כשבועיים לפני תחילת שנת הלימודים ממתינים הורים רבים מכפר סבא לשיבוץ הסופי של ילדיהם לגן העירייה המועדף עליהם. זאת, לאחר שנדחה הערעור שהגישו בעקבות השיבוצים שפורסמו בסוף החודש שעבר.
1 צפייה בגלריה
"הילדה שובצה בגן מרוחק" | המחשה: shutterstock
"הילדה שובצה בגן מרוחק" | המחשה: shutterstock
"הילדה שובצה בגן מרוחק" | המחשה: shutterstock
"אני לא מבינה את שיקולי העירייה בשיבוץ", אומרת חן שמידט מרחוב חבצלת השרון, אם לשניים, שבנה ניתאי בן השנתיים וחצי עובר מגן פרטי לגן עירייה. "כשמילאתי את טופס הבקשה לשיבוץ, ציינתי כעדיפות ראשונה ושנייה את שני גני הטרום-טרום-חובה תמירון ואגמית, הסמוכים לביתנו. מכיוון שחויבנו לציין שלוש עדיפויות ציינתי כעדיפות שלישית את גן שחף, שנמצא ברחוב אינשטיין, במרחק קילומטר מביתנו. לא תיארתי לעצמי שהבן שלי ישובץ דווקא בשחף. הוא היחיד מכל חבריו בגן הפרטי ששובץ לגן הזה. זאת ועוד, לשני הגנים הסמוכים לביתנו שובצו גם ילדים שגרים קרוב יותר מאיתנו לגן שחף".
האם הגישה ערעור והגיעה לארבע פגישות בעירייה. "הסברתי שלבן שלי יש בעיה רפואית שדורשת מעקב, ושיהיה צורך לקחת אותו לבדיקות בתדירות גבוהה. בעלי ואני עובדים במשרות מלאות ומתניידים ברכב אחד, ולכן חשוב שהגן יהיה קרוב לבית". כפי שהתבקשה, העבירה שמידט למחלקת הגנים מסמכים רפואיים המעידים על מצבו של בנה. "בתום הפגישה הרביעית נאמר לי: 'את עשית כל מה שאת יכולה לעשות, ואנחנו נשתדל'. האמנתי שהבעיה תיפתר, אבל הערעור נדחה. אולי מה שקובע זה רמת הצעקות. הורים שצעקו ועשו בלאגן קיבלו את מה שרצו. אבל אני לא צעקתי, לא הרמתי כיסאות ולא השתטחתי על הרצפה. הלכתי בתלם והאמנתי למה שנאמר לי. אבל עכשיו חוסר האמון שלי במערכת גדול".
"אני מעדיפה גן עם 34 ילדים על פני גן עם 19 ילדים, העיקר שהבת שלי תהיה בגן הקרוב לביתנו, עם כל החברות שלה יחד", אומרת אם לשלושה, שבתה הצעירה עולה לגן חובה. "במשך שנתיים היא הייתה באשכול הגנים הסמוך לביתנו, ועכשיו, בעוד כל חברותיה נשארו בגן הזה, אותנו העבירו לגן מרוחק. כדי להגיע אליו צריך לחצות שלושה מעברי חצייה, אחד מהם ברחוב סואן".
אבל יותר מכול מפריע לאם הניתוק החברתי. "היא היחידה ששובצה בגן המרוחק, ממש תלשו אותה מסביבתה הטבעית לסביבה לא מוכרת".
לדברי האם, היא חששה שמצב כזה עלול לקרות, ולכן פנתה לעירייה כבר לפני ארבעה חודשים, וביקשה שיבוץ קרוב לבית. "הפקידה אמרה לי: 'טוב שאמרת לי, היי שקטה, אין לך מה לחשוש. ואפילו סימנה 'כוכבית' ליד שמה של בתי".
כשפורסמו השיבוצים בחודש יולי, התברר שלמרות ההבטחה, הילדה שובצה בגן המרוחק. התסכול גבר, לאחר שנדחה גם הערעור שהגישה במחלקת הגנים. לדברי חברת המועצה, הדר לביא, מערכת גני הילדים בעיר נמצאת במשבר זה כמה שנים. "ניתן לשפר, אבל צריך להכיר בבעיות, ללמוד ולהבין אותן, ולשים את החינוך לגיל הרך בראש סדר העדיפויות".
מעיריית כפר סבא נמסר: "העירייה עושה כל שביכולתה על מנת להיענות לבקשות ההורים. בקשות הערעור נידונו לעומק, בכובד ראש וברגישות בוועדת הערעורים. שלב הערעורים הסתיים וההחלטות שהתקבלו סופיות".