"בעלי ואני ישנו בחדר השינה, ופתאום, באמצע הלילה, שמעתי בום בום בום. שלוש פעמים. קפצתי בבהלה, הייתי בטוחה שמדובר במחבלים", מספרת אסתר, תושבת רחוב האשל בכפר סבא. מהר מאוד גילו תושבי הרחוב כי לא מדובר באירוע טרור, אלא בתופעה מדאיגה שפשטה בעיר — הצתת כלי רכב.
3 צפייה בגלריה
כלי רכב שהוצתו
כלי רכב שהוצתו
כלי רכב שהוצתו
(צילומים באדיבות "ביקורת בונה")
ארבעה כלי רכב עלו באש באותו הלילה, 29/11. בעקבות ההצתה, ככל הנראה, של אחת המכוניות, נפגעו כלי הרכב שחנו בסמוך. על אף הסיכון הידוע מראש, נראה כי המצית לא בחל באמצעים, בשעה שביקש להצית, מסיבות שאינן ידועות, את הרכב.
"יש פה תחושה של הידרדרות קשה בביטחון שלנו, אנחנו לגמרי קרובים לתואר 'עיר פשע'", אומרת אסתר, "זה נורא ואיום כשזה קורה מתחת לבית".

התושבים: איבדנו את הביטחון

בדיקת "ידיעות השרון" מגלה, כי בחצי השנה האחרונה הוצתו 15 כלי רכב בכפר סבא בעשרה מקרים שונים ברחובות העיר.
ברשימת המקרים: שתי מכוניות שרופות במהלך חודש ספטמבר ברחובות הנגר וישעיהו; שני מקרים של שריפת רכב בחודש דצמבר ברחוב השופטים ובכפר סבא הירוקה; ארבעה כלי רכב שרופים במהלך חודש אוקטובר ברחובות שאול המלך ונחליאלי.
המקרה האחרון, נכון למועד סגירת העיתון, אירע ברחוב האילנות ביום ראשון השבוע. בסביבות השעה אחת בלילה, עלה רכב בלהבות. כוחות הכיבוי שהגיעו למקום השתלטו על הלהבות, אבל הרכב נותר מפויח. תושבת הגרה בשכונת המזרחית סיפרה: "אני כל הזמן שומעת על מכוניות שנשרפות. רק עכשיו הגעתי מחברה שלי ודיברנו על זה. זה מפחיד, שורפים מכוניות מחוץ לבית גם לאנשים שלא מעורבים בשום דבר רע — לא בשוק האפור, בלי חובות, אנשים נורמטיביים. זה פשוט לא ברור, ונותן תחושה של התנהלות של עיר פשע, וזה לא מתאים לעיר כמו כפר סבא".
3 צפייה בגלריה
(מפת ההצתות בכפר סבא)
תושבת רחוב נחליאלי בשכונת גני השרון, מספרת על המקרה שהתרחש ממש מתחת לביתה: "התעוררתי מפיצוץ. בהתחלה לא ייחסתי חשיבות. המשכתי לשמוע קולות והבנתי שמשהו חריג קורה ואז הגיעו גם ניידות משטרה ואנשים התקהלו. ראיתי להבה ענקית והיו המון פיצוצי משנה. זה לא נעים שמתחת לבית שלך נשרפות מכוניות. אי אפשר להתרגל לזה. זאת לא כפר סבא שהכרנו. חייבים לשים לזה סוף.
"אני מכירה את האנשים שהרכב שלהם נשרף, ואין להם שום קשר למשפחת פשע. הכי רחוק שאפשר לדמיין מזה. הם מזועזעים מהמקרה הזה, וזה טראומתי מאוד מבחינתם". 
עוד היא מספרת על תחושת הביטחון שהתערערה. "יש כאן בשכונה המון משפחות עם ילדים. זאת שכונה מדהימה עם המון פרויקטים, ואין מצב שלמישהו יקרה כאן משהו והשכנים לא יתייצבו לעזור. אבל מנגד, אין כאן פיקוח על שום דבר. לאחרונה מסתובבים כאן כל מיני טיפוסים, דופקים בדלתות, מנסים להיכנס. היו כאן פריצות לכלי רכב, גניבות. כל הדבר הזה לדעתי סובב סביב אותו דבר — שהביטחון בעיר פשוט מידרדר. ברגע שרואים שלא עושים כלום, אז אנשים מתחילים להסתובב ולשרוף מכוניות. איפה המשטרה? איפה השיטור העירוני? זה מפחיד, האש עלתה עד לעץ הדקל שמתחת לחדר של הבן שלי. זה מפחיד אותי כאימא וכבן-אדם שגר פה. אחר כך יש כתבות בעיתון על זה שכפר סבא זאת העיר הכי טובה לחיות בה. זה נורא נחמד, עד ששורפים לך רכב מתחת לבית".

