זהב, כסף וארד — זה קציר המדליות של המשלחת הישראלית, המשתתפת ב"ספיישל אולימפיקס", המשחקים האולימפיים לאנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות, שהתקיימו השבוע באבו דאבי ובדובאי. 25 הספורטאים הישראליים התחרו בצד 7,000 ספורטאים מ-192 מדינות, בלי כל סממנים ישראליים (דגלים או כתובות בעברית), ותחת אבטחה כבדה.
2 צפייה בגלריה
חברי הנבחרת הישראלית עם הנשיא ריבלין | צילום: סנאפ המרכז לצילום חברתי
חברי הנבחרת הישראלית עם הנשיא ריבלין | צילום: סנאפ המרכז לצילום חברתי
חברי הנבחרת הישראלית עם הנשיא ריבלין | צילום: סנאפ המרכז לצילום חברתי
השחיינית אביטל נווה (39.5), ילידת כפר סבא וכיום תושבת הרצליה, היא שהעניקה למשלחת הישראלית את המדליה הראשונה — ארד, במקצה 100 מטר גב, ובהמשך זכתה במדליית זהב במקצה 100 מטר מעורב.
נווה לוקה בהיפוטוניה מולדת (מתח השרירים נמוך) ובמגבלות קוגניטיביות, והחלה לדבר, להיעמד וללכת רק בגיל ארבע. בגיל שבע החלה לשחות, ומאז היא מתאמנת ארבע פעמים בשבוע. כמי שסבלה בילדותה מקשיי הליכה אך לא ויתרה, היא הפכה לספורטאית מצטיינת, בזכות כוח הרצון וההתמדה. היא מתגוררת בהוסטל, לפני כשנה וחצי נישאה, ועובדת כסייעת בגן לילדים עם צרכים מיוחדים. "אני שמחה לתת להם את מה שאני קיבלתי", היא אומרת.
כשזכתה, חשה שמדובר בהישג אישי ענק. "אני מרגישה שתרמתי למדינה. הרגשה נפלאה".
2 צפייה בגלריה
גדולה מהחיים. אביטל נווה | צילום: פרטי
גדולה מהחיים. אביטל נווה | צילום: פרטי
גדולה מהחיים. אביטל נווה | צילום: פרטי
גם גיא ורטיקובסקי (34) מרעננה זכה במדליית זהב במשחה למרחק 1,600 מטר במים פתוחים. הוא לוקה באספרגר, ונחשב כבעל רמת תפקוד גבוהה. הוא שוחה כבר מגיל שבע, וכבר השתתף בתחרויות קודמות בארץ ובחו"ל וזכה במדליות. זוהי מדליית הזהב הראשונה שלו.
גלעד קלישוב (28) מהרצליה זכה במדליית ארד בשחייה ל-50 מטר בסגנון חופשי, ובמקום רביעי בגמר 50 מטר חזה. הוא מאובחן על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, מתגורר בדיור בקהילה, ועובד כמציל בבריכת הקאנטרי קלאב, וכפקיד הכוונה בעירייה. הוא שוחה זה 16 שנים, מנוסה בתחרויות בין-לאומיות, ובעל שתי מדליות זהב ומדליית כסף במשחקי הספיישל אולימפיקס שנערכו באתונה ב-2011, וזכה במקום רביעי במשחה במים פתוחים שנערך בהולנד ב-2014.
הוריו, רקפת ואייל, הצטרפו למשלחת כדי ללוות את בנם, וגם דודו ודודתו הגיעו מארצות הברית כדי לעודדו. במהלך המשחקים נפגש גלעד עם ספורטאים רבים מרחבי העולם, והחליף אִתם סיכות שאותן נעץ בתג הספורטאי שלו.
הג'ודאי דקל בר-ניר (45) מכפר סבא זכה במדליית ארד, לאחר שניצח יריב ממונקו. מיד לאחר הזכייה התקשר ארצה לאמו רחל, ובקול נרגש צעק: "אמא זכיתי בארד", ואחר כך אמר: "אני מרגיש גאווה למשלחת, לישראל, להורים שלי, למאמן שלי". בהמשך ביקש להודיע לאריק זאבי, חבר עמותת "ספיישל אולימפיקס ישראל", על זכייתו. זאבי שלח לו ברכה מוקלטת: "אני גאה בך, על המאמץ, על הנחישות, על ההתמדה ועל המדליה. כל הכבוד. תמשיך ליהנות מהחוויה". גם שרת הספורט, מירי רגב, התקשרה כדי לברכו.
בגיל צעיר אובחן דקל עם קשיי תפקוד ולקויות למידה, אך זה לא מנע ממנו ללמוד בכיתות רגילות עם סיוע, ולסיים את לימודיו בתיכון עם 18 יחידות בגרות, ועם תעודת גמר ומקצוע. זה 24 שנים הוא עובד כעוזר ספרן במכללת סמינר הקיבוצים, וגר בדירה עם עוד שלושה שותפים, במסגרת פרויקט "ניצן אונים", שמטרתו שילוב אנשים עם צרכים מיוחדים בקהילה. "הג'ודו מחזק את הביטחון העצמי ואת הכושר הגופני שלי. התחרויות מאתגרות מאוד וכיף לזכות במדליות, זה שכר להשקעה", אמר.
גם קבוצות הבאולינג (יוניפייד) זכו במדליות. קבוצתה של לין קורנהאוזר (31) מהרצליה, שבה נכללים גם חנה דואניס, ישראל נחזץ ודן אוחיון, זכתה במדליית כסף.