בית לקהילה הגאה, שימוש בכלים רב-פעמיים ותחבורה ציבורית בשבת הם לכאורה אג'נדה וערכים שסיעת מרצ חרתה בין היתר על דגלה. אז איך ייתכן שבנושאים מהותיים כמו אלה בחרה הסיעה לסכל את ההצעות בזו אחר זו, ובלבד שלא להפר את הסכמיו של יו"ר הסיעה וסגן ראש העירייה, עילאי הרסגור-הנדין, עם ראש העירייה, רפי סער? "שיקול הכיסא גובר על הערכים", אמרו השבוע באכזבה רבה פעילי מרצ בעיר.
אמירות קשות כמו "בוגד" ו"מזגזג" נשמעו שוב ושוב מצד תושבים, שהתקשו להסתיר את אכזבתם מהתנהלותו של יו"ר הסיעה. "הוסרה המסכה מעל פרצופך האמיתי. אתה שם רק בשביל הכיסא", אמרו לו תושבים. וחלקם אף הצהירו: "לא נצביע למרצ בבחירות הבאות".
5 צפייה בגלריה
הרסגור-הנדין. איכזב את בוחריו
הרסגור-הנדין. איכזב את בוחריו
הרסגור-הנדין. איכזב את בוחריו
(צילום: פרטי)
לא גאים בו
לפני כשלושה חודשים העלתה חברת המועצה, קרן חגואל-גרשון, הצעה לסדר בעניין הקצאת מבנה להקמת מרכז גאה בכפר סבא. ההצעה הייתה צעד עצום לקהילה הגאה בעיר, שחבריה הגיעו בהמוניהם לישיבת המועצה, מתוך אמונה שלמה כי ההחלטה הפלורליסטית תתקבל, ומרכז גאה יקום בעיר וישמש בית לחבריה. נציג הנוער הגאה, נדב וינוקור, השמיע בישיבת המועצה את קולם של חברי הקהילה: "תנו לנו להקים בית, שבו יהיה לנו מרחב בטוח, אוהב ומקבל. תעזרו לי להגשים את החלום שלי, את החלום של כולנו", אמר, ופנה באופן אישי לחברי מרצ: "אני פונה אליכם באופן אישי, הקולות הליברליים של הקואליציה, בדגש על מרצ. אתם חלק מהקואליציה ולא יכולים להצביע בניגוד לעמדת ראש העירייה, אבל דווקא במקרה זה אני מצפה שתנהגו אחרת ואל תתחמקו".
אלא, שבניגוד לציפיות הברורות של חברי הקהילה, "כן" לא נשמע באותה הישיבה, והחלטה חד-משמעית על הקמת מרכז לקהילה לא התקבלה. הצעת החלטה חלופית שהועלתה על ידי הקואליציה, שעל-פיה יוקם צוות היגוי, ייערך סקר צרכים ותיעשה עבודת בחינה של הנושא בהיבט המקצועי — עברה ברוב קולות, והורידה את עניין הקמת המרכז הקהילתי מהפרק. קרן חגואל-גרשון, שפעלה בנושא, הייתה בהלם. "האמנתי בלב שלם שזה יכול לעבור. עד הרגע האחרון אמרתי לו שאני מוכנה שההחלטה על הקמת הבית תגיע מהצעת החלטה אחרת שמקובלת על שנינו, אבל הוא לא הסכים לשום הצעה שהבאתי. בסוף זה נפל על כלום". 
לי-ים גבאי הוא יו"ר משותף של פורום הגאווה העירוני. לי-ים הוא אחד מארבעת חברי צוות ההיגוי העירוני, שהוקם בעקבות החלטת המועצה, ואשר בראשו ניצבים הרסגור-הנדין ופליאה קטנר. גבאי מספר, כי בניגוד להחלטה, דבר לא באמת מקודם בנושא המבנה: "העירייה פועלת בצורה מאוד לא הוגנת. במשך שנים הקהילה הגאה לא קיבלה היענות תקציבית, ולא תשתית. עכשיו העירייה הבינה שהיא צריכה לדאוג לתשתית, אבל היא טוענת שאין מבנים. לעומת זאת, היא כן מחלקת מבנים לארגונים ועמותות אחרים, שיפעלו בהם בחינם. אם יש שמונה מבנים שנועדו לקהילה הדתית בעיר, לא הגיוני שלא יהיה אפילו אחד לקהילה הגאה. יש אפילו פסיקת בג"ץ בנושא, שקובעת כי העירייה חייבת להקצות מבנים לכל חלק באוכלוסייה בעיר באופן שוויוני. אני מקווה שעיריית כפר סבא ומרצ בפרט יבינו שיש לקדם את הנושא הרבה יותר מהר. אפילו תוכנית עדיין לא נבנתה בנושא".
