ניחום אבלים, שיעורי תורה ותפילות - הכול ברשת כקהילה אחת באמצעות אפליקציית זום. כך החלו להנהיג חברי קהילת "הוד והדר" מבית הכנסת הקונסרבטיבי בכפר סבא לאחר שהוחלט לסגור את בית הכנסת.
1 צפייה בגלריה
תפילות וניחום אבלים בזום
תפילות וניחום אבלים בזום
תפילות וניחום אבלים בזום
(צילום: פרטי)
140 חברי הקהילה נפגשו במוצאי השבת שעברה למפגש אינטרנטי מרגש ויוצא דופן. אחד מחברי הקהילה, הגיע לארץ לאחר שנפרד מאביו שנפטר בארצות הברית. הוראות השעה לא אפשרו לאיש לבוא ולנחמו באבלו, אך חברי הקהילה לא ויתרו וערכו מפגש ניחום אבלים דרך אפליקציית ZOOM. "הוא סיפר לנו על אבא שלו, על מה הוא עשה בחיים, ואחר כך הוא אמר קדיש וכולנו ענינו לו. זה נתן לו הרבה מאוד כוח ותקווה", מספר הרב צביקה גרץ, ראש קהילת "הוד והדר" בעיר.
"קהילה נמדדת בדיוק בתקופה זו", אומר הרב גרץ. "כל המרקם הקהילתי בישראל הוא מאוד חשוב. מי ששייך לקהילה החיים שלו הרבה יותר מלאים. יש לו מעגל של שייכות, של אנשים שרואים אותו כל השבוע סביב המסורת. בדיוק עכשיו בשעת משבר אתה קוצר את הפירות שאתה משקיע כל הזמן בבניית קהילה". 
מלבד ניחום האבלים המרגש - מתנהלים כעת חיי קהילה מלאים דרך מסך המחשב. שעה לפני כניסת השבת, במוצאי השבת ובמהלך השבוע - נפגשים החברים לתפילות ולשיעורים וירטואליים בהובלתו של הרב גרץ. לכל תפילה מגיעים כ-150 אנשים. "אחרי ההלם הראשוני שלא נוכל להיות בבית כנסת, החלטנו להתחיל את התפילות", אומר הרב גרץ.
איך הרגשתם כשהחליטו לסגור את בתי הכנסת?
"הקהילה קיימת 42 שנים. זקני הקהילה סיפרו לי שבערב הראשון של מלחמת המפרץ לא היו תפילות, אבל בכל שאר הפעמים היה. זה מאוד קשה".
מדוע החלטתם להמשיך במפגשים הווירטואליים?
"יש אצלנו הרבה אנשים שמאוד תלויים בקשר הקהילתי, בלראות אנשים אחרים, בלבוא להתפלל ולשמוע אנשים שרים. זה נותן להם הרבה כוח נפשי ועידוד, ופתאום הם תקועים בבית בתחושה של חוסר אונים. התפילה יחד ב־ZOOM נותנת להם תקווה. פתאום אנשים רואים אחד את השני, ומברכים אחד את השני בשבת שלום. גם קיימנו כמה שיעורים במהלך השבוע - שבהם פתחנו קודם כל בלשאול אנשים מה שלומם ואיך הם מרגישים", מספר הרב גרץ.
איך החוויה להעביר תפילה כך?
"הזוי בהתחלה. אבל כשאני רואה אנשים ואת השפתיים שלהם זזות, זה נותן לי כוח ואני שר יותר חזק בשבילם. חלק מהאנשים מתלבשים יפה, וחלקם באים בנעלי בית. לומדים תורה בכל מיני דרכים. לימוד התורה צריך להתעדכן ועלינו לדעת כיצד להשתמש בכלים המודרניים העומדים לרשותנו".