עיריית כפר סבא נערכת להרחבת תקנות "פטור מתור" לזכאים עם מוגבלויות ומבקשת ליידע את תושבי העיר בדבר הרחבת תקנות הפטור מתור עבור זכאים עם מוגבלויות, שנכנסה בסוף השבוע לתוקף.
1 צפייה בגלריה
הרחבת פטור מתור
הרחבת פטור מתור
הרחבת פטור מתור
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם >>>
רבים מהאנשים עם מוגבלות ובכללם ילדים ובני נוער, מתמודדים באופן יומיומי עם מוגבלות נפשית, שכלית או עם אוטיזם. עקב אבחנתם, אנשים אלה עשויים להיות עם חסר במודעות לסביבתם או עם קושי בהבנה בסיסית בדבר ההתנהגות המתאימה לסיטואציה. על רבים מהם לא ניכר חיצונית כי הינם סובלים מבעיה כלשהי. נכון הדבר שאיש אינו אוהב להמתין בתור, אך עבורם מדובר במשימה בלתי אפשרית של ממש. התיקון לחוק מרחיב את הפטור לקבוצות האוכלוסייה שעבורם המתנה ממושכת היא בבחינת סבל או אף סכנה בריאותית.
התיקון לתקנות הנגישות בנושאי "פטור מתור" (ולחלקם גם "פטור מתשלום עבור מלווה" בתנאים מסוימים) מרחיב את מעגל הזכאים לפטורים האמורים, בהתאם לצרכים שעלו מהשטח ולקריטריונים שנקבעו בעבודת מטה. קבוצת הזכאים תכלול בין היתר את מי שעונים על הגדרות אלו: ילד נכה כהגדרתו בתקנות הביטוח הלאומי וכן אדם עם מוגבלות נפשית, שכלית או אוטיזם, שבשלה נקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 40% אחוזים או יותר.
בנוסף, מי שהרשות לזכויות ניצולי שואה הכירה בו כניצול שואה הזכאי לתגמול חודשי לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, או נכה הזכאי לתגמול חודשי לפי חוק נכי המלחמה בנאצים, וכן ניצול שואה שמקבל קצבה חודשית ממדינת חוץ בשל רדיפות הנאצים, אף הם יהיו זכאים לפטור מתור.
משמעות הדבר היא שמעתה יחול הפטור מתור על כ- 480 אלף ישראלים עם מוגבלות, ביניהם גם תושבים מכפר סבא. נוכח חשיבות הנושא, פונה העירייה לתושבי העיר ומבקשת מהם להתחשב במי שראויים להבנה והכלה חברתית מצדנו. זוהי חובתנו הקהילתית והאנושית.
הזכות לפטור מתור היא זכות תקפה אך ורק בהצגת התעודה. על כן, פונה העירייה לכל נותני השירות בעיר בבקשה כי כל בקשה לתעודה זו כתנאי לשירות "הפטור מתור" ', תהיה בעדינות ובכבוד לכל מבקש.
בהזדמנות זו, ממליצה עיריית כפר סבא למי שזכאי לפטור מתור, למשוך מאתר הביטוח הלאומי תעודת נכה דיגיטלית שמתקפת את הזכות. בתעודה מופיע שם ומספר תעודת הזהות ללא תמונה, לכן בזמן הצגת התעודה יידרש להציג גם תעודה מזהה.
מחזיקת תיק הנגישות והמודעות לאנשים עם מוגבלויות, לירית שפיר שמש: "מדובר בהרחבה משמעותית מאד ודרמטית עבור אנשים רבים החל מהיום. בעבר נעשו ניסיונות רבים לאזן בין הרצון להרחיב את הפטור מתור לאנשים עם מוגבלויות הזקוקים מאוד לכך, לבין צרכי הציבור הרחב. אנו, תושבי העיר כפר סבא, נוכיח שאנו עיר סובלנית ומכבדת המעניקה איכות חיים לאנשים עם מוגבלויות בשוויון והכלה מלאים".