5 צפייה בגלריה
קרן חגואל גרשון
קרן חגואל גרשון
קרן חגואל גרשון
(צילום: יח"צ)
מתרחקים מהמצע
החלטה תמוהה לא פחות, המתאפיינת בדפוס התנהלות חוזר, התקבלה ביום רביעי שעבר. בישיבת מיוחדת העלו חברי האופוזיציה הצעה לסדר, שעל-פיה, עיריית כפר סבא תפעל לקידום שירותי תחבורה ציבורית בסוף השבוע. זאת, תוך מימון בסך 500 אלף שקלים להפעלת פיילוט של שני קווי תחבורה ציבורית ליעדים מרכזיים. על פי ההצעה, פירוט הקווים ותדירותם יגובש על ידי נציגי המגזרים השונים, ויוצג תוך שישה שבועות. המשמעות של ההצעה הייתה עיגון רשמי של הנושא במועצת העיר, והבטחה כי יישאר כהחלטה עירונית רשמית.
אך לתדהמתם של תושבים רבים, ושל מצביעי מרצ בפרט — ההצעה לא עברה. שבעה הצביעו בעד, תשעה הצביעו נגד, וקולם הנמנע של שלושת חברי מרצ הוא שהכריע את הכף.
בתגובה להצעת האופוזיציה, סיפר ראש העירייה על הצעה חלופית בדמות ועדה בראשות דני הרוש ועילאי הרסגור-הנדין, שנועדה לתכנן מערך שאטלים שיפעל בעיר בשבתות. הרסגור-הנדין אמר: "ההצעה של האופוזיציה מיותרת לחלוטין, זאת משום שאנחנו נמצאים בהכנה מקצועית של הנושא, שהחלה עוד לפני ישיבת המועצה הקודמת. מדובר בהצעה גרועה, שתוביל לכך שתושבי כפר סבא לא ישתמשו בקווים האלה. זה חוסר מקצועיות לשמו. מי שרוצה כמוני שאטלים ולא פיילוט, חייב להתנגד להצעה החובבנית הזאת".
בתגובה התבטא יוסי סדבון, ואמר: "אנחנו לא באים לפעול נגד הוועדה, להיפך. אני מעדיף שאתם כמרצ הייתם מעבירים את ההצעה, אבל לא עשיתם ונאלצנו לעשות את זה. ההצעה אומרת שתגישו את הקווים לאחר בדיקה. מה לא מקצועי בזה?".
אמיר סילבר גם הוא בירך על הקמת הוועדה לבדיקת הנושא, אבל תהה מדוע לא לעגן את הנושא כהחלטת מועצה רשמית. "אני באמת לא רואה סיבה מדוע להתנגד להחלטה הזאת, שבסוף גם בה אתם תקבעו הכול — את הקווים ואפילו את התקציב".
5 צפייה בגלריה
צביקה צרפתי
צביקה צרפתי
צביקה צרפתי
(צילום: יח"צ)
צביקה צרפתי תהה: "האג'נדה של מרצ זה החיים החילוניים. איפה החיים החילוניים?".
החשש העיקרי בקרב התומכים בתחבורה ציבורית בשבת הוא, כי ההחלטה על הקמת ועדה בנושא תוך הימנעות מהחלטה רשמית — תוביל לגרירת רגליים מתמשכת, שבסופה תסוכל היוזמה.
"כל הסבר להצביע נגד הצעה כזאת הוא תירוץ", אומרת חברת המועצה, הדר לביא. "החלטה רשמית היא החלטה של נבחרי הציבור שאנחנו הולכים לעשות משהו. הם בחרו לא להחליט, אלא להסתמך על הסכמים פוליטיים. להתחמק מהחלטה של מועצת העיר זה לא לתת לזה תוקף רשמי. אילו ההחלטה הייתה עוברת, הייתה מסגרת זמנים. זאת הייתה יכולה להיות החלטה בסיסית לעשייה של הוועדה".
