נטלי וקסלר מתקנת כלי רכב מאז שהייתה בת 17, ובחמש השנים האחרונות היא עושה זאת למחייתה באופן מקצועי במוסך בחולון. אולי בגלל זה היא הופתעה לאחרונה כאשר התבקשה שלא לטפל ברכב של לקוחה, רק בגלל היותה אישה.
4 צפייה בגלריה
החברות מתייעצות. נטלי וקסלר, השבוע
החברות מתייעצות. נטלי וקסלר, השבוע
החברות מתייעצות. נטלי וקסלר, השבוע
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
"אסור לנשים לתת יד לאפליה נגד נשים אחרות", היא אומרת השבוע. "אם אנחנו רוצות שיתייחסו אלינו כשוות, אנחנו חייבות להתייחס ככה אחת לשנייה. אני מבינה ברכבים יותר טוב מרוב הגברים שאני מכירה".

"הבוס מפרגן"

וקסלר (33) כבר רגילה לפרצופים המופתעים של לקוחות מוסך "גולד מוטורוס חולון", כשהם מגלים שהצעירה העדינה למראה שניצבת לפניהם היא למעשה מכונאית רכב מנוסה, אך לתגובה שקיבלה בשבוע שעבר שום דבר לא הכין אותה.
"ניגשתי לטפל ברכב, ורק הרמתי אותו על ליפט וכבר אמרו לי לעצור. מסתבר שבעלת הרכב דרשה שאישה לא תטפל לה ברכב. הבוס שלי ממש תמך בי. זה הכעיס אותו כי הוא תמיד מפרגן לי. הוא ניסה להסביר לה שאין שום סיבה לדרישה שלה ושאטפל לה ברכב בדיוק כמו כל עובד אחר במוסך, אבל היא לא ויתרה. אני לא יודעת איך היינו מגיבים במצב אחר, אבל בגלל שהיא אישה מאוד מבוגרת לא רצינו להתווכח והחלטנו לכבד את הבקשה שלה. זאת פעם ראשונה שאני במצב כזה ואני מקווה שגם האחרונה".
4 צפייה בגלריה
בשגרת המוסך
בשגרת המוסך
בשגרת המוסך
(צילום פרטי)
בתגובה וקסלר פרסמה פוסט בנושא בפייסבוק שזכה לתגובות מפרגנות והסכמה מקיר לקיר.

חיבה למנועים

וקסלר מתגוררת בראשון לציון וחיה בזוגיות. רק כשסיימה לימודי תואר ראשון במדעי החברה ותקשורת, הבינה שהיא בתחום הלא נכון ופנתה ללימודי מכונאות סוג 1 ו־2, וכבר חמש שנים שהיא עובדת כמכונאית רכב, תחום שקרוב לליבה מגיל צעיר.
"אבא שלי הוא נתן וקסלר, שהיה אלוף הארץ בקרטינג. אני זוכרת שמגיל צעיר הייתי מלווה אותו לתחרויות. אני ואחי הקטן התאהבנו דרכו בתחום המנועים. עם השנים כולם הכירו אותנו כמשפחה כזאת וידעו שאין מנוס עבורנו מהתחום, וזאת אהבה שלנו. לאבא שלי אף פעם לא שינה שאני בת. הוא לימד אותי בדיוק כמו שהוא לימד את אחי. בגיל 17 רכשתי את הרכב הראשון שלי, שנמצא איתי עד היום, ובאותו רגע אמרתי לאבא שלי שאני לא רוצה עזרה של אף אחד ‑ אני רוצה לדעת ולהבין הכל על כלי רכב כדי לטפל בו בעצמי, ואבא שלי אכן לימד אותי. לפני כמה שנים הוא לקח אותי ואת אחי לנהוג במרוצי פורמולה בהונגריה, אז זה בהחלט קטע משפחתי, ועבורי זה היה טבעי להפוך את זה למקצוע שלי".
עם כל האהבה לתחום, לא חששת לפנות למקצוע שנחשב כל כך גברי?
"ברור שהיו את אלה שאמרו לי שלא כדאי לי ולמה אני צריכה להתלכלך. הוצאתי תואר ראשון, והיו שאמרו לי שאני מספיק חכמה למצוא משהו יותר טוב, בעיקר בגלל שאני גם מדגמנת, שזה תחום שונה לחלוטין. אבל יש בנות שאוהבות למרוח איפור ויש אותי, שאוהבת להימרח בגריז. עקבים אני נועלת רק לצילומים. ביום־יום אני מעדיפה את בגדי המוסך שלי".
4 צפייה בגלריה
וקסלר מדגמנת
וקסלר מדגמנת
וקסלר מדגמנת
(צילום: אלונה ילנה קומינה)
איך התגובות של הלקוחות?
"מדהימות. לרוב מפרגנים ומחמיאים, בניגוד למה שכולם מצפים, אין ממש תגובות סקסיסטיות. אנשים מקבלים את זה בשמחה כי זה כיף לראות משהו אחר. נשים תמיד אומרות כל הכבוד, אבל מי שבעיקר מפרגנים הם הגברים, שגם תמיד אוהבים לתת טיפים, ואני לומדת מכולם, תמיד שמחה לשמוע דברים חדשים.
"אני חייבת לציין שהמקרה עם האישה הזאת היה באמת חריג, וזה חבל לי. אנחנו מאשימות את הגברים שמפלים אותנו, אבל בסוף עושות את זה בעצמנו, וזה ממש עצוב. אם אנחנו רוצות שיתייחסו אלינו כשוות אנחנו חייבות להתייחס ככה אחת לשנייה. זאת גם הסיבה שפרסמתי את המקרה. חשוב לי להעלות את המודעות של אנשים. אני יודעת שיש הרבה נשים שמעדיפות לא להתלכלך וזה בסדר. לכל אחת מתאים משהו אחר, אבל אני חושבת שנשים צריכות להפסיק לפחד ממוסכים ולחשוש שמוסכניקים ירמו אותן. אני תמיד מרגישה שנשים חוששות שיעבדו עליהן כי הן לא מבינות בתחום. לפעמים כשרואים אותי, זה נותן להן יותר ביטחון כי הן מרגישות יותר רגועות לקבל שירות מאישה. אבל האמת היא שכל אישה שפשוט תלמד קצת מושגי יסוד וידע בסיסי במכונאות תרגיש הרבה יותר ביטחון לגשת למוסך, וגם לא יוכלו לעבוד עליה. לימדתי את כל החברות הטובות שלי כל מה שצריך לדעת. מדובר במידע בסיסי שכל נהג צריך להבין בו, והיום אף אחד לא יכול לעבוד עליהן. ברור שהן מתייעצות איתי הרבה, אבל את זה עושים גם הגברים שמכירים אותי.
"אגב, בארצות הברית יש מוסכים לנשים. זה נחמד, אבל זה לא משהו שהייתי רוצה לראות בארץ. בעיניי זה סוג של אפליה. אין סיבה להבדלים מגדריים בתחום. ברור שגבר יותר חזק ממני ולא פעם בעבודה אני מבקשת עזרה כשמדובר בתחומים שדורשים כוח פיזי, אבל יש לא מעט נשים יותר חזקות ממני, אז אי־אפשר לטעון שבאמת יש הבדלים".

