ימים אחדים לפני תחילת השנה החדשה הייתי אמור לפגוש ולראיין את הרב תומר בן שטרית.
ברגע האחרון נאלץ הרב לבטל את הפגישה לאחר שנודע לו כי הוא נמצא מאומת לנגיף הקורונה וכי עליו להיכנס לבידוד.
8 צפייה בגלריה
הרב תומר בן שטרית ז"ל
הרב תומר בן שטרית ז"ל
הרב תומר בן שטרית ז"ל
(צילום מהאלבום)
"נדבר אחרי החג", אמר הרב וקבענו מועד חדש לפגישה - פגישה שלעולם כבר לא תתקיים. בראש השנה, א' בתשרי, שבוע ימים לאחר שחלה, נפטר הרב בבית החולים אסותא והוא בן 39 בלבד.
קראו גם:
לפני שחלה שוחחתי עם הרב ממושכות. דיברנו על הכתבה, הצגתי בפניו את הסוגיות שעליהן ארצה להתעכב, נזכרנו יחד בילדות ביבנה, בפרק החילוני של חייו ובקריירה הנשכחת שלו ככדורגלן.
הרב סיפר לי על הטראומה שהיוותה עבורו טריגר לחזרה בתשובה וגם על סיפורי הניסים ועל האנשים שהציל. דיברנו על המפורסמים שנהגו להתייעץ איתו בכל דבר ועל דרכו בחיים שגרמה לכך שלמרות מוצאו הבלתי מיוחס וחרף היותו חוזר בתשובה שזה מקרוב הגיע לעולם התורני, מעמדו נבנה כמטאור רוחני ששמו הולך לפניו.
הדברים שתקראו כאן לקוחים מאותה שיחה מקדימה, הריאיון האחרון בהחלט של הרב המנוח תומר בן שטרית.

חלם על מותו

בליל רביעי שעבר ב־00:40, שעות אחדות לאחר צאת החג, ליוו המוני אנשים את הרב תומר בן שטרית למנוחת עולמים בבית העלמין באשדוד. הרב המנוח הותיר אחריו שש בנות ובן - יוסף חיים בן ה־12. רעייתו ושתיים מבנותיו נדבקו גם הן בקורונה אולם שרדו את המחלה.
לבד מבני המשפחה והחברים הרבים מיבנה שבה גדל ומאשדוד שבה חי בשנותיו האחרונות, בלטו בין הנוכחים אנשי בית החולים אסותא אשדוד, שם הוא שימש כראש הכולל.
אנשי בית החולים סיפרו שלפני מותו הרב הדהים את האחות שטיפלה בו. "חלמתי בלילה שאני אמות", הוא אמר לאחות ההמומה, שניסתה להרגיע אותו ולומר לו שהכל יהיה בסדר כשהכניסה אותו להרדמה שממנה כבר לא התעורר.
אביו, ניסים, ספד לבנו על הקבר הפתוח, תהה בפני בורא עולם למה אבא צריך לקבור את הבן הבכור שלו והתייסר על כך שבנו בחר שלא לקבל את החיסון נגד קורונה.
"אתמול, כאשר קיבלתי את בשורת האיוב על לכתו בטרם עת של בני בכורי, הרב תומר, זעקתי זעקות שבר, כאבתי, בכיתי וכעסתי על הקב"ה. מדוע לקח אותו? מדוע בחג הזה? זה מעבר לבינתנו. הרי בני תומר היה שליחו של הקב"ה בעולם הזה, איש של ישועות", אמר האב וסיפר על השיחה האחרונה עם בנו.
8 צפייה בגלריה
בן שטרית בימיו ככדורגלן (שורה אמצעית, שלישי משמאל). בעיטות תותח ומהירות מסחררת
בן שטרית בימיו ככדורגלן (שורה אמצעית, שלישי משמאל). בעיטות תותח ומהירות מסחררת
בן שטרית בימיו ככדורגלן (שורה אמצעית, שלישי משמאל). בעיטות תותח ומהירות מסחררת
(צילום פרטי)
"בפעם האחרונה לפני שהורדמת ערב החג שאלת אותי: 'אבא, אני אחיה?' אמרתי לך: 'כן, בוודאי, אני מבטיח לך!'. את ההבטחה הזו לא קיימתי, אני מצטער ומבקש סליחה ומחילה. זה מעבר לכוחי".
במהלך ימי השבעה עלו ובאו מאות מנחמים לביתו של הרב ברחוב יוסף קארו שברובע ט' באשדוד כדי לספר בשבחיו ולהעלות על נס את סיפורי הניסים והנפלאות שנקשרו בשמו עוד בחייו. בין היתר סיפרו כיצד בשנים האחרונות הקים את עמותת "תשובה וישועה", דאג למשפחות נזקקות, תמך בתלמידי ישיבות, זיכה את הרבים ולימד תורה.

