הכאוס ששורר כרגע במדינה משפיע בדרך ישירה גם על כל תחום הנדל"ן. סימני שאלה גדולים מרחפים סביב עסקאות שנמצאות בתהליך, ובנושאי החזר משכנתאות ותשלומי דמי שכירות.
1 צפייה בגלריה
(דירה להשכרה. צילום להמחשה בלבד)
"לתפיסתי דירות הן מוצר צריכה חיוני, אנשים צריכים מקום לגור בו ולכן תמיד יהיו ביקושים לדירות, גם אם בימים אלה יש ירידה ברקע משבר הקורונה", טוען אהרון דינוביץ', יו"ר ארגון הקבלנים והבונים פתח־תקוה. עם זאת, לדבריו, "לאור המשבר כרגע הרוכשים בשבועות האחרונים הם אלה שכבר מכרו את דירתם וצריכים למצוא אחת אחרת".
דינוביץ' מסביר כי "גם שוק השכירות עדיין פעיל באזור, בעיקר מצד שוכרים שמסתיים להם החוזה ומחפשים דירה אחרת לעבור אליה. בעלי הדירות מבינים כי עליהם לבוא לקראת השוכרים שלהם למשל בדחיית תשלומים. אנחנו כן שומעים על מחוות כאלה ואחרות לטובת הדיירים".
אלא שבקרוב עלולים שוכרים רבים להיקלע לקשיים בתשלום שכר הדירה בעקבות פיטורים, הוצאה לחל"ת או ירידה בהיקף העבודה. המשכירים מתחילים להפנים את זה בימים אלו אבל רבים מהם לא יודעים כיצד יפעלו אם וכאשר.
"עדיין לא פנו אליי בנושא משבר הקורונה מלבד עניינים שבשגרה", אומר תושב העיר שמשכיר דירה לזוג צעיר.
אין לך חשש שלא יוכלו לשלם?
"כרגע לא. יש אצלי המחאות שלהם. אולי בקרוב הם יפנו אליי בבקשה לא להפקיד אותם אבל נקווה לטוב. אני מאמין שהרבה אנשים נמצאים בסיטואציה הזו. במידה שיפנו אוכל לגלות הבנה ונראה איך נגיע לעמק השווה".
תושב אחר שמשכיר דירה טוען גם כי טרם קיבל פניה משוכריו ו"בינתיים הכל מתנהל כרגיל. אשתי ואני ממשיכים לעבוד, שנינו במקומות ציבוריים אבל עדיין השכירות היא חלק משמעותי מההכנסות שלנו. אני לא יודע מה יקרה במידה והשוכרים יפנו אלינו. עדיין לא החלטנו מה לעשות".
ומה קורה מן העבר השני? גם משכירי הדירות חיים בחוסר ודאות ומביעים את חששם לקראת העתיד. "אנחנו בהחלט נמצאים בבעיה", אומר תושב העיר, שעובד כעצמאי ואשתו בהריון מתקדם, כשגם היקף המשרה שלה ירד בתקופה זו. "כעצמאי, אין מי שישלם לי אבטלה, ובמקרה הכי טוב אקבל מענק של 6,000 שקלים וגם זה לא בטוח. אין הרבה עבודות כרגע. גם אם יש, אני חושש לצאת מהבית ולהיפגש עם אנשים. אני לא יודע איפה הם היו לפני ויש גם חשש מסוים מצידם כשבן אדם זר מגיע אליהם".
עד כמה היקף העבודה ירד?
"בינתיים אני חי על האדים של העבודות משבוע שעבר, אבל בקרוב זה יפחת. יכול להיות שבמידה וארגיש שהחרב מונחת על הצוואר כן אמשיך לעבוד כי מדובר בעבודה חיונית. אקח את הסיכון, אין מה לעשות".
ואיך זה ישפיע על שכר הדירה שלכם?
"כמובן שאצטרך להתנהל מול בעלת הבית ולראות איך באים לקראתנו, אם זה בדחיית התשלומים או במציאת פתרון אחר. עדיין לא פניתי אליה אבל אני מאמין שאצטרך ליצור איתה קשר בקרוב. אני מקווה שהיא תבין. יש לה את מקורות ההכנסה שלה כך שזו לא העיקרית, למרות שכל סכום חשוב, בטח בימים אלו. אני מניח שהיא תתגמש ויהיה בסדר".