הכתבה פורסמה לראשונה ב ynet. כתבה: מירב קריסטל.
בעוד חודש וחצי הילדים יחזרו לבית הספר או יחבשו לראשונה את ספסל הלימודים, אבל הקניות לכבוד המאורע כבר בעיצומן. כל עוד לא מחשיבים את מוצרי המִחשוב, הפריט היקר ביותר במסגרת הרכישה הוא בדרך כלל הילקוט, ובטח כשמדובר ב"תיק אורתופדי" לכיתות הנמוכות.
1 צפייה בגלריה
תיקים לבית הספר. צילום: מירב קריסטל
תיקים לבית הספר. צילום: מירב קריסטל
תיקים לבית הספר. צילום: מירב קריסטל
ברשתות טוענים כי מחירי רוב המוצרים לבית הספר השנה לא גבוהים ממחירי השנה שעברה, וגם אם יש ספקים שהעלו מחירים - הרשתות שומרות על מחירי השנה הקודמת או מספקות אלטרנטיבות. אחד הספקים בתחום אמר: "הקניות לבית הספר כבר החלו, אבל מי שקונה עכשיו עושה טעות. בעוד שבועיים המחירים יירדו".
גורם ברשת הפיראט האדום: "המחירים השנה לא שונים מאוד ממחירי השנה שעברה. גם אם אנחנו רוצים אי אפשר להעלות מחירים במדינת ישראל, מה שהתייקר לנו - ספגנו". עם זאת באחת הרשתות אישרו: "מה שהתייקר זה התיקים. הספק שמוביל את השוק מוציא כל כמה שנים תיק יותר משוכלל ויותר יקר".

הדגם החדש יותר יקר מהדגם הקודם

הספק המוביל את השוק הוא קל גב, שמשווקת השנה שני דגמים חדשים: X בג (xbag) ו-X בג טרולי (xbag Trolly). לצד דגם ותיק שלה - איי טרולי (iTrolly). מדובר בילקוטים שמחיריהם מגיעים ל-359-200 שקלים, והמתחרים לא תמיד זולים יותר.

כמה מהרשתות מרעיפות שבחים על הדגם החדש של קל גב. X בג הוא ילקוט בנפח 27 ליטר, מתרחב עם תא ששומר על קור או חום. החידוש העיקרי בתיק הוא מערכת הגב האורתופדית, בעלת פטנט עולמי חדש בולם זעזועים ומנדף זיעה. בנוסף לכך משקל התיק כולו קל במיוחד. בנוסף, ניתן לקנות עבורו בנפרד עגלת נשיאה (טרולי) ולחבר אותה אליו. זוהי עגלה חדשה של קל גב העשויה מפולי קרבונט עם ידית נשיאה טלסקופית מאלומיניום. מחירה גבוה ממחיר העגלה ששווקה על ידי החברה עד כה.
ה-X בג טרולי, הדגם החדש הנוסף של החברה, הוא פשוט ה-X בג שנמכר עם עגלת הטרולי. שניהם בעצם מחליפים דגם ישן יותר שקרא אולטרה לייט X וטרולי לייט X ונמכרו לקמעונאים בזול יותר.

בכפר השעשועים אמרו: "בעוד שהמחיר המומלץ של הדגם הקודם היה 279 שקל, המחיר המומלץ של X בג הוא 289 שקל. הצרכנים לא בהכרח יראו את ההתייקרות כי המחיר בחנויות משתנה, לא קשור למחיר המומלץ. תלוי בתחרות באזור ובמועד המכירה, אבל כן, קל גב העלו מחירים".
בקרביץ, בפיראט האדום ובאופיס דיפו ה-X בג נמכר ב-239 שקל. בקרביץ המחיר יירד השבוע ל-219 שקל. בסניף כפר השעשועים בתל אביב מצאנו אותו גם ב-219.90 שקל (ברשת זו המחירים משתנים מסניף לסניף). תיק מקביל של מודן (spring system) נמכר גם הוא בדרך כלל ב-239 שקל.
ה-X בג טרולי נמכר בקרביץ ובאופיס דיפו ב-319 שקל (ומהשבוע ב-279 שקל) ובסניף כפר השעשועים ב-289.90 שקל. לשם השוואה, מצאנו צילומים מ-2015 של הדגמים ש-X בג החליף אותם (אולטרה לייט X וטרולי לייט X). מחירם היה 199.90 שקל בקרביץ ו-259.90 שקל לתיק עם טרולי. כלומר, יש עליית מחירים במעבר מהדגם הישן לחדש.