"חשבתי בעיקר על בילויים"

בצעירותו נודע תומר בן שטרית כשחקן כדורגל מחונן שכיכב במחלקת הנוער של מכבי יבנה והיה מלך השערים של קבוצת הנוער שהעפילה מהליגה המחוזית ללאומית.
"שיחקתי בתקופה שבה בקבוצה הבוגרת שיחקו שמות כמו דדה בר כליפא, ניר לוי ויוסי זוזוט, שהיום הוא המאמן של יבנה ושנשאר חבר שלי כל השנים, גם אחרי שחזרתי בתשובה", אמר לי הרב בן שטרית בשיחתנו האחרונה. "המאמנים שלי ביבנה וכל האנשים מסביב אמרו שהיה לי פוטנציאל כי הייתי מהיר מאוד, אבל האמת שכנראה בכל מקרה לא היה יוצא ממני שחקן כי בימים ההם אני חשבתי בעיקר על בילויים".
"לתומר היו בעיטות תותח והוא היה כובש שערים מחונן", מספר עליו חברו הטוב מהקבוצה, מוטיקו בן מויאל. "אבל מעבר לזה הוא היה שחקן מהיר ברמות מסחררות. חוץ מהמשחקים במכבי יבנה הוא השתתף איתנו במרוצי האתלטיקה ב'מגרש 300' ביבנה".
העיתונאי ארז זנו, שלמד איתו בשכבה בבית הספר גינזבורג ביבנה, מוסיף: "אם יש משהו שאפשר להגיד זה שתמיד הוא היה מצחיק. אי אפשר היה להישאר אדיש אליו. הוא היה נער שובב בבית הספר, אבל לשחק איתו כדורגל היה פחות כיף בעיקר משום שהוא היה בועט בעיטות מאוד חזקות".
8 צפייה בגלריה
המשיך לשמור על קשר עם חבריו מהתיכון גם אחרי שחזר בתשובה
המשיך לשמור על קשר עם חבריו מהתיכון גם אחרי שחזר בתשובה
המשיך לשמור על קשר עם חבריו מהתיכון גם אחרי שחזר בתשובה
(צילום מהאלבום הפרטי)
את החביבות וההומור, מספרים חבריו, לא איבד תומר בן שטרית גם לאחר שחזר בתשובה והיה לרב מקובל. הוא המשיך להיפגש עם חבריו מנוער ואפילו אישר השתתפות בכנס מחזור של בני כיתתו שנקבע ליום רביעי השבוע.
"היינו חבורה מגובשת של חברים ולמרות שחזרתי בתשובה, אנחנו ממשיכים להיפגש מדי פעם", אמר בן שטרית ז"ל בריאיון האחרון.
"אני נותן להם על הדרך שיעורי תורה, אבל תמיד מכבד אותם על איך שהם. אני לא מנסה להחזיר אותם בתשובה או דברים כאלו". החברים עמם שוחחנו אישרו את הדברים. חרף מעמדו ההולך ונבנה הקפיד בן שטרית על כבודם של אנשים שלא חלקו איתו אמונה דתית וכפי שהוא הגדיר זאת, העדיף "ללכת בדרכי נועם".

