סערת השיר "קאקדילה" של עומר אדם עוררה לא רק זעם, כעס ויוזמות החרמה, כמו גם פארודיות ביקורתיות. אחת הבולטות שבהן היא מבית היוצר של הסטנדאפיסט הכפר-סבאי גיורא זינגר שהוציא סרטון שיר תגובה ביוטיוב שהפך לויראלי בתוך מספר שעות.
1 צפייה בגלריה
זינגר. "סטריאוטיפים בסיסיים"
זינגר. "סטריאוטיפים בסיסיים"
זינגר. "סטריאוטיפים בסיסיים"
(צילומים: איתי סליקטר, דנה קופל)
קראו גם >>>
כזכור, בשבוע שעבר יצא השיר "קאקדילה" של עומר אדם, שמתייחס לשפה הרוסית מעט בזילזול ורבים מיוצאי ברית המועצות ראו בו עלבון. לא מעט אנשי ציבור מחו על פרסום השיר, וזינגר, קומיקאי וסנדאפיסט מצליח, גם הוא בן המגזר, הוציא שיר נגדי שמסביר את הבעייתיות בשיר של עומר אדם: "כשראיתי את הדיבור שיש על השיר הבנתי שלכתוב פרודיה עליו זו משימה שתפורה בול למידות שלי", הוא אומר השבוע ל"ידיעות השרון", "מדובר בנושא שאני מזוהה איתו כבר כמה שנים, וששיר תגובה פה זו ההרמה להנחתה הכי טובה שקיבלתי אי פעם. אני קומיקאי, אז אני לא חושב שיש לי את הזכות להיעלב מהומור בטעם רע, מה שיש לי זה את הזכות להגיד 'אוקיי, אפשר לעשות את זה יותר טוב' וזה בדיוק מה שניסיתי לעשות".
זינגר נסע למוזיאון חיפה שם מוצגת התערוכה 'פרסטרויקה בחיפה', שמוקדשת לעובדי חברת המוזיאונים יוצאי ברית המועצות וצילם בתוך התערוכה את הקליפ, הקליט אותו, כתב יחד עם עמית פולק ומשה יונה. השיר כאמור הפך בתוך מספר שעות לויראלי ברשתות החברתיות, אלפי שיתופים ועשרות אלפי צפיות ביוטיוב.
איך התגובות?
"אני חושב שמזמן לא נתקלתי בכזה קונצנזוס על משהו שהוא לא פלילי או פוליטי. ניסיתי לעשות את התגובה שלי שנונה, חכמה ואינטלנגנטית, היה לי חשוב לא לדבר על עומר אדם אישית כי זה לא הנושא, רציתי לדבר על היצירה שלו ולהראות איך עושים אותה יותר טוב".
בהופעות שלך אתה מרבה לצחוק על המגזר הרוסי, זה לא חופש אומנותי כמו של עומר אדם?
"אני צוחק על המגזר הרוסי בגוף ראשון, מספר על עצמי ועל המשפחה שלי, זה מתקבל הרבה יותר טוב. זה בדיוק מה שעשו פה סטנדאפיסטים ממוצא מזרחי כמו יעקב כהן, שלום אסייג ונדב אבקסיס וזה בדיוק מה שעושים סטנדאפיסטים שחורים בארה"ב – הם מדברים על עצמם. עומר אדם התבסס על הסטריאוטיפים הכי בסייסים והכי ראשוניים – רוסים שותים, עברית קשה שפה והרוסיה היא בכלל לא בתו... אלה תובנות שמקומם קצת בהומור של לפני הרבה שנים, התקדמנו, השתלבנו, עדיין יש סטיגמות רוסיות שתקפות עלינו כמובן, אבל הן מתוחכמות יותר. וזה גם בדיוק מה שאמרתי בשיר: צחק עלינו בכיף – אבל למה כזה גרוע?".
אז תן איזו בדיחה מגזרית.
"הנה סטיגמה שלאף אחד אין בעיה איתה: החינוך הרוסי הוא חינוך ששואף למצוינות ברמה שאתה תמיד תאכזב את ההורים שלך לא משנה מה יהיה, אני זוכר בכיתה י' אבא שלי בא אליי ואומר לי 'כמה יחידות מתמטיקה אתה?' אמרתי לו 5. 'למה רק 5?'. כי זה מה שיש. 'מי קבע?'. משרד החינוך. 'מה אתה מקשיב להם בכלל? מה הם מבינים בחינוך'. אז אני פונה להורים רוסים – תניחו לילדים שלכם, אפשר להיות גם ארבע יחידות מתמטיקה. לא אני, אני חמש, אבל אפשר להיות גם 4".

השיר של זינגר

(קטע מהשיר)

בוקר טוב לעומר אדם / הבאת שיר ממש מפעם
הצלחת לעצבן מגזר שלם / (ואת מירבי)/נזדרוביה חראשו
זה לא פושקין לא טולסטוי/מהההה עכשיו?
מה יהיה עם נייט ודה?/ היה חסר רק להגיד אין עבודה
לא כזאת קשה שפה / (לדבר רוסית ניסית פעם?)
כי יש סטיגמות יותר טובות בות בות /
מצחיקות קות קות /
מקוריות רות רות
מלהגיד שכל הרוסיות זו כרות רות
מי כתב ומתי / את המילים של קלינקה מאיה (יאללה בסדר)
נו דוואי תכתוב מילים/ הבאת ארבעה כותבים
שיגידו פוטין כמובן/ (כי הוא המלך)
נו באמת, על מה תודה?/שזרקת נייט ודה