בבחירות המקומיות בשנת 2018, קרן חגואל גרשון הפכה את משפחת חגואל למשפחה של פוליטיקאים. היא רצה למועצת כפר סבא כמספר שתיים של יוסי סדבון, כיום יו"ר האופוזיציה, והפכה לשנייה במשפחה שמכהנת כחברת מועצה, אחרי אחותה הבכורה, שירי חגואל סיידון, סגנית ומ"מ ראש עיריית נתניה.
1 צפייה בגלריה
האחיות חגואל. "עניין הפוליטיקה המקומית תמיד היה חשוב לנו"
האחיות חגואל. "עניין הפוליטיקה המקומית תמיד היה חשוב לנו"
האחיות חגואל. "עניין הפוליטיקה המקומית תמיד היה חשוב לנו"
(צילום: אוראל כהן)
קראו גם >>>
כשמביטים בשתי האחיות, ניתן למצוא לא מעט קווי דמיון. שתיהן קרייריסטיות, עורכות דין, אימהות לשלושה ילדים, ומזה שלוש שנים, שתיהן פוליטיקאיות מקומיות, בקצוות השונות של הפוליטיקה המקומית. בעוד ששירי, 45, מכהנת כבכירה בקואליציה בנתניה, קרן, 41, היא יד ימינו של יו"ר האופוזיציה בכפר סבא, והיא מודה שלאחותה הבכורה, שמכהנת בתפקידים שונים במועצה מאז 2008, היה משקל לא קטן בהחלטה שלה להצטרף לפוליטיקה המקומית.

להשפיע על הקהילה

"עניין הפוליטיקה המקומית והפעילות הציבורית תמיד היה חשוב לנו", אומרת קרן, "אבל הטריגר שלי להצטרף לפוליטיקה קשור גם קצת לשירי. בסופו של דבר כשאת רואה ששירי מצליחה להשפיע בצורה כזאת, והשיחות בסלון מסתובבות סביב הכוח שבאמצעותו את יכולה להשפיע על הקהילה, זה גרם לי לנסות להביא את זה גם לכפר סבא".
לקראת הבחירות ב-2018, התייעצת עם שירי?
קרן: "היו הרבה שיחות, אבל בסופו של דבר יש מנהל קמפיין ויש את יוסי והם אלו שהובילו את הקווים, לא בהכול הייתה לי יכולת השפעה ישירה על הדברים האלה, אבל ברמה האישית, התייעצנו המון"
שירי: "היו לנו שעות של שיחות. אני גם תמיד מתייעצת עם הבית. זה מבחינתי מקום של מחשבה בריאה, ישרה ונטולת אינטרסים"
הייתה עצה חשובה שאתן זוכרות מאותן הבחירות?
שירי: "חוץ מזה שדחפתי אותה להיכנס לקואליציה, והיא באמת רצתה וניסתה, יש משהו אחד שאני ממש זוכרת, כשהם הגיעו בכפר סבא לסיבוב השני בבחירות. זו הייתה נקודה קריטית, אנחנו סיימנו את הבחירות ויכולתי להתפנות ולעזור לה. אני זוכרת שהגעתי למטה של קרן, ואני רואה פלייר שמדבר על פתיחת העיר בשבת, אוטובוסים, הסעות, הופעות. קראתי את זה, ואמרתי לה שבנתניה פלייר כזה - לא עובר. היא אמרה לי שהיא אולי חושבת שזה קצת בעייתי, אבל כפר סבא שונה מנתניה, היא יותר חילונית, יותר אזרחית. בסופו של דבר, הייתה לזה השפעה. הפלייר יצא ויצר השפעה שלילית. כי גם בכפר סבא יש אנשים חובשי כיפה ומסורתיים. אני זוכרת שבאתי לקלפי ביום הבחירות בכפר סבא, היו חבר'ה שאמרו שהם הצביעו לסדבון בסיבוב הראשון, אבל בשני - הוא לא לקח אותם כמו שצריך בחשבון. זה למשל מסוג הדברים שיכולתי להצביע עליהם מהניסיון שלי. אבל בחירות זו סיטואציה מאוד מלחיצה".

