מנהלת דבש: מיכל כרמלי, מנהלת בית הספר היסודי היובל ברעננה, הוזעקה בשבוע שעבר יחד עם בעלה להסיר נחיל דבורים שהתמקם לו בעץ השסק הנמצא בחצר בית הספר.
3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
כרמלי, תושבת נווה ירק, עוסקת יחד עם בעלה בתחום הכוורנות ונחשבת לדבוראית מיומנת, הגיעה למתחם בית הספר יחד עם בעלה בלבוש תואם, הסירה את הנחיל ומיקמה אותו בכוורת חדשה בשדה פתוח.
כידוע, עם בוא האביב מתרחשת לה תופעה הקרויה "התנחלות והתפצלות דבורים" - התנחלות היא דרכה של מושבת דבורי הדבש להתרבות באמצעות התפצלות לשתי מושבות. בעיקר באביב, כשהתנאים מתאימים והפריחה בעיצומה, מלכת הדבורים לוקחת עמה כמה זכרים ובין שליש ליותר מחצי מהדבורים העמלות, ועוזבת את המושבה כדי להקים קן חדש. התנחלות זו היא זמנית בלבד עד למציאת מושבה חדשה. כאשר הדבורים מתנחלות, ועוד לא הגיעו ליעדן הסופית, הן רגועות ביותר ואינן עוקצות בדרך כלל. אשכול הדבורים אולי נראה מאיים, אבל הוא מורכב מדבורים שׂבעות שאין להן קן, צאצאים או מאגרי מזון להגן עליהם. הדבורים בנחיל יעקצו רק אם יתגרו בהן.
3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
ברוב המקרים אין צורך לעשות דבר והנחיל יעזוב לבד כעבור כמה שעות או ימים, ובכל אופן לפי החוק הדברת דבורי דבש אסורה, פרט למקרה בו "נחיל (של דבורי דבש) מתנחל במבנה ולא ניתן לנקוט אמצעים לסילוקו. בכל מקרה, מכיוון שמודבר בחצר בית הספר עלה החשש כי הילדים בסופו של דבר כן יתגו בדבורים ויגיעו לידי סכנת עקיצות, בייחוד כשמדובר בעשרות ילדים שייתכן ולאחד או אחת מהם ישנה רגישות או אלרגיה לעקיצות.
כאמור, כרמלי הוזעקה בשירות העירייה להסרת הנחיל לרווחת תלמידי והורי בית הספר.
3 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
יש לציין, כי בשל האיסור על הדברת דבורי דבש התקשתה העירייה בשבוע שעבר להסיר נחיל דומה שהתמקם לו באחד הבניינים בעיר.
במשרד להגנת הסביבה מסבירים כי כדי להיפטר מנחיל אפשר להזמין מגדל או מגדלת דבורים, שיעבירו את הנחיל לכוורת מלאכותית חדשה או לפנות למתנדבי "מגן דבורים אדום". "הנחיל פגיע ביותר לתנאי הסביבה ואין לו עדיין גישה למאגרי המזון שבכוורת ולכן הוא בסיכון מוגבר למות עוד לפני ביסוס הכוורת החדשה".
ראש עיריית רעננה חיים ברוידא הודה בפוסט השבועי שלו אמש (מוצ"ש) להסרת הנחיל על ידי כרמלי: "היא אמנם מנהלת בית ספר ברעננה. אבל יש לה גם זיקה לתחום הדבורים. תודה למיכל כרמלי, מנהלת בית ספר היובל, שיחד עם בעלה עוסקים בתחום הכוורות. מיכל הוזנקה לרעננה מצויידת במיטב ההגנה הנדרש לדבוראית כדי לאסוף מתחום בית ספרה, נחיל דבורים שהתמקם על עץ השסק ובו אלפי דבורים. יש לציין כי החוק אוסר על השמדה של דבורים באמצעים תברואתיים. זו הסיבה שהעירייה במקרה אחר התקשתה השבוע במיגור נחיל דבורים שהתמקם בסמוך לחלון בקומה שניה באחד הבניינים בעיר".