הילקוט היקר ביותר: איי טרולי וסמארט טרולי

התיק היקר ביותר בחנויות כרגע הוא האיי טרולי (iTrolly) של קל גב. ילקוט בנפח 32 ליטר שמשולבת בו עגלת נשיאה טרולי (ידית ותחתית עם גלגלים). לצידו מודן מוכרת תיק יקר באותה מידה (פחות או יותר): סמארט טרולי, רק שהתפוצה שלו פחות רחבה.
קל גב מציעה למכירה את איי טרולי באתר שלה בלא פחות מ-459 שקל. ברשתות הוא נמכר ב-359 שקל (קרביץ, אופיס דיפו) וב-299 שקל (כפר השעשועים בתל אביב, קרביץ החל מהשבוע). לאיי טרולי יש כתפיות נשיאה נשלפות וניתן גם לנתק חלק הטרולי מהתיק. הניתוק בעצם מייצר שני תיקים: תיק בעל תא אחד + טרולי ותיק עם שלושה תאים ללא טרולי.

מחירים נמוכים לקל גב: כרגע במיקומים בודדים. דגמי השנה שעברה: גם ב-99 שקלים

למרות שנראה שהרשתות מקפידות לשמור על מחירים דומים, אפשר למצוא מציאות. בחנות עידן 2000 בחדרה מציעים מחירים נמוכים במיוחד על תיקי קל גב. ניתן למצוא X בג ב-190 שקל, X בג טרולי ב-250 שקל ואיי טרולי ב-290 שקל. בחנות מדגישים שהמחירים הנמוכים (יחסית) לא בשל ריבוי ספקים, אלא דווקא בשל היצמדות לספק אחד: "אצלנו המחירים דווקא ירדו ב-10% לעומת השנה שעברה", אמרו לנו בחנות. "הסיבה לכך היא שאנחנו מוכרים רק תיקים של קל גב, אז אנחנו קונים אותם במחיר טוב. המרווח שלנו קטן, אבל אנחנו מסתמכים על כמויות גדולות". בנוסף, המחירים לא מעידים על מחירי כלל הרשת.
בחלק מהרשתות אפשר עדיין לקנות את הדגם הישן של מודן, אולטרה לייט X וטרולי לייט X, שכבר לא מיוצר. הוא נמכר בחנויות מסוימות במסגרת מלאי מהשנה שעברה. בקרביץ ובכפר השעשועים מצאנו את אותו הדגם ב-239 שקל, בדיוק כמו מחיר הדגם החדש. אם כי באחד מסניפי קרביץ מצאנו אותו גם ב-199.90 שקל. ברשת טוענים שתיקים מהשנה שעברה החלו להימכר ב-139 שקל. גרסת הטרולי של הדגם הישן נמכרת בסניף כפר השעשועים ב-289.90 שקל.באופיס דיפו מוכרים דגמים ישנים של קל גב ב-99 שקל בסניפים הגדולים, כך לטענת הרשת.

סמארט טרול Cool של טלבר פופ נמכר בקרביץ ב-269.90 שקל וכך גם בטויס אר אס, אם כי כעת דגם בעיצוב כדורגל / כדורסל נמכר בטויס אר אס במבצע ב-199.90 שקל. ביריד של עוזי ריעני תמצאו את התיק ב-179 שקל. כלומר קנייה ביריד תחסוך לכם 90.9-20.9 שקלים על תיק כזה.