חודשים אחדים לאחר שהחלו בכפר סבא העבודות לסלילת נתיבי התחבורה הציבורית במסגרת פרויקט "מהיר לעיר", התבשרו תושבי העיר, ואיתם תושבי כל אזור השרון וגוש דן, כי בעוד כעשור יוכלו לקצר את זמני הנסיעה שלהם באמצעות הרכבת התחתית המטרופולינית (מטרו). "מיינט כפר סבא" חושף לראשונה את מיקומן של תחנות המטרו בעיר, ואת הבשורה שהפרויקט מביא איתו לבית החולים מאיר.
נפטרים מהרכב
רשת המטרו היא מערכת ההיסעים הגדולה והחשובה המתוכננת כיום בארץ על ידי משרד התחבורה והוועדה לתשתיות לאומיות, בעלות משוערת של כ-150 מיליארד שקל. היא צפויה לחלוש על 23 ערים, מאזור השרון בצפון ועד צומת בילו בדרום, ולהשתלב במערכת הסעת ההמונים הקיימת והנבנית — רכבת פרוורית, רכבת קלה ואוטובוסים הנוסעים בנתיבים ייעודיים.
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כבר אישרה בשבוע שעבר הכנת תוכנית מתאר ארצית (תמ"א 70), שתגדיר את זכויות הבנייה סביב התחנות, כשהמגמה היא להעניק זכויות בנייה מוגדלות למסחר ולתעסוקה, כמו בערים הגדולות בעולם.
חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), חברה ממשלתית המופקדת על תכנון ויישום המערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב, כבר הגישה תוכנית לוועדה לתשתיות לאומיות, וזו תופקד במהלך השנה להתנגדויות בוועדות המחוזיות.
כידוע, התכנון מצוי בידי מינהל התכנון ולא בידי הרשויות המקומיות שבשטחיהן עוברים הקווים, וגופי התכנון רוצים לקשר בין הקמת קווי המטרו לתכנון אורבאני מאסיבי. כלומר, באזורים אלה תהיה בנייה רבה לגובה, עם זכויות מסחריות ותעסוקה, ובלי אזורי חניה, כדי למנוע שימוש ברכב פרטי.
רשת המטרו כוללת שלושה קווים באורך כולל של כ-145 ק"מ, וכ-100 תחנות. את אזור השרון ישרת קו M1, שיתפרס מצפון לדרום, לאורך 76 ק"מ ו-59 תחנות, ויעבור בערים כפר סבא, הוד השרון, רעננה, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד.
מחברת נת"ע נמסר, כי בפברואר 2020 ייערך דיון בוועדה לתשתיות לאומיות, לקראת העברת התוכנית לצורך קבלת הערות מהוועדות המחוזיות והשגות מהציבור. במאי 2020 תפורסם התוכנית להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור, והיא צפויה לקבל אישור עד סוף שנת 2020. באשר למועד תחילת העבודות נמסר מנת"ע: "אנחנו רק בשלב התוכניות. נת"ע אחראית להבאת התוכניות לאישור הממשלה. כאשר הממשלה תחליט לתקצב את הקווים, נדע הכול. האומדן כרגע הוא 150 מיליארד שקלים לשלושת הקווים".
שבע תחנות ומסוע
על פי התוכנית הקיימת יוקמו חמש תחנות מטרו בעיר, ממערב למזרח:
תחנת טשרניחובסקי-ששת הימים, שם צפוי להיבנות גם מסוע תת-קרקעי עד לבית החולים מאיר; תחנה סמוך לקניון ערים ברחוב ויצמן, תחנה באזור בניין העירייה והתחנה המרכזית, ושתי תחנות באזור התעשייה (תע"ש מערב ותע"ש מזרח).
העירייה ביקשה להקים עוד שתי תחנות: תחנת קניאל סמוך לשכונה הירוקה, ותחנה סמוך לאזור התעשייה החדש, הנבנה במזרח העיר, תוך חיבור למסילת הרכבת המזרחית הצפויה להיבנות באזור.