יש בינינו הבדלים

שירי וקרן נולדו וגדלו בהרצליה לצד הילה, האחות הצעירה במשפחה, לזוג הורים שעבדו כעצמאים בתחום הקירור ומיזוג אוויר. "אנחנו מאוד שונות בדברים מסוימים, מאז שהיינו ילדות", מספרת שירי, "קרן הייתה פדנטית. אני הייתי מבולגנת, כל מקום שהייתי הולכת אליו, היו רואים ששירי הייתה בו. היא לא הייתה נותנת לי להיכנס אליה לחדר. אם אנחנו הולכות עכשיו יחד לסוף שבוע, אפשר להבין לבד באיזה חדר כל אחת מאתנו ישנה. יש בינינו הבדלים, וגם בתפיסות שלנו יש הבדלים, אבל אנחנו מחוברות הרבה מעבר להבדלים האלה. אני חושבת שיש בינינו הרבה יותר משותף מאשר שונה".
היו מדברים על פוליטיקה בבית?
שירי: "כשהיו בחירות, היינו שואלים את ההורים מה מצביעים, והם היו אומרים להקשיב למצעים ולהחליט. לא היינו בית של מפלגה אחת. לא היינו מדברים גם הרבה פוליטיקה בבית, אבל היו לנו הרבה עמדות חברתיות וקהילתיות ברורות. יש לנו ראיה פוליטית דומה, כי אנחנו באות בסופו של דבר מאותם הערכים".
קרן: "הכול מגיע מהחינוך מהבית, אי אפשר להתעלם ולא להגיד שלהורים שלנו תמיד היה חשוב לתת אותו הדבר, ולאפשר לנו הכול כדי שנצליח"
איך הסתדרתן עם המשפחה בתקופת הקורונה?
קרן: "היה קשה. בין סגר לסגר היינו קובעות, באות להורים, יושבות על הגדר מחוץ לבית, והם היו מביאים לנו שתיה ו-וופלים מבלי שניכנס לבית. מאוד חששנו לבריאות ההורים שלנו. הם אנשים מבוגרים בסופו של דבר".
שירי: "בין הסגרים, לפני חנוכה, היה יום הולדת 70 לאבא שלנו. סגרנו סוף שבוע, ופתאום התחילו לדבר על סגר באותו סוף השבוע. בסופו של דבר נסענו כל האחיות עם כל המשפחות ויחד עם ההורים, הזמנו המון אטרקציות וסדנאות מגבשות, וזה היה לנו מדהים לנשמה. זו הייתה נשימה לרווחה מהקורונה".
אתן נמצאות בקצוות מנוגדים של המפה הקואליציונית. יש קנאה בפוזיציה של האחרת?
קרן: "כשהפסדנו את הבחירות והרכיבו את הקואליציה, אני הייתי מאוד בעד להיכנס. אבל חברי הסיעה שלי התנגדו למהלך הזה. בסופו של דבר, גם כנראה משיקולי ראש העירייה, אנחנו מחוץ לקואליציה. היום בראיה רחבה, אני יכולה לומר שלכל חבר מועצה יש את המקום שלו ואת התועלת שלו. גם לאופוזיציה יש תפקיד מאוד חשוב. אמנם זה נראה לכאורה שלא מאשרים לנו אף הצעה לסדר שאנחנו מעלים, אבל במבחן התוצאה, אנחנו רואים שאנחנו מאוד מזרזים את התהליכים, והרבה הצעות שאנחנו מעלים גם אם הן לא מקבלות אישור פורמלי של מועצת העיר, הן מתבצעות הלכה למעשה. אחד ההישגים הגדולים לדוגמא שאפשר לרשום לזכותנו זה הבית לקהילה הגאה. למרות שחברי המועצה לא אישרו את ההצעה והיא נפלה, בסופו של דבר ראינו שראש העירייה מודיע שהוא מקצה מבנה לבית לקהילה הגאה".
שירי: "אני חושבת שקרן בסופו של דבר כן צריכה למצוא את עצמה בקואליציה. אני חושבת שהרבה יותר מתאים לה, ולדעתי זה משהו שבגנים שלנו, העשייה, ליצור ולקדם דברים. אני רואה לפעמים את התסכולים שלה, ואני יודעת שהיא תהנה הרבה יותר בקואליציה. אני עצמי לא טיפוס של אופוזיציה. אני לא רואה את עצמי שם באופן כללי, לא עכשיו ולא בכלל. התרגלתי לפוזיציה של להיות הכי קואליציה".

עוד אחות בפוליטיקה?

אתן מרגישות שהעובדה שקרן הצטרפה לפוליטיקה קירבה ביניכן?
קרן: "אנחנו מאוד קרובות גם בלי קשר לזה, חברות הכי טובות".
שירי: "היא מלווה אותי בחיים האישיים. כשיש משהו שמפריע לי בלב, הטלפון הראשון זה לקרן. אני מקבלת מקרן הרבה מאוד פרספקטיבה. כשאת אישה עובדת ונמצאת מחוץ לבית כל היום, לפעמים מרגישים קצת אשמה בגלל הילדים. זה כמו להתייעץ עם פסיכולוג. בהיבט האישי היא נותנת לי המון, ואז קל לי להמשיך עם מה שאני עושה בחוץ"
יש מחשבות על עתיד בפוליטיקה ארצית?
קרן: "זה לא באג'נדה כרגע, היו גישושים אבל זה לא הבשיל. אבל הכול פתוח. מצד שני, אין ספק שלפעילות ציבורית יש מחיר לא פשוט על הבית בכל ההיבטים שלו. על הילדים, מבחינה רגשית"
שירי: "בבחירות האלו הגיעו אליי כמה הצעות, אבל מהר מאוד הגעתי למסקנה שזה לא הזמן והמקום הנכון. אני מאוד אוהבת לעשות את מה שאני עושה, אני גם לא רואה שהמדינה מאוד יציבה. אם הייתי יודעת שכחברת כנסת את מגיעה לפחות לקדנציה של שלוש שנים, אז אולי היה אפשר להתחיל לחשוב. אבל זה לא המצב".
מה עם אחותכן הצעירה הילה? היא גם חושבת להצטרף לפוליטיקה המקומית ולהמשיך את המסורת?
שירי: "אני לא פוסלת. תראה, יש שיחות שאנחנו יושבות אצל ההורים, והילה אומרת 'תקשיבו משעמם לי, אין לי מה לתרום, אתן כל הזמן מדברות על המועצה'. אז אין לדעת".