"יש קשר בין חלק מהמקרים"

אלירן שמש, דובר תחנת הכיבוי של מרחב השרון העובד גם ככבאי, מספר על ריבוי המקרים המדאיג והטיפול בהם. "באחרונה חל ריבוי מקרים בכל מה שנוגע לשריפות כלי רכב. רואים גם שזה מתבסס בעיקר באזור המזרחי של כפר סבא. המשטרה חוקרת את העניין, ויש כבר כמה מקרים שנמצא ביניהם קשר".
3 צפייה בגלריה
(צילום מסך)
לדבריו, נמצא כי מדובר בחשד להצתות. בחלק מהמקרים עדיין לא ידוע מה גרם להצתה. "לחוקר השריפות של מכבי האש יש כל הידע הנרחב לדעת כיצד החלה השריפה, ואחר כך המשטרה בודקת מי בעל הרכב, מה העבר שלו, מה האינטרסים, ומשתמשת במצלמות", מסביר שמש. "ואז עושים הצלבה — מגלים שמדובר בהצתות".
שמש מדבר על הסכנה הכרוכה בכך לציבור. "המקרים האלה הם סכנה ברורה, קודם כול כי יש מכוניות שחונות בסמוך. יש גם לעיתים נזילה של דלק שעלולה לגרום לבעירה גדולה יותר, ואם הרכב נמצא בשיפוע והדלק נוזל מטה, זה יכול להבעיר כמה כלי רכב במקביל. המקרה ברחוב האשל שבו נשרפו ארבעה כלי רכב בבת אחת היה מסוכן מאוד, כי האש התקרבה לאחד הבתים. המציתים לא בוחלים בשום אמצעי להשיג את מטרתם, ובחלק מהמקרים נפגעים אנשים תמימים שלא עשו דבר, ואין להם מושג איך נקלעו לכך".
יוסי סדבון, חבר מועצת העיר וראש סיעת "כפר סבא בראש", שירת בעבר כניצב במשטרה ובתפקידו האחרון היה ראש מחוז תל אביב. במהלך שנותיו הרבות בראש שדרת הפיקוד של המשטרה נחשף לא פעם לתופעת ההצתות החמורה: "להצתה יכולים להיות שני מניעים: או נקמה ומניע אישי, או פירומנים, משוגעים לדבר שאוהבים לראות רכב נשרף", הוא אמר השבוע ל"ידיעות השרון".
"לתפוס פירומנים זה עניין של מזל — או שתופסים אותם בשעת מעשה, או שומעים אותם מתרברבים אחר כך באוזני חבריהם. אבל הצתה זאת עבירה חמורה, ואנשים לא ידברו עליה לאחר מעשה. בשביל זה צריך את האמצעים המודיעיניים: מצלמות ביטחון בעיר ואכיפה של משטרת ישראל. אני לא מכיר את הסטטיסטיקה משנים עברו, אבל ההיקף השנה בכפר סבא הוא באמת חריג". 
במשטרה סירבו להתייחס לשאלות העיתון ולממצאי החקירה ורק מסרו כי "הנושא בבדיקה".
מהעירייה נמסר: "מדובר בעבירות פליליות שהן בטיפול ובאחריות בלעדית של המשטרה. העירייה מעניקה חשיבות רבה לביטחון ולבטיחות תושביה, ובמסגרת זו מותקנות מצלמות אבטחה במרחב הציבורי, מתקיימים סיורים של השיטור העירוני, מתבצע שיתוף פעולה פורה עם המשטרה ומתקיימים דיונים שוטפים עם הגורמים המקצועיים למיניהם".