18 שנה לאחר שגן אלישבע בכפר סבא הוקם ומנוהל על ידי הורים כמסגרת חינוכית קהילתית ייחודית לבני 6-3, החליטו ההורים לבקש הכרה ממשרד החינוך, ופתחו בהליכים הרשמיים. ביום רביעי השבוע הם התבשרוף יש רישיון. במקביל, לראשונה יפתח הזרם פעוטון לגילאי שנה עד שלוש. הגן, בבעלות עמותת "יוצרים קהילה", פועל בגישה החינוכית "רג׳יו אמיליה" השואבת מגישתו של יאנוש קורצ'אק. 29 ילדים משלוש שכבות הגיל לומדים ועובדים יחד כמסגרת אחת משותפת, עם ארבעה אנשי צוות, כאשר חלק מהלמידה נערכת בקבוצות, על פי הצרכים ההתפתחותיים והפדגוגיים.
1 צפייה בגלריה
הורי וילדי הגן. לא מתערבים בתכנים
הורי וילדי הגן. לא מתערבים בתכנים
הורי וילדי הגן. לא מתערבים בתכנים
( צילום: יאיר שגיא)
קראו גם >>>
טובי רופא (46) הייתה הגננת בגן אלישבע מהמחזור הראשון ובמשך תשע שנים. "בגני מעורבות הורים יש שקיפות ושיתוף", היא אומרת, "ההורים לא מובילים את התוכן ולא מתערבים. הם בדיאלוג עם הצוות, מתוך הבנה שהמשפחה היא חלק מהגן. ועדיין צריך לזכור שאי אפשר ש-25 משפחות ינהלו את הצוות החינוכי. אחרי שבחרו אותו הם נותנים לו לעבוד".
"ההורים מנהלים כל מה שקשור לתפעול השוטף והתחזוקה - תיקונים, צביעה ושיפוץ לקראת פתיחת שנת הלימודים", מסבירה לילך בראל (42) ששלושת ילדיה גדלו בגן אלישבע, והצעירה בת החמש תעלה השנה לגן חובה. "התחום הפדגוגי הוא באחריות הצוות החינוכי. אנו לא מתערבים בתכנים".
אופיר בן עטייה הגיעה לגן לפני שנתיים וכבר בשנה שעברה לקחה על עצמה את ניהול הוועד והעמותה. כאמור, השנה החליט הוועד לפעול מול משרד החינוך כדי שיכריז על הגן כ"מוכר לא רשמי". ההליכים החלו לפני כחצי שנה. במשרד החינוך מאשרים ש"הגן הגיש בקשה לקבלת הכרה ורישיון על מנת שיוכל לקלוט ילדים מגילאי 3 תחת פיקוח משרד החינוך. רק לאחר סיום ההליך והגשת כל המסמכים הנדרשים, ואם יתעורר צורך גם תיקון ליקויים, יוכל הגן לקבל את ההכרה והרישיון המיוחל".
בהשראת גן אלישבע נרקמת בימים אלה עוד קהילה צעירה להקמת גן לפעוטות בני שנה עד שלוש. "כך גם לבני הצעיר בן השנה וחצי תהיה מסגרת דומה", אומרת יוזמת הגן, אופיר בן עטייה. בגן כבר רשומים עשרה ילדים והוא יפתח את שעריו בראשון באוקטובר.
הגן החדש יפעל על פי המודל של גן מעורבות הורים, והרכזת הפדגוגית תהיה טובי רופא, הגננת הראשונה באלישבע. היא תלווה את הקמתו ותדריך את הצוות.
בראל מתבדחת: "כמעט והלכתי לעשות עוד ילד כדי להכניס אותו לגן החדש".