שיתוף פעולה בינעירוני לפתרון ריחות הביוב בכפר סבא והוד השרון: אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון ונדב דואני חבר מועצת העיר ויו״ר תאגיד מי הוד השרון קיימו פגישת עבודה עם ראש עיריית כפר סבא רפי סער, נפגשו לדיון על המשך העבודה המשותפת בין הערים וסיכמו על ביצוע שטיפה מיידית של קווי הביוב בין כפר סבא להוד השרון.
2 צפייה בגלריה
זרימת ביוב בעייתית
זרימת ביוב בעייתית
זרימת ביוב בעייתית
(צילום ארכיון: יעל שרר)
פגישת העבודה המשותפת שכללה את הצוותים המקצועיים נועדה להסדיר את המשך העבודה המשותפת במכון הטיהור המשותף לשתי הערים ולקדם פתרונות מיידיים לבעיית הריחות המטרידים את תושבות ותושבי מזרח העיר.
בעיית הריחות המטרידה את מטה המאבק ואת תושבות ותושבי מזרח העיר ביותר מעשר השנים האחרונות הן בעיות הנובעות בין היתר חוסר שיתוף פעולה מובהק בין עיריות הוד השרון וכפר סבא ולכן פגישת העבודה המשולבת מהווה שינוי משמעותי של הנהגות הערים החדשות. הצדדים ציינו בחיוב את הרוח הטובה והרצון להגיע להסכמות על המשך ההפעלה של המט״ש בטווח הארוך כמו גם מתן מענה ובחינת דרכי פעולה מיידיות לשיפור מרקם החיים העירוני.
2 צפייה בגלריה
מט"ש הוד השרון כפר סבא
מט"ש הוד השרון כפר סבא
מט"ש הוד השרון כפר סבא
(צילום: יעל שרר)
בין היתר סוכם על הקמת נקודת חיבור חדשה ממזרח הוד השרון, אשר תתחבר ישירות למט"ש ותחליף את הקו הבעייתי הקיים.
תאגיד מי הוד השרון יחל בקרוב בפיילוט להצבת עמדות לניטרול ריחות במקביל לקידום סקר ריחות נרחב על ידי חברה מקצועית נייטראלית שהוצעה על ידי מטה המאבק הציבורי.
הריחות מהמט"ש וממערכת הביוב המובילה אליו מהווים מזה זמן רב מפגע למאות מתושבות ותושבי העיר. על כן פעלה העירייה בשיתוף תאגיד מי הוד השרון, היחידה הסביבתית לאיכות הסביבה והוועדה לאיכות הסביבה בהובלת חבר המועצה רן יקיר, לאיתור פתרונות מיידים ופתרון ארוך טווח לפתרון הבעיה ולהוצאתם אל הפועל.
אחד המקורות המשמעותיים לבעיית הריחות הוא תכנון לקוי של הקו הראשי של מערכת הולכת השפכים למט"ש, כאשר השיפוע הנמוך מדי של הקו המתחבר ממזרח הוד השרון למערכת ההולכה המרכזית לכפר סבא, לא מאפשר לשפכים לזרום במהירות מתאימה. בעיות נוספות שנמצאו הן מחסור בחמצן בצנרת שמביא ליצירת ריח, כמו גם ספיקת יתר של מערכת ההולכה.
הטיפול במניעת הריחות יבוצע במספר שלבים, בשלב הראשון סיכמו ראשי העיריות כי תבוצע שטיפה לקו המרכזי המחבר בין כפר סבא להוד השרון, קו שלא נשטף קרוב לשש שנים, זאת במקביל לתכנית שטיפה שמתקיימת השנה במזרח העיר.
בנוסף, מקדמים העירייה ותאגיד מי הוד השרון את הצבתן כבר בחודש הקרוב של שתי עמדות פיילוט של תחנות לנטרול ריחות בנקודות בהן זוהתה היווצרות של ריחות ממערכת הולכת השפכים. העמדות של חברת 'אתניב' מבוססות על פילטר לנטרול ריחות על בסיס פחם אשר סופג את הריחות שיוצאים ממערכת השפכים. במידה והפיילוט יוגדר כהצלחה ימוקמו עמדות נוספות ברחבי העיר.
העירייה ותאגיד המים אף מקדמים התקשרות עם חברת הנדסה וייעוץ בתחומי הנדסת הסביבה והתשתית, החברה תבצע סקר ריחות נרחב בכלל העיר וזאת במטרה לאפיין את מקורות הריח הנוספים החל משריפות, דישון וכמובן ריחות המט"ש. בסיום הסקר תסייע החברה בהכנת תכנית לטיפול במקורות הריח.
בטווח הבינוני, סיכמו ראשי הערים על קידומה של נקודת חיבור חדשה ממזרח הוד השרון אשר תתחבר ישירות למט"ש. הנקודה החדשה תחליף את החיבור הקיים שלא נותן מענה ראוי ומביא למפגעי הריחות. עלות תכנון והקמת הנקודה מוערכת בכעשרה מיליון ₪
בנוסף לכך מקדמת העירייה אל מול חברת חשמל תכנון קו מתח חדש למט"ש, שיחליף את הקוו הקיים שסובל מבעיות שגורמות אף הן לתקלות בפעולת נטרול הריחות במט"ש.
בטווח הארוך מקודמת תכנית להעתקת המט"ש, שנמצאת כבר בדיונים במנהל התכנון הארצי. העבודה על כלל הפתרונות מתבצעת במקביל ונציגי התושבים הוזמנו לפגישות עדכון בנושא ביחד עם תאגיד המים. מעבר לפתרונות לבעיית הריחות סיכמו ראשי הערים כי יוכן הסכם חדש בין הרשויות להפעלת המט"ש, שכן ההסכם הקיים נחתם ב1996 ומאז לא עודכן.
ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי אמר "כי חשיבות שיתוף הפעולה האזורי ברורה אל מול הסחבת שננקטה בשנים עברו בטיפול בבעיות הקיימות וכי הוא שמח על האפשרות לקדם עם עיריית כפר סבא תכנון מיטבי צופה עתיד תוך השפעה מיידית על חלק מבעיית הריחות. ״אנו רואים בכך מחוייבות של כלל הגופים הציבוריים למרקם החיים העירוני ולאיכות החיים של תושבות ותושבי העיר והאזור ואני בטוח ששיתוף הפעולה יסייע לנו גם בקידום מערות ארוכות טווח״
ראש עיריית כפר סבא רפי סער אמר ״הבחירות האחרונות הביאו שינוי בדרך בה ההנהגות העירוניות במרחב רואות את שיתוף הפעולה ומערכות היחסים בינינו שמות את טובת תושבי האזור כולו לפני כל תועלת אחרת, הסדרת הפעילות במט״ש בטווח הקרוב והרחוק חשובה לשתי הערים ואני שמח שיש שיתוף פעולה בין עירוני״.
חבר מועצת הוד השרון ויו"ר תאגיד מי השרון נדב דואני אמר ״אחרי שנים של הזנחה, התאגיד יוזם ומטפל, בשיתוף עיריית הוד השרון, בנטרול הריחות מהמט"ש שמהווה מפגע תברואתי וסביבתי. יישמנו מהפך תפעולי וארגוני שבמהלכו יוקמו מתקנים לנטרול ריחות, שטיפת הקו המוביל, הנחת קו ביוב חדש שימנע סתימות ועוד. היעד שלנו הוא להעתיק את המט"ש למקום אחר ולסלק את מהפגע מן העיר. אנחנו נקיים בזמן הקרוב "שולחן עגול" בנושא ונשמח להשתתפות התושבים.