מתנה במעטפה וערכת הפעלה. זה הסוד של דבי קצב מהוד השרון, שאמור להחזיר את השפיות לחגיגות יום ההולדת ולא להכניס את ההורים להוצאות גדולות ומיותרות. קצב, יועצת עצמאית לכלכלת המשפחה ואמא לילדים קטנים, נתקלת לדבריה כמעט בכל סוף שבוע בתופעה המטרידה כל הורה מצוי - ימי ההולדת לילדי הכיתה או לחברים מהשכונה.
עוד ב-mynet: ציור בירקות: התחביב שהפך ללהיט ברשת הילד שלכם אלרגי? שייצא מהגן כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה של mynet
היא פוגשת כל יום משפחות שאינן מודעות כלל לסכומים שהן מוציאות על הפקת ימי ההולדת לילדיהן או על קניית מתנות לילדים אחרים. "הן מוציאות המון, הרבה יותר ממה שהן מסוגלות לשער", היא טוענת.
קצב, שבין שלל עיסוקיה היא גם יו"ר משותף של מועדון העסקים של הוד השרון, ממנהיגות המאבק בארנונה, ויו"ר ועד ההורים בבית הספר היסודי החדש בעיר, החליטה לקדם תפיסה צרכנית תחת הכותרת "חזרה לשפיות בימי הולדת לילדים" - משלב ההפקה עד שלב המתנות. לדבריה, היא לא רק מייעצת, למעשה היא מציעה שירות להורים ולילדיהם, בשיתוף פעולה עם חברת "תיבת ההפעלות" מכפר סבא.
"ההורים מקבלים ערכת הפעלה הכוללת משחקים, קישוטים, אביזרים, הפתעות ויצירות, עם דף הוראות וסרטון הדרכה", היא מספרת. "לא תמיד ההורים חשים ביטחון להפעיל את ילדיהם לבד, גם לאחר שקיבלו את ערכת ההפעלה", אומרת קצב. בימים אלה היא מקימה מערך של מפעילים צעירים שבעבור סכום סמלי (200-100 שקל לאירוע) יפעילו את הילדים. כשמדובר בכיבוד - קצב מקדמת הגשת מזון בריא ובכמויות סבירות. באשר לקישוט, היא מעודדת שימוש במוצרים ממוחזרים והכנה עצמית של הקישוטים.
ומה לגבי המתנות? גם לכך יש לה תשובה: "אי אפשר כמעט למצוא מתנה ראויה בסכום סביר, ובגלל זה ההורים מוציאים הרבה יותר ממה שתכננו", אומרת קצב. "לכן יזמתי את הקונספט של 'מתנה במעטפה', כלומר מתן סכום כספי צנוע של בין 20 ל-30 שקל במזומן בתוך מעטפה, בצירוף ברכה אישית. לטעמי, הברכות חשובות בדיוק כמו המתנות, אם לא יותר.
"'מתנה במעטפה' חוסכת להורים את הזמן ואת הכסף הכרוכים בקניית מתנות. הרעיון נולד גם כדי להעביר את הפוקוס מחומריות המתנה לכיוון הברכה המושקעת. לא פעם הורים לא שולחים את ילדיהם למסיבת יום ההולדת בגלל שלא הספיקו לקנות מתנה או מעצם הלחץ הכרוך ברכישת מתנה שלא ניתן למצוא בפחות מ-40 שקל.
לדברי קצב, "הילדים מבינים שאם רוב ילדי הכיתה יביאו להם כסף, הסכום שיצטבר יאפשר להם לרכוש מתנה שהם באמת חפצים בה".
מניסיונה, קובעת קצב, הרעיון הזה כבר עובד היטב בקרב ילדים בגילאי שש-שבע ומעלה. "הורים רבים כבר אימצו את רעיון 'החזרת השפיות לימי ההולדת' ו'מתנה במעטפה' כאלטרנטיבה למתנות יקרות".