תאונה בערב שבת

נקודת המפנה בחייו של בן שטרית נרשמה כשהיה בגיל 20. בן שטרית נסע ביום שישי בערב ברכבו של אביו בסמוך לאיצטדיון הכדורגל העירוני ביבנה - והתהפך. "האירוע הזה גרם לו להאמין שיש בורא עולם שהוא צריך להודות לו", מספר חבר קרוב על הטוויסט בחייו של הצעיר שהחליט לעזוב את חיי הלילה והבילויים ולחזור בתשובה.
"החלטתי בגיל צעיר שאני משנה את דרכיי ומתחבר אל הדת", אמר הרב בן שטרית. "הייתי שומע הרצאות של אמנון יצחק, מניח תפילין וכל זה קרה למרות שההורים שלי היו חילונים".
ואיך הגיבו בבית לזה שהילד עוזב את הכדורגל ומתחבר לדת?
"תמיד כיבדו את הדרך שלי ואני המשכתי לכבד אותם ולא משנה אם ראינו דברים בצורה שונה. המשכתי, כמובן, להיות בקשר עם כולם, עם ההורים והאחים והדודים, הייתי מגיע לביקורים לעיתים קרובות כולל לאירועים המשפחתיים".
בשנתיים האחרונות חל שינוי דרמטי במעמדו של הרב בן שטרית, שבנה לעצמו שם של עושה ניסים ורואה נסתרות. "זה הכל מאת ה' יתברך", הוא אמר לי בשיחתנו האחרונה כששאלתי אותו על התמורות הללו בחייו וסירב לתת להצלחה לסחרר אותו. הוא פתח לעצמו לשכה צנועה באזור התעשייה באשדוד ואנשים שהגיעו מכל רחבי הארץ היו עולים אליו לרגל ומספרים לו על הקשיים שעימם הם מתמודדים.
הוא היה חוזר ועושה להם "פדיון נפש" ואז מגלה את כל נסתרי הלב. בין המשחרים לפתחו היו גם הזמרים ליאור נרקיס ורגב הוד, הדוגמנית עדן פינס - ורבים אחרים. הרב בן שטרית החל בונה לעצמו בהדרגה מעמד רוחני כ"מקובל של הסלבס".
בין סיפורי הנפלאות שהוזכרו בהקשר של הרב המנוח היה מקרה של ילד אובד מנהריה שהוכרז כנעדר ורבים העריכו כי כבר אינו בין החיים. אחותו של הילד האובד התייעצה עם הרב והוא התייעץ בספריו, בדק וחקר, והנחה את המשפחה למקד את החיפוש במקום שבו נמצא לאחר מכן הנער בריא ושלם.
אחרים מספרים על סיוע שהעניק לנשים הרות ועל מקרה שבו זיהה היריון של תאומים במקום שבו הרופאים לא היו מודעים לכך.
8 צפייה בגלריה
בן שטרית ודינרמן. "'יש לך חסימה, נעשה לך תיקון והכל יהיה בסדר'
בן שטרית ודינרמן. "'יש לך חסימה, נעשה לך תיקון והכל יהיה בסדר'
בן שטרית ודינרמן. "'יש לך חסימה, נעשה לך תיקון והכל יהיה בסדר'
(צילום פרטי)
אחד מאותם אנשים שמעידים על הנפלאות שחולל הרב היה ראובן דינרמן מחולון, שהגיע לקבל ייעוץ מהרב לאחר שהתגלה בגופו סרטן.
"הגעתי לרב והוא אמר לי 'יש לך חסימה, נעשה לך תיקון והכל יהיה בסדר'", מספר דינרמן. לדבריו, עבר טיפולים ושיקום וכשהתקשר לרב כעבור זמן מה הוא שאמר לו: "אתה נקי".
"ובאמת, מהר מאוד התברר לי שיצאתי מהמחלה". בשיחתנו האחרונה התייחס הרב בן שטרית למקרה של דירמן: "אני זוכר היטב את המקרה. הוא סיפר לי על המחלה ועוד באותו הלילה חזרתי אליו ואמרתי לו שהכל יהיה בסדר. למחרת הרופאים בדקו אותו וכבר לא מצאו לו כלום".
ואיך אתה מסביר את זה?
"הכל מאת ה'. הוא זה שעושה ניסים ונפלאות".

"המקובל של הסלבס"