סגן ראש העירייה ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור-הנדין: "הצוות המקצועי באגף ההנדסה עובד באופן הדוק עם המתכננים, כדי להפוך את התוכנית החלומית הזאת למתאימה ביותר לעיר. אחד מההישגים שקיבלנו, בעקבות התעקשותנו, הוא המסוע לבית החולים מאיר, ואני מקווה שבקרוב נקבל תשובה רשמית גם בנוגע לתחנה שביקשנו באזור התעשייה החדש. נושא נוסף, שנראה כמשימה בלתי אפשרית כשהתחלנו את הדיונים, הוא חיבור השכונה הירוקה לשלוחת המטרו של רעננה, שכעת כבר מופיע בתוכניות בעקבות מאמצינו".
"אזורי התעסוקה שיתוכננו לאורך קווי המטרו יציעו מגוון אפשרויות למקומות עבודה ומסחר, כל זאת בזכות אפשרויות ההגעה אליהם בתחבורה ציבורית יעילה ונגישה", מוסיפה מהנדסת העיר, עליזה זיידלר-גרנות. "אם עד כה, גוש דן היה מוקד המשיכה לחברות ולעסקים, הרי שתכנון קווי המטרו בשילוב הפתרונות המבוצעים כעת של 'מהיר לעיר' יאפשר לכפר סבא למשוך אליה חברות המבקשות לקבוע מושבן באזור נגיש לכול, בעיר היושבת על צירי תנועה ראשיים, על שתי מסילות רכבת כבדה ועל קו מטרו החוצה את כל המטרופולין ומקושר אליו".
ראש העירייה, רפי סער: "העירייה מקדמת ומעודדת מעבר לתחבורה ציבורית בעיר והפחתת השימוש בכלי רכב פרטיים. אני גאה שהעיר כפר סבא היא חלק בלתי נפרד מתוכנית הקמת רכבת המטרו. כפר סבא היא מוקד משיכה לחברות הייטק, למשפחות צעירות, לצעירים, לעובדים ועוד, ופועלת בימים אלה להרחבת המסחר ואזורי התעסוקה, תוך ראייה כוללת של טובת העיר ושדרוג התשתיות, ביניהן תשתיות תחבורה".
ומה עם הפקקים?
המטרו לבדו לא יפתור את בעיית הפקקים, אבל לשי קדם, מנהל בכיר במשרד התחבורה, יש רעיונות נוספים
"פרויקט המטרו לא יפתור את בעיות הפקקים. זו לא המטרה שלו. המטרה של פרויקט המטרו ושל כל מערכות הסעת ההמונים והתחבורה הציבורית היא לאפשר לאנשים חלופה כדי להגיע ממקום למקום מהר יותר. מי שיבחר לנסוע ברכב הפרטי לבדו, יעמוד בפקקים, כי יש הרבה מכוניות, יהיו יותר מכוניות, ולא יהיו הרבה יותר כבישים.
אם נפנה את הכבישים מרכב פרטי, כולם יסעו במטרו? זה לא עובד כך. תמיד יהיה הבן-אדם שצריך לשים את הילד שלו בגן או לקפוץ בדרך לסופרמרקט, והרבה יותר נוח לו לנסוע ברכב פרטי.
צריך לראות איך שומרים על האיזון: איך מספקים מערכות להסעת המונים ובאותה העת מייצרים עוד אמצעי מדיניות שיהפכו את החזקת הרכב הפרטי ואת הנסיעה ברכב פרטי פחות אטרקטיביים. למשל, שינוי המדיניות של רכבי הליסינג בישראל (כשאתה עם רכב חברה והוצאות הדלק אינן שיקול, אתה מעדיף לנסוע בו); או שינוי המדיניות, שעל-פיה, עובדי המדינה יקבלו תוספת הוצאות רכב רק אם יהיה להם רכב, ובכך מעודדים אותם לרכוש רכב. לפעמים קל יותר לבנות מטרו מלשנות את הדברים האחרים.
צריך גם לעודד עבודה מהבית, כדי שפחות אנשים יצטרכו לנסוע ממקום למקום. אם מקום העבודה של כולנו היה ליד הבית — היינו הולכים לשם ברגל, זה היה חוסך הרבה שעות והפריון היה גבוה יותר. אבל זוהי פנטזיה.
ולכן, לא נותר לו אלא לשפר את התשתיות ואת מערכות הסעת ההמונים, אבל גם להפחית את התמריצים לנסיעה ברכב פרטי, וזאת משימה קשה".