צפית שזה יקרה?
"לצערי, לא ציפיתי למשהו אחר. כרוניקה ידועה מראש, אבל למען תחבורה ציבורית בשבת בעבור תושבי העיר שזקוקים לכך, היינו מוכנים לנסות שוב. זאת פעם שלישית שמרצ מצביעים נגד האג'נדה והבטחת הבחירות שלהם. בהסכם הקואליציה יש להם חופש הצבעה בענייני דת ומצפון, ותמוה שהם לא משתמשים בו. האם זה אגו? אותי לימדו שקרדיט זה כמו אהבה — אם מחלקים אותו ליותר אנשים הוא רק גדל".

הציבור סוער

צריך לזכור, כי גם בנושא הפחתת השימוש בכלים חד-פעמיים, על פי הצעתה של קרן חגואל-גרשון מנובמבר האחרון, טען עילאי הרסגור-הנדין כי העירייה כבר מקדמת את הנושא, וכי ההצעה אינה רלוונטית. לבסוף, הצביעו חברי סיעת מרצ בעד להסיר את ההצעה מסדר היום. זאת, אף שנושא הקיימות והחינוך לקיימות חרותים גם הם על דגלם.
תושב העיר, אמיר כהנא, הביע את אכזבתו: "סוף סוף הייתה הזדמנות להעביר פה תחבורה ציבורית. סיעת מרצ נמצאת בקואליציה, זה הדגל שלהם, וזה הדבר הראשון שהם אמרו לפני הבחירות. ברגע שהגענו לרגע האמת והם נמנעו בטענות מוזרות שכבר שמענו מיליון פעם — זה פשוט מאכזב. כולנו מכירים את עניין הוועדות — זה בעיקר נועד למרוח זמן".
תושב אחר בעיר אמר ל"ידיעות השרון": "יש הרבה התנהלויות מוזרות של מרצ. הם אומרים שהם בעד תחבורה ציבורית, והצביעו בעד חניה חינם לכלי רכב חשמליים. עילאי הרסגור אמר בישיבה שהם דנו בכך בישיבת ועדת התחבורה, אבל בפרוטוקולים שעברתי עליהם לא מצאתי כלום. הם טוענים בקואליציה שכבר שנה וחצי הם מקדמים תחבורה ציבורית בשבת, אבל למעשה הם לא. להימנע בהצבעה שהיא לב הקמפיין שלהם — זה מעשה פחדני בטירוף. יש פה עניין של אגו ותפקיד. הם יודעים שאם הם יצביעו בעד — ידיחו אותם, וכרגע לדעתי הם ממסמסים את הסיפור. עילאי רץ על זה כבר שש שנים, ולא באמת מקדם כלום. השאטלים זאת תוכנית הזויה לגמרי".
5 צפייה בגלריה
הדר לביא
הדר לביא
הדר לביא
(צילום: אסף פרידמן)
בתוך כך, ברשתות החברתיות סערו הרוחות, ותושבים רבים פרקו את זעמם על הצעד שנקטו חברי מרצ. "מגיע לציבור הבוחרים לשמוע את האמת מאחורי המשחקים הפוליטיים האלה", כתב אחד מבוחרי הסיעה, ואחרת הוסיפה: "הוגש לכם מה שחלמתם על מגש של כסף ודחיתם אותו. איך אפשר להבין מהלך כזה?".
תגובות
עילאי הרסגור-הנדין בתגובה: "האמת היא הפוכה: מעולם לא הייתה הצלחה גדולה כל כך לנושאים הליברליים בכפר סבא. האופוזיציה מצאה שיטה: לקחת נושא שנמצא בעבודה רצינית ומקיפה בעירייה, לחכות שהפרויקט יהיה לפני השקה, להגיש הצעה לסדר באותו הנושא, אך בצורה גרועה וחובבנית שיכולה להרוס את היוזמה, ולפרסם שהקואליציה התנגדה לאותה ההצעה לסדר. כפר סבא היא המובילה בישראל בהוצאת כלים חד-פעמיים ממערכת החינוך. לאחר שעשינו זאת בגני הילדים, הצענו יוזמה פורצת דרך להפסקת השימוש בכלים החד-פעמיים בצהרונים בבתי הספר. רגע לפני תחילת הפיילוט שיזמנו, הביאה האופוזיציה את הנושא להצבעה. הצבענו נגד, ומיד השקנו את הפרויקט בשטח. בקרוב הוא יורחב לבתי ספר נוספים. לאחר שנה של עבודה מאומצת למען הקהילה הלהט"בית, שבמהלכה הרמנו את אירועי הגאווה הגדולים ביותר אי פעם בחודש הגאווה, העברנו את מצעד הגאווה במקומות המרכזיים ביותר בעיר, ובנינו תוכנית עבודה מסודרת שתביא בין השאר להקמת מרכז גאה, החליטה האופוזיציה להגיש הצעה מבולגנת ולא רצינית להקמת מרכז גאה.
