בנו של רעי חורב, מי שרצח את הנער אסף שטיירמן בכפר סבא לפני כ-21 שנה, הגיע בימים אלו לגילו של אסף ז"ל ועומד להתגייס לצה"ל.
1 צפייה בגלריה
צילום: שאול גולן
צילום: שאול גולן
צילום: שאול גולן
אביו, שנידון ל-36 שנות מאסר, ביקש ללוותו ללשכת הגיוס אך בשירות בתי הספר ובמשטרה דחו את הבקשה, בטענה כי עדיין נשקפת ממנו מסוכנות בינונית, קשיים ומודעות למצבי סיכון. חורב עתר נגד ההחלטה לבית המשפט המחוזי בנצרת, והפסיד. השופט דחה את בקשתו.
שטיירמן, שהתגורר בארה"ב, הגיע לארץ כשמלאו לו 18, על מנת להתגייס לצה"ל. הוא נרצח בחורשת אוסישקין בכפר סבא בדצמבר 1996 על ידי חורב וסיגלית חיימוביץ' - שהתגוררה ברחוב ארלוזורוב הסמוך. ליהי גלוזמן מהרצליה, שהייתה עדה למעשה קיבלה מעמד של עדת מדינה בפרשה. במשך שנים ארוכות הסתירו השלושה את מעורבותם ברצח ורק בשנת 2000 נפתרה התעלומה.
בעת מעצרו בדצמבר 2000, כבר היה חורב אב לתינוק - שבָּגַר וכעת נמצא ימים ספורים לפני גיוסו לצבא. סנדרין בן-דוד, אשתו של חורב דאז, היא זו שהביאה למשטרה אז את הפתרון לתעלומה, בנוגע לזהות רוצחיו של שטיירמן, ולמניע. זאת, לאחר שהתלוננה על חורב במשטרה, על רקע אלימות שהפעיל נגדה וסיפרה את שסיפר לה בעלה על הרצח.
"אני אמין ושומר גבולות"
חורב מרצה בימים אלה את עונשו בכלא שיטה, לא הרחק מעפולה. תחילה נגזר עליו מאסר עולם, אך בשנת 2006 נקצב עונשו והומתק ל-36 שנות מאסר בפועל. בבית הכלא הוא משמש כאחד האחראים במתפרה.
"מתחילת המאסר שלי הייתי ארבע שנים אחראי מחסן בנגרייה של כלא איילון ובמתפרה... אציין שבמשך ארבע שנים הייתי מהאסירים הבודדים שמחזיקים מחשב, וכל התפקידים האלה הם מתוך אמון", טען חורב לפני חודש בבית המשפט המחוזי בנצרת, לאחר שבשב"ס דחו את בקשתו. "נבחנתי בכל דרך אפשרית להראות שאני אמין ושומר גבולות... אני לא מתפרץ, לא משתמש באלימות, אני יודע להיות עם אנשים שונים".
את העתירה לבית המשפט הגיש חורב לאחר שוועדת אסירי עולם אליה הוא מפנה את בקשותיו, דחתה את פנייתו לצאת לחופשה כדי להיות עם בנו טרם הגיוס. הוועדה קבעה, כי "טרם בשלו התנאים למתן אמון ברמה גבוהה דיה, שתאפשר הוצאתו של חורב לחופשה". חורב מצדו טען, כי סירובה של הוועדה לאפשר לו לצאת לחופשה ראשונה מאז נעצר לפני 17 שנים היא, בין השאר, בשל היותו אסיר "מתוקשר", על רקע הפרשה המזעזעת בה היה מעורב.
חורב כאמור לא ויתר וממסמכים שהגיעו לידינו, ואשר עותק מהם מובא כאן לראשונה, עולה כי הוא עתר לבית המשפט נגד החלטת ועדת אסירי עולם. בעתירה, אותה כתב בכתב ידו, הוא מדבר על עצמו בגוף שלישי, ומכנה את עצמו "העותר".
