גם בכפר סבא: תופעת השלכת הכפפות החד פעמיות לאחר שימוש על הרצפה בעיקר בסמוך לרשתות המזון לא פסחה על העיר. "מה שהולך בכניסה למרכולים, ובכלל ברחבי העיר זה פשוט בושה. אנחנו לא חושבים מה יהיה מחר, אחרי שהקורונה תעבור", אומרים תושבי העיר ששלחו צילומים למערכת מיינט כפר סבא על השלכת כפפות ברחובות.
1 צפייה בגלריה
זורקים כפפות ברחוב
זורקים כפפות ברחוב
זורקים כפפות ברחוב
(צילומים: פרטי, תהילה רוטבאום)
בשל נגיף הקורונה והרצון להימנע מהידבקות, אזרחים רבים מגיעים לרשתות המזון, כשהם חמושים בכפפות חד פעמיות מגומי על ידיהם. אלא שלאחר היציאה מהמרכולים ומהסופרים, רבים משליכים אותן על הרצפה.
"זה לא רק כפפות", מסבירה, י.ל, "זה גם מגבונים. כל העיר מלוכלכת. אנחנו נחזור לרחובות יום אחד, והפגיעה האקולוגית תהיה קשה. כמה עובדי העיריה שגם ככה נמצאים בחל"ת יכולים לנקות?".
תושב אחר הוסיף: "מלבד הפגיעה באיכות הסביבה זה גם ממש לא אסתטי, לא סטרילי, ואי אפשר לדעת אם זה לא מעביר חיידקים. אנשים צריכים לחשוב פעמיים לפני שעושים דבר כזה, בוודאי בימים האלו".
במשרד להגנת הסביבה מיהרו להוציא הנחיה עקב התפשטות התופעה: "כולנו נמצאים בימים אלה יותר בבתים, ובשל התפשטות נגיף קורונה וכן ניקיונות הפסח, מתרחשת העלייה בשימוש במגבוני חיטוי ובמגבונים סניטריים רגילים", מסרו, "המשרד להגנת הסביבה ורשות המים מדגישים, כי יש להשליך מגבונים, מכל סוג שהוא, אל פחי האשפה ולא לשירותים. כך גם את כפפות הגומי והמסכות שנמצאות בשימוש רב בעת האחרונה - זאת, כדי למנוע מפגעים סביבתיים כתוצאה מגלישות ביוב.
"מגבונים אינם מתפרקים במערכת הביוב, ונוטים להתלכד יחד וליצור סתימות במערכת השפכים.  סתימות אלה יכולות להתחיל במערכת הביתית, או ברמת הבניין והשכונה, ולגרום למפגע מקומי - ריחות, זיהומים ומחלות. במקרים רבים, הסתימות בצנרת הביוב עלולות להגיע לקווי הביוב הגדולים והראשיים, ולגרום לביוב גולמי לפרוץ מתוך הצנרת אל הסביבה הקרובה, אל הכביש, אל השטח הפתוח, ומשם לזרום ולזהם את הנחלים והים.
גלישות ביוב גולמי עלולות להוביל לפגיעה בבריאות הציבור וכן לפגיעה אקולוגית משמעותית בחי ובצומח שבסביבת הנחלים והים. כל הזרמה לסביבה של ביוב עלולה לגרום לאחר מכן לדגירת יתושים ולמפגעים כבדים".