ביום שלישי השבוע התפרסמו השיבוצים לגני הילדים בכפר סבא, לאחר שנדחו בשבועיים – והורי הילדים סוערים. הורים רבים טוענים כי בקשותיהם לא זכו להתחשבות, וכי השיבוצים שניתנו להם נטולי היגיון.
4 צפייה בגלריה
גם הגנים הפרטיים חוזרים
גם הגנים הפרטיים חוזרים
"כאוס בשיבוץ גני הילדים"
(צילום המחשה: אסף רוזן)
שיחות שביצענו עם הורים בכפר סבא, מלמדות על תסכול רב. אמא לילדה העולה לגן חובה, מספרת: "יש פה חוויה מאוד מתסכלת. אנחנו גרים מול מתחם גנים שהבת שלי הייתה בו השנה, ועולים לגן חובה. אנחנו חיים משני צדי השביל – אנחנו מול הגן. עכשיו בעצם הוציאו אותנו לגן מחוץ לשכונה. אנחנו משלמים שכירות מאוד גבוהה בשביל לקבל את הקהילה ואווירת השכונה, ורוצים להיות בגן בקהילה שלנו. אנחנו חיים חיים מאוד קשוחים, ואנחנו צריכים את הקירבה הזאת לגן. זה הדברים הבסיסיים שאנחנו צריכים בשביל לקיים את השגרה בלי הפרעות.
"הגן הזה בכלל לא הופיע בגנים שדרגתי. זאת תחושה נוראית של תסכול וזלזול – על זה שעשיתי מאמצים מה נכון ומה, שבועות של לחשוב מה הגן הכי נכון, ובסופו של דבר את לא מקבלת בכלל מה שדירגתי. עכשיו גם אין זמן לערער, הודיעו שאפשר לערער עד ה-4 באוגוסט ומחר 9 באב. הם לא מקבלים קהל בגלל הקורונה, ויש מענה טלפוני שעתיים ביום. יש כאוס וזאת תחושה ממש קשה שזה זמן כל כך קצר לפני תחילת השנה. אנחנו באי ודאות ובחוויה שאין עם מי לדבר".
אמא נוספת, מספרת: "העירייה החליטה שהיא עוברת לתהליך דו שלבי של הרישום. שלב ראשון עשו סקר לבדוק את הצרכים, באמצע השנה. כמה רוצים גן קצר, כמה ארוך וכולי. בשלב השני הפיצו לנו טבלה עם רשימת הגנים. בחרתי את הבחירות שלי, נתתי את העדפות, ורק עכשיו הגיעו השיבוצים. ילדים שנכנסים לראשונה למסגרת צריכים זמן להכיר את הילדים שאיתם הם יהיו. בשביל מה הם עשו את הסקר אם בסופו של דבר הם עושים מה שבא להם?".
תושבת אחרת אומרת: "כרבע מהילדים שאצלנו בגן שייכים לגן קצר, והשאר לגן ארוך. שליש גן הולך בשעה שתיים. נוצר מצב שבו שליש מהגן הולך מוקדם וזה יצור עומס בגן באמצע היום בשעת האיסוף, ועלול ליצור ציפייה אצל ילדי היום ארוך שההורה שאמור לאסוף אותם יגיע עוד מעט והוא לא יגיע".
4 צפייה בגלריה
עיכוב בשיבוץ ילדי הגנים
עיכוב בשיבוץ ילדי הגנים
"העירייה לא יודעת באיזו שכונה אני גרה"
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
בשיח שביצעו סביב הנושא הורים נוספים שנדהמו לגלות כי בנם משובץ בגן המשלב בין ארוך לקצר, כתבה חברת ועד הורי הגנים כי הצעד של איחוד גן קצר וגן ארוך בוצע ללא ידיעת הועד.
דבריה של אמא נוספת בעיר, מעידים על תסכול רב סביב שיבוץ בגן הרחוק מהבית – בשעה שהם גרים בסמוך לגן: "אנחנו גנים כאן בכפר סבא, גדלנו וגרנו פה כל השנים. אנחנו גרים על הגבול בין שתי שכונות, מעל לגן שהילדה שלי נמצאת בו עכשיו", היא מספרת, "משום מה העירייה החליטה שאני גרה בשכונה אחרת, וכל השיבוצים שקיבלנו נוגעים לשכונה שבכלל אין לנו שום קשר אליה. אני צריכה לעבור שני כבישים סואנים בשביל להגיע לגן שבו היא שובצה, כשיש לי גן מתחת לבית שאני רואה מהחלון.
"זה פשוט אבסורד. כל החברים והחברות שלה מהגן ממשיכים ביחד לשני הגנים שנמצאים מתחת לבית שלנו, והיא הולכת לבד לגן אחר בשכונה אחרת. התקשרתי עשרות פעמים למחלקת גנים, ושאלתי איך זה הגיוני. הטענה שלהם הייתה שמי שגר בצד הזוגי שייך לשכונה הזאת, ומי שגר בצד האי-זוגי שייך לשכונה אחרת. איפה ההגיון?".