"עתירה זו שעניינה יציאתו של העותר לחופשות, אינה עניין של מה בכך. לאחר ריצוי כ-17 שנים ממאסרו, בנו היחיד כבר בן 18 והוריו כבני 70. יציאתו של העותר לחופשות הינה חיונית לבריאותו הנפשית, לשימור יחסיו עם משפחתו ולהתחלת ההליך השיקומי בו הוא ישתלב בחזרה בקהילת מגורים באופן הדרגתי ומפוקח. מדובר בסוגיה אנושית מהותית ולא בהטרדת בית המשפט בזוטות...". כתב חורב על עצמו לבית המשפט.
ואכן, יש לציין כי במהלך 17 השנים בהן הוא עצור, ומאז שהוא נמצא בכלא שיטה למן שנת 2008, לא נרשמה לחורב ולו עבירת משמעת אחת, והוא גם לא ביצע שום סטייה מהכללים, שעלולה הייתה לעלות לו בשלילת זכויות, כגון שימוש בטלפון הציבורי או ביקורי משפחה. כמו כן, כל בדיקות השתן שלו בכלא עד כה היו נקיות.
"דינמיקה הרסנית במערכות יחסים"
בדיון שהתקיים לאחרונה בבית המשפט המחוזי בנצרת חזר וציין חורב את גילו הצעיר בעת ביצוע הרצח ואת תחושותיו. "אני אומר שהייתי בן 17 וחצי כשרצחתי את אסף ז"ל. מעשה נוראי שאין לו כל צידוק או כל הסבר הגיוני, וגם לאחר שנים של טיפול, לא הבנתי למה עשיתי את המעשה הזה", אמר חורב. "לא די בכך, שנתיים לאחר מכן, כשבאתי בקשר זוגי עם אשתי דאז, גם איתה נהגתי באלימות, דבר שאני מתבייש בו... העתירה הזאת, שעוסקת בחופשות, היא בראש ובראשונה עוסקת בבני שמלאו לו 18. כשאני נעצרתי, הבן שלי היה בן שנה ושלושה חודשים, ובכל התקופה הוא והוריי מבקרים אותי, ופרט ליציאה לבר מצווה שלו עם ליווי, מעולם לא הייתי איתו בחוץ. הוא לומד בתיכון וצפוי להתגייס".
בשב"ס ובמשטרה, שמתנגדים כאמור ליציאתו של חורב לחופשה, טענו מנגד בבית המשפט, כי חרף השתתפותו של חורב בקבוצות טיפוליות, מסוכנתו עדיין מוגדרת "בינונית". "האיבחון מפרט את הסיבות וההסברים שלמעשה הובילו למסקנה הזו ומתייחסים לקיומה של חוסר הבנה מעמיק עדיין בנוגע למערכות יחסים", טענו נציגי שב"ס בבית המשפט.
השופט יוסף בן-חמו קרא את החומרים שהוצגו בפניו והחליט לקבל את עמדתם של השב"ס והמשטרה, ולדחות את בקשתו של חורב. "על פי חוות דעת מעסיקיו בכלא, מדובר באסיר אחראי וחיוני מאוד, מסור לעבודה ותורם, רציני ומשמעותי", קבע השופט בהחלטתו. " הוא לוקח חלק בפעולות חינוכיות ועבר בהצלחה מספר קבוצות טיפוליות. באיבחון הפסיכולוגי אובחנה נטייה משמעותית להימנע מרגשות שליליים, דחפים תוקפניים, ואף לראות את העולם באופן אופטימי יתר על המידה. מנגנון זה משרת אותו עתה, אבל עלול לגרום לו קושי, כאשר הוא יתעמת מול מצבים המעוררים רגש חזק. על אף רמה גבוהה של תובנה לגבי עברו, עדיין חסרה לו הבנה מעמיקה אודות הדינמיקה ההרסנית במערכות היחסים הקרובות אותן ניהל בעבר, דבר שעשוי להיות מוקד של קושי בעתיד".
כך או אחרת, במקרה שחורב יתמיד גם בשנים הקרובות בהתנהגותו הטובה בין כותלי הכלא, לא מן הנמנע כי הוא ישוחרר קודם לתאריך מועד ריצוי מלוא עונש מאסרו. חורב יוכל להגיש בעתיד בקשה לקיצור שליש מתקופת מאסרו המלא, על רקע היותו אסיר בעל התנהגות טובה - כלומר שחרור בתחילת שנת 2025, אז יהיה בן 45. אם לאו, יישאר חורב במאסר עד מרס 2037, אז יהיה בן 56.