במהלך השנים האחרונות בנה לעצמו הרב תומר בן שטרית מעמד כיועץ רוחני, מלווה אמוני ומסייע ללא מעט אנשים, רבים מהם כאלה שמגיעים מהעולם החילוני והמסורתי ומצאו ברב הצעיר, הבקיא בהלכות החולין, דמות מרגיעה ומחבקת.
בין היתר הפך בן שטרית לאבן שואבת לאומנים, בדרנים ומשפיעני רשת, שזכו לקבל ממנו יד תומכת וסייעו לקבע את מעמדו כ"מקובל של הסלבס". כך למשל, ליווה הרב תומר את הזמר ליאור נרקיס ואת רעייתו ספיר בתקופה מאתגרת בחייהם ואף יצא עימם לתפילה על קברי צדיקים.
8 צפייה בגלריה
ליאור נרקיס עם הרב בן שטרית
ליאור נרקיס עם הרב בן שטרית
ליאור נרקיס עם הרב בן שטרית
(צילום מהאלבום הפרטי)
הידיעה השבוע על מותו בטרם עת של הרב בן שטרית הולידה תגובות של הלם וצער עמוק בקרב אותם ידוענים שזכו להדרכתו. "אני לא מאמינה ולא מעכלת, האדם הזה היה קרוב לליבי. הוא היה הרב שלי ועזר לי כל כך הרבה פעמים", כתבה הדוגמנית עדן פינס בפוסט באינסטגרם שזכה לאלפי תגובות.
בשיחה מיוחדת לבקשתנו מספרת פינס על ההיכרות העמוקה שלה עם הרב האשדודי. "ההיכרות שלי עם הרב תומר החלה לפני שנתיים באופן די מקרי", היא אומרת. "יש לנו חבר משותף שפגש אותו ברחוב. הרב תומר התחיל לדבר איתו, החבר המשותף שלי התחיל לספר לו על עצמו ואחר כך הוא קישר אותו אליי".
פינס מספרת עוד שבעקבות אותו מפגש אקראי קבעה להיפגש עם הרב בלשכתו באשדוד ויצאה מהפגישה מוקסמת. "כבר ברגעים הראשונים הוא אמר לי דברים שהיו לי כמו חץ בלב. הוא דיבר על דברים אישיים, דברים שקרו בחיי, הילדות, הוא דיבר על אח שלי, חלומות שהיו לי - ובהכל דייק מאוד. הוא ידע עליי דברים שאף אחד בעולם לא ידע. אני יודעת להריח דברים ואיתו זה היה לי כן ובגדול".
8 צפייה בגלריה
הדוגמנית עדן פינס נפרדת מהרב תומר בן שטרית וגורפת אלפי תגובות
הדוגמנית עדן פינס נפרדת מהרב תומר בן שטרית וגורפת אלפי תגובות
הדוגמנית עדן פינס נפרדת מהרב תומר בן שטרית וגורפת אלפי תגובות
(צילום מהאינסטגרם)
פינס מספרת על תהליך של ליווי רוחני שהרב העניק לה תוך כבוד ורגישות לקצב שלה: "הרב תומר עזר לי בהתקרבות לדת. הוא תמיד היה מחזק אותי ואומר לי שאני צדיקה. בהיכרות שלי איתו גם לא הייתה שום כפייה. הוא תמיד אמר שאני אעשה מה שטוב לי. היינו מדברים על הכל".
"זו אבידה גדולה מאוד", סופד לרב בן שטרית גם הזמר רגב הוד, שנהג לפקוד אותו בלשכתו באשדוד. "אבידה של בחור צעיר, רב מוכשר, מטאור שהיה בשמי הארץ.
8 צפייה בגלריה
רב הוד
רב הוד
רב הוד
(צילום: ענת מוסברג)
הוד נזכר בהיכרות שלו עם הרב: "הכרתי את הרב תומר לפני שנתיים דרך אשת התקשורת ליזה ללוצשוילי, שהתגוררה באותה תקופה לידי ברחובות. היא אשדודית והיא אמרה לי שאני חייב להכיר את הרב תומר מאשדוד. הייתי בתקופה של אפ אנד דאון והיא המליצה לי להיפגש איתו. לא האמנתי ממה שקרה לי כשנפגשנו.
"אחרי הפגישה הראשונה חשבתי שהוא עשה עליי גוגל לפני כן. הוא השאיר אותי פעור פה. הוא גילה עליי דברים שקשורים לבני משפחה שלי, לאבא שלי שהלך לעולמו, לסבים וסבתות. מאז אותה פגישה הייתי בקשר איתו על בסיס קבוע עד לתקופה שהוא חלה בקורונה. זו מכה קשה לדעת שהוא כבר לא איתנו".

