כמה שאלות מותר לשאול במסגרת שאילתה המוגשת למועצת העיר? לפי חוות דעת שנתן היועץ המשפטי של עיריית כפר סבא, אלון בן זקן: שאלה אחת בלבד שגם היא תנוסח בתמציתיות.
בעקבות מספר שאילתות שהוגשו לאחרונה למועצת העיר כפר סבא העבירה העירייה ליועץ המשפטי בקשה למתן חוות דעת בענין וזה פסק: "החוק קובע כי שאילתה למועצת העיר תנוסח בקצרה בצורת שאלה בלבד. היא תוגש על עניין עובדתי שבתחום תפקידי העירייה והיא תיענה בקצרה. השאילתות (של חברי המועצה א.א) מכילות יותר משאלה אחת, בניגוד להוראות".
2 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת העיר כפר סבא
ישיבת מועצת העיר כפר סבא
ישיבת מועצת העיר כפר סבא
(צילום: עיריית כפר סבא)
בעקבות חוו"ד זו התבקשו חברי מועצת העיר שלא להגיש שאילתות ארוכות או שמכילות יותר משאלה אחת. הנחיה זו העלתה את חמתם של חברי האופוזיציה שהגישו לראש העירייה רפי סער וליועץ המשפטי מכתב בו הם טוענים, כי מדובר בהודעה חריגה בכל קנה מידה, שאינה מקובלת עליהם, ואינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק.
יו"ר סיעת כפר סבא מתקדמת, הדר לביא: "לאחרונה התבשרנו, חברי האופוזיציה הנוהגים להעלות שאילתות בישיבות המועצה, כי אנחנו מגישים אותן בניגוד לחוק ועלינו לקצר אותן ולתמצת אותן משמעותית .... המחוקק לא הגביל את מספר השאלות המתייחסות לנושא השאילתה. קיימת הגבלה למספר השאילתות של כל חבר מועצה. מבדיקה שערכנו בקובץ הנחיות לנבחר של משרד הפנים, כלי השאילתה מתואר כך:
2 צפייה בגלריה
מתוך קובץ הנחיות לנבחר של משרד הפנים
מתוך קובץ הנחיות לנבחר של משרד הפנים
מתוך קובץ הנחיות לנבחר של משרד הפנים
(צילום: מסך)
"כפי שניתן לראות, הדוגמה שניתנת היא של שאילתה עם מספר סעיפים, כך שניתר להעריך שלא רק שהיא עומדת בהגדרות החוק על-פי משרד הפנים, אלא גם מהווה דוגמה של הסמכות המקצועית להתנהלות נכונה של חברי מועצות בישראל.
לביא מסכמת את פנייתה: "לצערנו, מדובר בהגבלה משמעותית של חובתנו הדמוקרטית, שמתמיה שמגיעה לאחר שנה בתפקיד ולמיטב ידיעתנו לא התקיימה בקדנציות קודמות של מועצות העיר בכפר סבא. בדיקה שקיימנו עם עמיתינו בערים אחרות העלתה כי חוות דעת זו חריגה גם במישור הארצי. ממליצים לאור המידע לעיל שתשקלו שוב את חוות הדעת שניתנה".
מעיריית כפר סבא נמסר: "כפי שפירט היועץ המשפטי, החוק קובע כי שאילתה למועצת העיר תנוסח בצורה קצרה ועניינית ותוגש בצורת שאלה בלבד על עניין עובדתי. שאלות המצריכות מענה מפורט ומפולח, אינן עומדות בהגדרת החוק. יש לזכור כי לרשות חברי המועצה עומדים כלים נוספים, דוגמת שאילתה ישירה, לצורך קבלת מענים מפורטים ומורכבים יותר, ובכך נשמר האיזון בין זכות הציבור לקבלת מידע לבין השהות הנדרשת לעירייה ולפקידיה על מנת למסור מידע זה".
פורסם לראשונה: 08:15, 28.01.20