הסיטרואן הישנה

למרות הנחישות, אי־אפשר לפספס את העובדה שמדובר בצעירה יפהפייה וקטנטנה, אבל וקסלר אף פעם לא נתנה למראה שלה לסלול עבורה את הדרך.
4 צפייה בגלריה
עם אביה נתן
עם אביה נתן
עם אביה נתן
( צילום פרטי)
"אני מדגמנת לאופנועים וכלי רכב כי זה תחום שאני אוהבת. בזמני הפנוי אני עובדת על המכוניות שלי. יש לי את הסיטרואן הישנה מגיל 17 וגם BS3 ידני, ולי ולבן זוגי יש אופנועים שאני מטפלת בהם. בקרוב אסיים לימודי הסמכה לניהול ואשמח לראות עוד נשים בתחום".

הטיפים של נטלי

אם נדלקת נורה אל תזניחו. עצרו בצד ואל תתעלמו.
בדקו שמן ומים כל שבועיים, אך ורק כשהרכב קר, ועדיף בבוקר לפני ההנעה הראשונה.
הקפידו על מילוי אוויר בצמיגים. מומלץ לבדוק את לחץ האוויר בגלגלים בכל שבועיים‑שלושה.
מומלץ לפנות למוסכים רק על בסיס המלצה אישית.
הגעתם למוסך והרגשתם שפועלים שם בניגוד לחוק? פנו לאיגוד המוסכים.
אף פעם אל תגיעו לסוף מיכל הדלק. תדלקו לפני שהמיכל מתרוקן. הדלק בארץ מאוד לא נקי וכשאתם מגיעים לתחתית המיכל אתם למעשה מכניסים למשאבה את כל הפסולת שהצטברה ושקעה בתחתית, דבר שפוגע במנוע.
הקפידו על בדיקת חורף שגרתית, במהלכה בודקים צמיגים, מגבים ונורות. מדובר בתחום שרבים מזניחים וזה מאוד מסוכן. בחורף תחזוקה נאותה מצילה חיים.
רוצים לחסוך דלק? הקפידו על אוויר בצמיגים, כיון שכך יש פחות עומס. אל תהפכו את הרכב למחסן, כי משקל כבד יותר צורך יותר דלק, וכמובן אל תלחצו על גז וברקס בעוצמה ולעיתים תכופות ‑ לא רק שתגמרו את הברקסים אלא גם תבזבזו דלק רב. נהיגת "שיוט" במהירות קבועה היא החסכונית ביותר.