"לאחר עבודה מאומצת למען הפעלת שירות שאטלים עירוני בסופי השבוע, עידכנתי את חברי האופוזיציה על כך שאנחנו קרובים להשקת היוזמה. באופן ציני הם מיהרו והגישו מיד הצעה חובבנית להפעלת שני קווים, בתקציב ובאופן שהיה מביא לתדירות בלתי שימושית ולמעשה לחיסול הפרויקט. אחד מהחותמים על ההצעה אף הכריז שהוא מתנגד לתחבורה בשבת, אך עשה זאת כדי לנגח אותנו פוליטית. לא נרקוד לפי החליל של אנשים כאלה. נמנענו בהצבעה מתוך כבוד לנושא, אך ההצעה שלהם הייתה גרועה ולא ראויה לתמיכה. צוות ההיגוי להפעלת השאטלים צפוי לסיים את עבודתו בשבוע הבא, ובהמשך יופעל הקו באופן איכותי, כך שיביא תועלת אמיתית לתושבי כפר סבא".
מעיריית כפר סבא נמסר: "ועדת ההיגוי שהוקמה בנושא פועלת במקצועיות ובמסירות, תוך הענקת חשיבות מרבית לאיתור מקום לפעילות הקהילה הלהט"בית, ובשיתוף פעולה בין כל הגורמים".
דעה
לא נשכח || בן קפלן
5 צפייה בגלריה
שלט בחירות. הרסגור הנדין
שלט בחירות. הרסגור הנדין
שלט בחירות. הרסגור הנדין
(צילום: פרטי)
למצביעי מרצ בכפר סבא אין דרישות רבות מנציגי הציבור שלהם. הם מסתפקים בכך שחברי המועצה ייאבקו למען חירויות הפרט ונגד הכפייה הדתית. אלמנטרי, בוודאי בעיר חילונית כמו כפר סבא. שנה וקצת אחרי הבחירות המוניציפליות לא נותר אלא לומר שעילאי הרסגור, ראש מרצ בכפר סבא, לא עמד בשתי הדרישות. זה התחיל בסוגיית המרכז הגאה: במקום להקים את המרכז באופן מיידי התקבלה הצעה מעורפלת ומכעיסה. והסתיים בשבוע שעבר, עם דחיית ההצעה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. כל התירוצים והסיפורים לא יועילו. ברגע שהרסגור וחבריו למרצ נמנעו, ובשל כך ההצעה לא עברה, הם ירקו בפנים של בוחריהם. סיפורים על כך שבעתיד יהיה שינוי וכן הלאה וכולי, לא ממש מעניינים. אם ברמת גן יש תחבורה ציבורית בשבת, אז גם בכפר סבא צריכה להיות.
המוני כפר-סבאים הצביעו למרצ בבחירות המקומיות, הם הפכו אותה לסיעה הכי גדולה במועצה, וברגע האמת הסיעה הזאת הפנתה להם את הגב. אני מרשה לעצמי להעריך שבבחירות המקומיות הבאות לא מעט בוחרים מאוכזבים כבר יכניסו למעטפה פתק אחר.
ולא נשכח, שלא רק הרסגור הפנה את גבו לתושבים, אלא גם ראש העירייה, רפי סער, שברגע האמת, העדיף את המיעוט הדתי על פני הרוב החילוני. אולי כדאי שבפעם הבאה שתעלה הצעה לכונן תחבורה ציבורית בשבת, יצורף לה סעיף שעל האוטובוסים תתנוסס תמונתו של ראש העירייה. אולי זה יעזור.