גג, כמה אנחנו כבר מסתכלים עליו. כנראה לא מספיק, שכן על פי חברת אנרפוינט, המשיקה לוחות סולאריים לבתי מגורים, הגג שלכם יכול לחתוך את חשבון החשמל בצורה משמעותית, במקרה שתתקינו מערכת סולארית נרחבת. החברה פנתה לאחרונה לתושבי כפר סבא ביוזמה להתקין מערכות סולאריות תחת הכותרת: "גרים בכפר סבא? הגג שלכם שווה הרבה כסף".
1 צפייה בגלריה
מעתה לא רק שומר עלינו מפני הגשם והשמש | צילום: מירו מדיה
מעתה לא רק שומר עלינו מפני הגשם והשמש | צילום: מירו מדיה
מעתה לא רק שומר עלינו מפני הגשם והשמש | צילום: מירו מדיה
הסיפור הזה מתגלגל החל מדצמבר 2016, כאשר ועדת הפנים והגנה הסביבה אישרה פטור מהיטל השבחה, מס הכנסה וארנונה למערכות סולאריות שיוקמו על בתים פרטיים, לנוכח היתרונות הסביבתיים והכלכליים של מערכות אלו, והפכה את הגג לנכס בעל ערך כלכלי מובהק.
בפועל כל גג ששטחו מעל ל-60 מ"ר, מתאים למערכת כזו. עלות מערכת כזו היא כ-70,000 שקלים ל-100 מ"ר, כשבאנרפוינט מעריכים את החסכון הכספי כ-9,000 שקלים באופן כללי. לטענת אנרפוינט על כל 10 מ"ר של גג ניתן להשיג בעזרת לוחות סולאריים 1650 קילוואט בשנה, ששווים 912 שקל בשנה, לפני התייקרות מחירי החשמל.
עיריית כפר סבא אמרה בתגובה כי על מנת להתקין מערכת כזו, "יש לעמוד בתנאי תקנות התכנון והבנייה לכפר סבא, שכוללים: היתר ודיווח מלא לפני ביצוע העבודה, קבלת אישור ממחלקת רישוי עסקים בעירייה וכיבוי אש ועוד". אלא שזה לא סוף הסיפור. כבר בשנה שעברה הציגה העירייה תוכנית שמטרתה להדריך את תושבי העיר לשימוש במערכת סולארית.
בכפר סבא חשבו על זה קודם
יש לציין כי במקביל לאנרפוינט, פרויקט דומה הושק כבר בשנה שעברה באמצעות החברה הכלכלית של כפר סבא המפעילה מיזם דומה בשם "חדש תחת השמש", שמספק לתושבים ליווי מקיף וניהול של התקנת מערכות סולאריות על גגות בתים משותפים ובתים פרטיים.
הפרויקט שנוצר מתוך תפיסת הקיימות בעירייה מבקש להנגיש את המערכות לבעלי בתים פרטיים וכן לוועדי בית של בניינים, זו על מנת להקים מערכות סולאריות דומות שייאפשרו קיצוץ בצריכה.
בעירייה מציינים כי "החברה הכלכלית תסייע בבחירת המערכת המתאימה, בהסדר התשלום, בליווי ופיקוח מקצועי מותאם וצמוד, בהתנהלות מול חברת החשמל ובהסדרת מונה נטו. פרויקט זה מהווה נדבך נוסף בדרכה של עיריית כפר סבא, השואפת להיות העיר הירוקה בישראל, כשהמטרה העיקרית הינה לצמצם את זיהום האוויר הנוצר כתוצאה מהשימוש בחשמל, להסב את החשמל לאנרגיה ירוקה מתחדשת וכמובן, לסייע לחסכון כלכלי של תושבי העיר.
אלעד קנדל, מנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח כפר סבא, אמר לגבי פרויקט "חדש תחת השמש" שמתנהל, כאמור, זו השנה השנייה:
"הפרויקט תורם לשיפור איכות הסביבה ולאיכות חיינו לצד מודל כלכלי רווחי לתושבי העיר. לאור הניסיון הנצבר בפרויקט, ערכנו גם מספר שינויים באתר ובממשק התושב למתעניינים בהתקנת מערכות פוטו וולטאיות.
"לאחרונה הצלחנו לחבר את נושא הפקת החשמל באנרגיה ירוקה מהשמש לפרויקט שיפוץ חזיתות – מהלך חשוב וייחודי ברמה הארצית כחלק מעידוד וקידום העיר להפוך לעיר ירוקה, צעד שמביא גם לחסכון כספי עבור הדיירים".