עצות של זהב ולב ענק // זיוה ניסים־לוי

"למה שלא תלכי לרב?", אמרה לי חברה טובה לפני כמה חודשים וברגע אחד זרקה אותי כמה שנים לאחור, כשאבא שלי חלה ואני התרוצצתי כאחוזת אמוק בין רבנים והתחננתי לברכה. לאן לא הלכתי, מהרב אבוחצירא בנהריה דרך הרב קנייבסקי בבני ברק ועד הרנטגן בנתיבות (והיו עוד כמה). אולי זו הסיבה שהסתכלתי עליה קצת בהלם. מה רב עכשיו? נו טוב, שנה קשה, קורונה, דברים קצת לא מסתדרים כמו שאני רוצה, אבל לא נמות מזה.
היא דיברה על הרב תומר בהתלהבות ואני הסתכלתי מהצד קצת בספקנות. אולי היה זה גם השם שלו, שלא הסתדר לי. "תומר", לאיזה רב רציני קוראים היום תומר? חשבתי לעצמי.
שבוע אחרי בן זוגי הציב עובדה: "קבעתי לנו פגישה עם הרב תומר ליום שישי בבוקר".
8 צפייה בגלריה
הרב תומר בן שטרית ז"ל. "הכל מאת ה'. הוא זה שעושה ניסים ונפלאות"
הרב תומר בן שטרית ז"ל. "הכל מאת ה'. הוא זה שעושה ניסים ונפלאות"
הרב תומר בן שטרית ז"ל. "הכל מאת ה'. הוא זה שעושה ניסים ונפלאות"
(צילום מהאלבום )
בדרך לשם נזכרתי שלא ממש שמתי לב ללבוש שלי, בכל זאת רב, אולי צריך חצאית, אולי שרוולים, ואני בכלל עם מכנסיים וחולצה קצרה. חיפשתי צעיף באוטו, אולי איזה ז'קט, נאדה.
הגענו לרב. באופן אישי לא נוח לי להסתכל לרבנים בעיניים, איכשהו אני תמיד משפילה מבט ועם הידיים החשופות בכלל רציתי להיבלע, אבל שנייה וחצי אחרי הרגשתי נוח להפליא.
הרב תומר בן שטרית נראה כמו כל המקובלים הגדולים שהייתי אצלם, אבל בניגוד לרבים מהם, הוא שידר משהו מאוד נינוח, בגובה העיניים. אחרי כמה דקות הרגשתי כאילו אנחנו יושבים עם חבר טוב שאנחנו מכירים כבר שנים. בן אדם שכולו לב, ואם יורשה לי, בלב אני קצת מבינה.
הרב רשם על דף את שמותינו ואת תאריכי הלידה. ספר תורה גדול פתוח מול עיניו, הוא מסתכל בו, מהרהר כמה שניות ומתחיל את "המופע" שיותיר אותנו כמה דקות אחרי כן עם לסת שמוטה. מאותו רגע הוא פשוט ירה לעברנו שמות של אנשים בחיינו, אלה שחיים ואלה שכבר הלכו לעולמם, חיבר את הכול, דייק בבעיות, ראה דברים מהעבר ומההווה ומעל הכול: נתן לנו עצות של זהב.
בן זוגי הוא קטן האמונה שבין שנינו. הייתי מרוצה שהרב תומר הצליח לנפץ אצלו את התאוריה הלא מחמיאה שהוא בנה על רבנים לאורך השנים. "מה אתה כל כך בהלם?", שאל אותו הרב. "אתה לא אדם רוחני, הא?", בן זוגי לא הצליח אפילו להוציא הגה. והוא לא היה צריך, הרב ידע הכול. איפה הבעיה, איך פותרים אותה ומה עליו לעשות: "תעשה את מה שאני אומר לך ותראה כמה טוב יהיה לך".
רגע לפני שהלכנו שאלתי אותו על הבן שלנו, שאלה שמאוד מאוד הטרידה אותנו בשנה החולפת. הוא אפילו לא נתן לי לסיים את המשפט: "שום דבר", הוא אמר וביטל בתנועת ידיו את מה שניסיתי לומר. "הכול בסדר איתו".
ובן זוגי? יישם אחת לאחת את העצות, ותוך מספר שבועות קיבל בדיוק את מה שהרב הבטיח לו. כמו קסם.
בראש השנה בצהרי היום קיבלנו הודעה מאותה חברה עם אימוג'י בוכה: "כבר לא נוכל להתייעץ יותר עם הרב תומר".
כמה חבל. יהי זכרו ברוך.