וסייע בהעברת החוק כפי שהבטיח עם כניסתו לתפקיד".

סינמה סיטי: "העמלה היא תוצאת עלויות רבות הכרוכות בהפעלת השירות"

מסינמה סיטי נמסר בתגובה: "העמלות בגין הזמנת כרטיסי קולנוע באינטרנט הינן תוצאה של העלויות הרבות הכרוכות בהפעלת השירות והתחזוקה השוטפת, ביניהן עלויות אבטחת מידע, הגנה על פרטי האשראי של הצרכנים וניהול האתר ואינן במקום שעות העסקה של נציגים בקופות. כידוע, עמלה מקוונת כאמור, אינה ייחודית לענף הקולנוע בארץ ומקובלת בכל העולם. הדבר קשור למודל העסקי של עולם הכרטיסים ובתי הקולנוע. מחיר כרטיס קולנוע בישראל זול יותר ממחיר כרטיס קולנוע ממרבית מדינות באירופה ולהבדיל ממתחמי תרבות אחרים, מתחמי הסינמה סיטי אינם נתמכים ע"י אף גורם או מקבלים סיוע כספי כלשהו. אנו תקווה כי המחוקק ישקיע את אותם המשאבים גם במלחמה כנגד הורדת תכנים באופן פיראטי, הפוגעת פגיעה אנושה בענף הקולנוע".
רו"ח בעז ברזלי, מנאמני רשת גלובוס מקס: "כרטוס מקוון אינו מוזיל עלויות אלא ההיפך. תוספת דמי השירות בהזמנה מקוונת משקפות הם את העלויות הכרוכות בהפעלת המערכות מתקדמות ומאפשרת ללקוח ליהנות משיריון כרטיס ומקום מראש. גלובוס מקס תמשיך לעשות כל שביכלתה להנגיש את מערכות הכרטוס לכלל האוכלוסיות, כמו גם לשמור על הבילוי בקולנוע במחירים השווים לכל נפש בכל עת".
מרשת יס פלאנט לא נמסרה תגובה.