סגירת מעגל קטנה-גדולה נרשמה השבוע לאחר שבית הספר על שם אילן רמון בכפר סבא ניצח בתחרות "ספייס לאב" (מעבדת חלל), שמפעילה קרן אילן רמון במוסדות החינוך בארץ. במסגרת התחרות גברו הכפר סבאים הצעירים על פני 16 בתי ספר אחרים.
1 צפייה בגלריה
תלמידי רמון. בדרך אל החלל | צילום: באדיבות עיריית כפר סבא
תלמידי רמון. בדרך אל החלל | צילום: באדיבות עיריית כפר סבא
תלמידי רמון. בדרך אל החלל | צילום: באדיבות עיריית כפר סבא
הניסוי הזוכה שהוצג על ידי תלמידי רמון מבקש לבדוק את תרופת המטפורמין על התפתחות השרירים בתנאי חלל. הנחת היסוד בניסוי היא ששרירים מתפתחים יותר מהר בתנאי הכבידה הקיימים בארץ, מאחר שבחלל כוחות הכבידה חלשים בהרבה, תאי השרירים מתפתחים לאט יותר. דרך הניסוי תיבדק השפעת התרופה מטפורמין על התפתחות תאי השריר בחלל, קרי במיקרוגרבטציה (כוחות כבידה חלשים), ודרך הניסוי ניתן יהיה להמליץ לאסטרונאוטים באילו תרופות להשתמש. כמו כן, גורסים יוצרי הניסוי כי יסייע לחולי ניוון שרירים, ולנוסעים עתידיים לחלל.
התחרות מהווה את אירוע השיא של תוכנית "ספייס לאב", שפועלת בחטיבת אילן רמון מזה שנתיים בקרב תלמידי כיתות ח'-ט'. במסגרת התוכנית מתמקדים התלמידים בחקר החלל החיצון, ונפגשים אחת לשבוע עם מדריך מטעם קרן רמון המבצע עימם ניסויים. בין הניסויים שביצעו התלמידים נמנים אתגר הביצה, שיגור רקטה ובדיקת כוח כבידה. התלמידים אף יצאו לסיורים במעבדות של חוקרים במכון ויצמן ובאוניברסיטת בר אילן.
"ספייסלאב" הינה תוכנית המוגדרת כתוכנית מצויינות, והינה בשיתוף משרד החינוך, וכן סוכנות החלל הישראלית שבמשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל.
עידו לביא, מנהל חטיבת הביניים ע"ש אילן רמון הכפר סבאית, אמר לאור הזכייה:
"כחלק מרצונה של חטיבת אילן רמון להתכתב עם מורשתם של אילן ורונה רמון ז״ל, נבחרנו לפני שנה על ידי קרן רמון ובשותפות מלאה לקחת חלק במיזם ספייס לאב- מיזם המקדם מצוינות מדעית, עבודה בקבוצות חקר בחיפוש אחר פתרונות בתחומים שונים אשר יקדמו את האנושות.
"אנו ממש גאים בזכייתם של תלמידנו בגמר הארצי, הם ממש שמו את כפר סבא על המפה גם במדעי החלל. גאווה אמיתית לראות את התלמידים הללו, שבשיטתיות, בעקביות בהתמדה ובעבודת צוות מראים כי מצוינות היא לא מטרה אלא היא הדרך".
רפי סער, ראש עיריית כפר סבא, אמר:
"מערכת החינוך בכפר סבא שמה דגש על מצוינות, חדשנות ויצירתיות וההישג המרשים של תלמידי חטיבת הביניים ע"ש אילן רמון הוא ההוכחה לכך. בטוחני כי נראה את התלמידים המוכשרים משתלבים בעתיד בתחומי הטכנולוגיה, המדע והחלל ברמה הארצית והבינלאומית. כעת אנו ממתינים לשיגור המיוחל לחלל ולתוצאות הניסוי החשוב".