יאיר סרנגה מכפר סבא, תלמיד כיתה ו' בבית הספר שי עגנון, עוד חודש בן 12, ומזה חצי שנה הוא כבר מנהל עסק עצמאי לאפייה ולשיווק של קינוחים, עוגיות ועוגות.
1 צפייה בגלריה
יאיר סרנגה. "אני מנהל הכול לבדי"
יאיר סרנגה. "אני מנהל הכול לבדי"
יאיר סרנגה. "אני מנהל הכול לבדי"
(צילום: אלי דסה)
קראו גם >>>
לכאורה הוא ילד ככל הילדים, שנוהג להתעורר חמש דקות לפני שמתחיל השיעור בזום או רבע שעה לפני הצלצול בבית הספר, אוהב משחקי מחשב (מיינקראפט, פורטנייט), רוכב עם אבא שלו על אופנוע שטח לילדים (יש לו רישיון מגיל 8), גולש, משחק טניס, מתאמן בטקוואנדו, ועד יולי שעבר השתתף בחוג לאומנויות לחימה משולבות ואף מונה כעוזר מאמן. ואז הוא נדבק בקורונה מאחד הילדים בחוג, לא פיתח תסמינים רציניים – רק שיעול קל, אבל הדביק את אמו. אחרי שבועיים החלים, והחליט לפתוח את העסק.
למה?
"ראשית, אני אוהב מאוד לאפות. אני אופה כבר מגיל צעיר. תמיד הייתי מסתכל על אמא שלי ועל סבתא שלי, לומד מהן ועוזר להן. בגיל ארבע או חמש התחלתי להכין בעצמי פנקייקים, קרפים ועוגות. רק לבני המשפחה. לפני כחצי שנה, החלטתי שאם בני המשפחה כל כך אוהבים את מה שאני מכין, כדאי שעוד אנשים ייהנו. אז במקום לחפש עבודה לחופש הגדול, פתחתי עסק".
YSWEET – זה השם שבחר, שילוב של YS (יאיר סרנגה) ו-SWEET. את הלוגו עיצב בעצמו באמצעות תוכנה חינמית שמצא בגוגל, פתח עמודים באינסטגרם ובפייסבוק, בנה אתר אינטרנט הכולל את כל מגוון המוצרים שניתן להזמין, ולמד להשתמש באקסל לרישום ההזמנות. ההזמנה הראשונה הגיעה ממשפחתון פרטי מהשכונה הירוקה שבה הוא מתגורר. הוא הכין לילדי המשפחתון נשיקות למסיבת סוף השנה.
יאיר הוא בנם הבכור של נתי, מנכ"ל חברת קומטל, שצילם את כל המוצרים המוצגים באתר, ועדי, מנהלת התפעול בחברת Sony, ממנה למד את שיטת התמחור (חישוב המחיר על פי החומרים ושעות העבודה). אמו גם הכינה ספר מהמתכונים של סבתה, ויאיר למד מהספר איך להכין רולאדה וקינוח חדש שטרם משווק באתר. "טעים, טעים", הוא מבטיח.
המוצר הכי יקר שהוא אופה ומשווק - זו עוגת שוקולד ענקית לאירועים כמו יומולדת - עם דף סוכר המעוצב אישית על פי ההזמנה וזילופי קצפת. המחיר 180 שקל. מנגד ניתן למצוא מארז קטן של נשיקות מרנג בחמישה שקלים. לחברים הוא מוכר בהנחה.
באתר שלו ניתן למצוא קינוחים (מריטוצו, קרם ברולה), פצצות שוקולד (כולל שם מעוצב אישית), עוגיות (אלפחורס, שוקולד צ'יפס, ריבה, מתפוצצות) עוגות (קאפ קייקס, עוגת שמרים קראנץ, מיני אינגליש, עוגה קטנה לאירוע, עוגה גדולה עם דף סוכר), נשיקות ( כולל נשיקת דבורה ונשיקת ינשוף), עוגיות טבעוניות (טחינה, מלוחות) ומגוון גלידות.
אפשר לקבל מתכון?
"הכול סודי".
הוא מכין את הכול בעצמו, ובכל שבוע תורם מארז של פצצות שוקולד ונשיקות מרנג למיזם התנדבותי קהילתי שהוקם בשכונה הירוקה לאימוץ משפחות נפגעו קורונה. בסוף החופש הגדול הוא רכש מכספו חמישה תיקי בית ספר, מילא אותם בציוד ותרם אותם לילדים נזקקים.
האפייה כל כך ממלאת אותו, כך שגם את העבודות המוטלות עליו בבית הספר הוא מגיש על עוגה. למשל, במקום עבודה שגרתית על מערכת השמש הוא אפה עוגת שוקולד ועיצב עליה את שביל החלב כשהכוכבים עשויים מבצק סוכר.
מה הכנת לפסח?
"אותם מוצרים אבל משווק אותן בתבניות חדשות שטרם נפתחו בסביבת עבודה עם קמח רגיל".
ההורים עוזרים לך לנהל את העסק?
"אני מנהל הכול לבדי. לפעמים הם נותנים לי טיפים".
מה אתה עושה בכסף שמרוויח?
"חוסך".
וכשתהיה גדול?
"אני רוצה להיות אופה או שחקן. אני אוהב לשחק ואומרים עליי שאני מתאים לזה".
ואכן, כל מי שצופה בו מיחצן את המוצרים שלו ברשת יכול להעיד על כך.