חיי ביתם הבכורה של סוף וחן כהן מחדרה ניצלו בבית החולים הלל יפה לאחר לידה סוערת במהלך החג. העוברית נקלעה למצב מסכן חיים בעקבות מצב של 'שמט חבל הטבור', אולם ערנות של המיילדת סופי גולייב, הובילה את האם לניתוח קיסרי חירום, שבתומו נולדה תינוקת בריאה במשקל 2.880 קילוגרם.

3 צפייה בגלריה
סוף עם בתה החדשה
סוף עם בתה החדשה
סוף עם בתה החדשה
(צילום: דוברות הלל יפה)

האם סוף סיפרה למיינט חדרה על הלידה הסוערת: "היה לי הריון מושלם, שממש עושה חשק לעוד הריון. תאריך הלידה המקורי היה ה 15/9/20, אבל בפועל נכנסתי כבר לשבוע 40. ביום שישי בבוקר הגעתי לחדר מיון עם צירים. הוכנסתי לחדר לידה ובשעה עשר כבר הייתה פתיחה של 4 אצבעות. אחרי שקיבלתי אפידורל, חלפו עוד כמה שעות ובערך בסוף המשמרת של המיילדת שקיבלה אותי, נראה היה שיש פתיחה מלאה. כבר הגיעה מיילדת חדשה, סופי גולייב, ואני המשכתי ללחוץ. אחרי מספר דקות, ולמרות שהייתי בפתיחה מלאה, פתאום סופי קפצה לכיוון שלי, תפסה את הבטן מלמטה, וקראה מיד לכל מי שהיה במסדרון. ממה שהסבירו לי אחר כך, הילדה החלה לאבד דופק כי היה מצב של "שמט חבל הטבור". ממצב שבו היו בעלי ומיילדת, פתאום היו סביבי מלא אנשי צוות שרצו איתי לחדר לידה לניתוח חירום". בניתוח שביצעו ד"ר נרדין עאסלה וד"ר רואן דאהר, ילדה סוף תינוקת בריאה שהועברה להמשך טיפול בפגייה.

תושבת נתניה, רינה קאזימוב, טוענת כי קיבלה דוח מפקח עירוני, לאחר שניגנה על פסנתר עירוני במרחק מאות מטרים ספורים מביתה, למרות שלדבריה לא הפרה אף כלל או הנחיה בסגר. קאזימוב בת ה-59 תיעדה את עצמה מתעמתת עם הפקח שהנפיק לה את הדוח, שאמר לה "את לא אמורה לשבת פה ולנגן. יש לך את הקילומטר לצאת מהבית, זה לקנות אוכל". זאת למרות שעל פי הנחיות משרד הבריאות, מותר במהלך הסגר לצאת למרחק של קילומטר מהבית ללא סיבה מוגדרת, ואין כל הנחיה במסגרת הסגר המונעת נגינה בפסנתר עירוני. "הוא נתן לי דוח על 500 שקל, ולא כתב בדוח על מה", סיפרה רינה למיינט נתניה, "הוא כתב בדוח אי עטיית מסיכה, למרות שהייתה לי מסיכה. אני מרגישה שזה ניצול תפקיד של אוכף חוק".


ובמיינט בת ים מדווחים כי בעל עסק שקיבל דוח בעקבות פתיחת חנות הנחשבת לא חיונית, בניגוד לחוק בעת סגר הקורונה, טיפס על רמזור ברחוב בלפור בעיר ואיים בהתאבדות. מראהו זיעזע רבים מתושבי העיר שנמצאים בסגר בעקבות מגבלות סגר הקורונה. עדי הראייה סיפרו כי האדם "הוא בעל עסק למכירת פיצ'יפקס לבית, משחקים לילדים חד פעמי וכד', על פי הוראות הממשלה חנותו צריכה להיות סגורה בתקופה זו של הסגר, אך הוא החליט שעל אפו ועל חמתו העסק לא יהיה סגור והביא בסטה של ירקות ופירות שמותר על פי החוק להפעיל". פקחים שסיירו במקום נתקלו במחזה הזה ולאחר שיחה עם הסוחר הוסבר לו שאין לו רישיון עסק עבור מכירת פירות וירקות ועליו לסגור את חנותו, להתפנות מהמקום כיון שאינו נחשב לעובד חיוני ולחזור לסגר בביתו כמו שאר התושבים ואף נתנו לו דוח על כך.


במיינט קריות מספרים כי תושבת קרית ים, שהיא בין באי חוף הים הקבועים, קיבלה ביום שלישי השבוע דוח אזהרה מאנשי השיטור העירוני, לאחר שנתפסה יוצאת מהים. על פי הנחיות משרד הבריאות, מותר להיכנס לים לשחיינים מקצועיים או על מנת לעשות ספורט ימי לסוגיו. שחייה רגילה אסורה. תושבת העיר שהיתה עדה למקרה סיפרה: "ביום שלישי בבוקר הגיעו אנשי השיטור העירוני לחוף הים, וראו אשה מבוגרת, ששוחה בים מדי בוקר. הם הוציאו אותה מהמים והחלו לרשום לה דוח. נראה לי הזוי שבזה מתעסקים אנשי האכיפה. זו הסכנה הגדולה לציבור? מצד שני, כל אחד שלובש אפוד הצלה ונכנס עם קייק או גלשן, מותר לו להיכנס. בשביל אותה אשה שחייה היא כמו סם החיים, למה לעשות לה את זה?". מעיריית קרית ים נמסר: "אנחנו מקפידים מאוד על ההנחיות, כולל בנושא כניסה לים. מי שמגיע לים עם רכב, כבר מפר הנחיות, וברור שיקבל דוח. במקרה הספציפי של אותה אשה מבוגרת, אנשי הפיקוח הסתפקו ברישום אזהרה, בתקווה שהיא לא תפר שוב את ההנחיות".

3 צפייה בגלריה
דוח אזהרה למתרחצת בגין כניסה לים
דוח אזהרה למתרחצת בגין כניסה לים
דוח אזהרה למתרחצת בגין כניסה לים
(צילום: פרטי)

טרמיט פולש הידוע כמזיק ביותר בעולם זוהה בפתח תקוה. המשרד להגנת הסביבה קורא לרשויות, לציבור ולמדבירים לגלות ערנות ולדווח לרשויות ולמשרד על כל חשד לנוכחות הטרמיטים. במיינט פתח תקוה מספרים כי הטרמיט זוהה בעיר על-ידי תומר לו, המתמחה בטרמיטים, והועבר למעבדה האנטומולוגית של משרד הבריאות, שם זוהה בוודאות כטרמיט מהמין הפורמוסי.

3 צפייה בגלריה
הטרמטי הפורמוסי
הטרמטי הפורמוסי
הטרמטי הפורמוסי
(צילום: תומר לו טוטאל הדברות)

מקור מין פולש זה הוא בדרום מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט-על, בעל יכולות האכילה ויכולות הריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות, הנפוצים בקיץ הישראלי.