להרחיק את היונים. זו המשימה שהציבו לעצמם תלמידי כיתה ח' מאשכול פיס בחטיבת בר לב בכפר סבא במסגרת פרויקט יזמים צעירים.
2 צפייה בגלריה
התלמידים הקימו חברה לפיתוח המוצר
התלמידים הקימו חברה לפיתוח המוצר
התלמידים הקימו חברה לפיתוח המוצר
(צילום: אסף פרידמן)
"את הרעיון העלינו במסגרת סיעור מוחות בקבוצה וכל אחד חשף בעיה שנתקל בה בעבר", מספר מנכ"ל הקבוצה עמית צעיר־הרים (14). "אחת הבנות סיפרה על יונה שנחתה על אדן חלון חדרה ונפצעה קשה מדוקרנים שהוצבו שם. החלטנו לפתח מוצר שירחיק את היונים מבלי להרעיל אותן או לפגוע בהן. לא רק שהמוצר הזה מציל חיים, הוא היה פחות מסובך לביצוע מבחינה טכנית בהשוואה לרעיון אחר שהעלינו - השתקת הטלפונים הסלולריים של התלמידים באופן אוטומטי עם כניסת המורה כיתה".
חברי הקבוצה הקימו את חברת Be Smart, ובשלב ראשון יצאו למחקר. הם גילו כי יונים רגישות לריח. תוך התייעצות עם הכימאית רותי אדלר מרעננה הם הרכיבו נוזל מחומרים טבעיים (גרגרי פלפל חריף, חומץ, מים) ויצאו לשטח כדי לנסותו. לשמחתם גילו שהיונים אכן מתרחקות מאזורים שרוססו בנוזל שהרכיבו. 
לצורך ייצור הנוזל המיוחד יצרו הילדים קשר עם חברת "הגרעין" המשווקת את הנוזל החריף. "חשבנו שאם כבר יש שמוצר כזה למה שיקנו מאיתנו ולא ישירות מהם? החלטנו לבדל את המוצר שלנו ולתת לו ערך מוסף", אומר מנכ"ל הקבוצה. "ואז עלה הרעיון לרסס את הנוזל על ספוג וכך לעכב את ההתנדפות ולהגביר את האפקטיביות שלו. בחברת 'הגרעין' אישרו שהרעיון טוב ואחרי עוד כמה בדיקות מעשיות בשטח, החלטנו ליצור ערכה שתכיל את הנוזל ועציץ נוי בתוך ספוג".
2 צפייה בגלריה
יונים במדרחוב ירושלים כפר סבא
יונים במדרחוב ירושלים כפר סבא
יונים במדרחוב ירושלים כפר סבא
(צילום: יעל שרר)
כדי לממן את רכישת מכלי הנוזל, הספוגים והעציצים גייסה הקבוצה כסף במבצעי מכירה של עוגות וקפה באשכול פיס, ועציצי תבלין בשני בתי דיור מוגן בכפר סבא. "בסקר שערכנו מצאנו ש-70 אחוזים מהנשאלים מעוניינים במוצר. ואכן, כשפרסמנו את המוצר באינסטרם ובפייסבוק התעניינו בו עשרות אנשים, כולל חנויות לציוד ומזון לבעלי חיים".
בשלב ראשון הציגה הקבוצה את המוצר בתחרות האזורית של יזמים צעירים שנערכה לפני חופשת הקורונה. ביום ראשון הקרוב ישתתפו נציגי הקבוצה - המנכ"ל, אחראי המוצר עידו צוק, הגזברית מעין אביטל, והדובר גל גלפר - בתחרות הארצית שתיערך באמצעות הזום. אחרי התחרות הם מקווים לשווק את הערכה, בשמה המסחרי Pigeons Away, ב־100 שקלים.
את המיזם ליוו בהתנדבות איילת סולימן סטודנטית במרכז האקדמי פרס, אופיר צור מאשכול הפיס, ועפרה ביירך ממועדון המתנדבים שרון בכפר סבא.