4 צפייה בגלריה
צהרונים
צהרונים
"איפה ההיגיון?"
(צילום: shutterstock)
הורים רבים מספרים כי ההחלטה היכן לקבוע את מגוריהם, התקבלה בקשר ישיר למחשבה שאם יגורו ליד הגן – ילדיהם ישויכו אליו, מה שיקל על איכות חייהם: "למה לא שמים את הילדה בגן עם הילדים שלה מתחת לבית? עברתי דירה במיוחד לפה בשביל שיהיה לי גן ליד הבית, בשביל שהילדה שלי תגדל עם ילדים מהשכונה. את כל החיים שלנו שינינו לפי זה, רכשנו פה מעגל חברים, ואנחנו רוצים להמשיך להיות חלק מהחברה ומהקהילה. אומרים לי לערער, אבל התשובות רק ב-20 לאוגוסט. לא הגיוני שאני אחכה כל כך הרבה זמן. אני נלחמת מול שוקת שבורה".
אמא הגרה בשכונה הפרחים, מספרת על מצוקה המשותפת לה ולעוד כעשר הורים בשכונה: "בשנה שעברה הבת שלי שובצה בגן רחוק, וערערתי. בדיוק ילדתי ואמרתי לעירייה שיהיה לי מאוד קשה להגיע לשם ושיש לי שני גנים מתחת לבית. זה לא עזר. אמרו לי שבשנה הבאה יתחשבו. השנה קיבלתי את גן שנמצא בשכונת וותיקים, וצריך לנסוע אליו עם האוטו.
"אנחנו 10 משפחות שגרות באותן שכונה, וקיבלו גן מבחוץ לשכונה. שמענו דברים מאוד טובים על הגן הזה אבל הבעיה העיקרית זה ניידות. אתה חייב אוטו בשביל להגיע לגן. למה נותנים לך לבחור גנים אם אתה מקבל משהו שלא בחרת? הייתי מצפה שאם אין מקום יתקשרו אלי מהעירייה, יסבירו לי את המצב ויכינו אותי. אין אף אחד מהגן טט"ח שלנו שקיבל להירשם לגן הזה. אם נשים את הקורונה בצד, אנחנו מאוד רגילים מהגן ללכת לגינה עם כל החברים של הגן. עצם זה שנלך לגן מרוחק הורס את כל האפשרויות של אחר הצהריים. כינסנו פורום של כל ההורים הזה ואנחנו מתכוונים ללכת לעירייה, בבקשה שימצאו מענה במבנה שקיים".
4 צפייה בגלריה
הדר לביא. "החלטה מקוממת"
הדר לביא. "החלטה מקוממת"
הדר לביא. "ראש העיר צריך להתעשת"
(צילום: אסף פרידמן)
הדר לביא, יו"ר סיעת "כפר סבא מתקדמת" במועצת העיר: "החינוך לגיל הרך שלנו קורס. נפגעים מזה ילדים, הורים וצוותים חינוכיים. אני קוראת לראש העיר להתעשת, להבין שיש בעיה מערכתית, ולהתחיל לטפל בזה. אחרת גם שנה הבאה יהיה בדיוק אותו דבר".
מעיריית כפר סבא נמסר: "השיבוץ לגני הילדים התבצע השנה בשני שלבים, כאשר שלב ב' של הרישום, בו בחרו ההורים את העדפותיהם, נדחה לבקשת הנהגת ההורים. עם סיומו של שלב ב', פעלה העירייה במהלך השבועות האחרונים לעיבוד כלל המידע שהתקבל מההורים לגבי העדפותיהם וכל הבקשות נבחנו לעומק.
"חשוב להדגיש, כי כ-90 אחוז מכלל הנרשמים/ות שובצו בהתאם לאחת מהעדיפויות שציינו הוריהם. באחוזים הנותרים מדובר במקרים בהם הורים לא ציינו בחירה כלשהי, לא נרשמו בסבב השני, נרשמו לאחר תום המועד, תושבים חדשים או שמספר המקומות הפנויים בגנים אותם ביקשו היה קטן. מקרים אלה יטופלו במסגרת הליך הערעורים ונפעל להגיע לשביעות רצון כל הפונים.
"הורים המבקשים לערער על שיבוץ ילדם, יכולים לעשות כן במסגרת הליך הערעור שנפתח, וכל הבקשות ייבחנו. באשר למענה הטלפוני, בשל עומס פניות, זמן ההמתנה ממושך מהרגיל, כפי שפורסם באתר העירייה, אך כל הפניות נענות ויש באפשרות ההורים לפנות בכל בקשה באמצעות פנייה מקוונת".