אם נסתכל לאחור ברשימת ההמצאות השימושיות של המאה ה-20, נמצא נבחרת מבוקשת של רהיטים, שממשיכה לשרת אותנו 50 ואפילו 70 שנה אחרי. אז איך פריטים אלו הפכו לאייקונים, ואיך הם ויתרו על הצורך להיות משהו משוגע, חתרני או טרנדי ועדיין גונבים את ההצגה? כשמשלבים עיצוב יפהפה ומדויק עם חוכמה ארגונומית, מתקבלים רהיטים, גופי תאורה ופריטים שימושיים אייקונים על- זמניים, שבהחלט אי אפשר להתעלם מהם.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לדברי אתי מאירוביץ, מבעלי חברת "הביטאט", "אם ניקח את המעצבים הבולטים של המאה ה-20 נראה שהם היו חלוצים בתחומם, פורצי דרך בתחום האדריכלות ועיצוב המוצר. מה שהופך בפועל עיצוב כלשהו לעיצוב על-זמני, הוא היכולת שלו לענות לקריטריונים אוניברסאליים, שאינם תלויים באזור או בתקופה."
12 צפייה בגלריה
שעון קיר שעיצב ג'ורג' נלסון בשנות החמישים של המאה הקודמת, vitra
שעון קיר שעיצב ג'ורג' נלסון בשנות החמישים של המאה הקודמת, vitra
שעון קיר שעיצב ג'ורג' נלסון בשנות החמישים של המאה הקודמת, vitra
כיסא ברצלונה הוא אולי הדוגמה הוותיקה ביותר לאייקון עיצובי. מדובר בכיסא שעיצבו האדריכל הגרמני לודויג מיס ואן דרוהה יחד עם לילי רייך, מחלוצי התנועה המודרנית באירופה, שעיצבו את הכיסא ב-1929 ומאז הוא נחשב לסמל סטטוס נחשק, המעטר משרדי הייטק ומככב באין-ספור סדרות וסרטים. אז קבלו את מצעד מעצבי העל שחתומים עליהם והלכו זה מכבר לעולמם.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
שעשוע ומשחק
בשנת 1950 הציגו לראשונה בהיסטורייה בני הזוג צ'ארלס וריי אימס כיסא עם משענות ידיים, העשוי פלסטיק ומיוצר באופן מתועש. מטרתם המוצהרת של צמד האגדי היתה "להפיק את המרב מהמיטב, עבור המספר הרב ביותר של אנשים ותמורת כמה שפחות".
12 צפייה בגלריה
מנורת קיר שעיצבה Charlotte Perriand בשנת 1938 , נעה על ציר ב 180 מעלות למותג NEMO , כלי אור
מנורת קיר שעיצבה Charlotte Perriand בשנת 1938 , נעה על ציר ב 180 מעלות למותג NEMO , כלי אור
מנורת קיר שעיצבה Charlotte Perriand בשנת 1938 , נעה על ציר ב 180 מעלות למותג NEMO , כלי אור
הכיסא הושק השנה בגרסת רטרו מפיברגלס, בשישה צבעי המקור של הכיסאות, שמהווים את סימן ההיכר של המודרניזם. על האף הגישה הפונקציונאלית שלו, צ'ארלס אימס זכור כמי שאמר שיש לקחת את ההנאה מאוד ברצינות, וכך מתקבלים פריטים שטבולים בשעשוע ומשחק. ספסל הפיל שעיצבו השניים בשנת 1945, עוצב במקור בעץ לבוד ומאז ממשיך להקסים. השנה השיקה Vitra את הפיל בגרסה מוקטנת.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
מוצר נוסף שהפך לסימן היכר הוא HangitAll - מתלה שעוצב בשנת 1953 במטרה לעודד ילדים לתלות הכל: בגדים, צעצועים או תיקים. כורסת הלאונג' המפורסמת שלהם משנת 1956 נחשבת לפריט הנחשק ביותר בכל סלון מודרני. מדובר בכורסה העשויה עץ לבוד מכופף וריפוד עור, המקנים לה "מראה חמים של כפפת בייסבול משומשת" העיצוב עורר הדים רבים והפך לסמל סטאטוס על-זמני ולפריט לאספנים גם היום.
12 צפייה בגלריה
כיסא נדנדה שעיצב צ'ארלס אימס ל Vitra היווה את הבסיס לכסאות הפלסטיק המודרניים. הביטאט
כיסא נדנדה שעיצב צ'ארלס אימס ל Vitra היווה את הבסיס לכסאות הפלסטיק המודרניים. הביטאט
כיסא נדנדה שעיצב צ'ארלס אימס ל Vitra היווה את הבסיס לכסאות הפלסטיק המודרניים. הביטאט
סימני דרך
לה קורביזיה, אדריכל ומעצב קונספט מגורים טוטאלי, נחשב לאחד האדריכלים החשובים ביותר בהיסטוריה, חלוץ השימוש בבטון, ואף נכלל ברשימת 100 האנשים המשפיעים ביותר במאה ה-20 של המגזין טיים.
12 צפייה בגלריה
LC4 שזלונג מתכוונן שעיצב לה קורביזייה בשנת 1928 ל- ,Cassina טולמנ'ס
LC4 שזלונג מתכוונן שעיצב לה קורביזייה בשנת 1928 ל- ,Cassina טולמנ'ס
LC4 שזלונג מתכוונן שעיצב לה קורביזייה בשנת 1928 ל- ,Cassina טולמנ'ס
LC Collection, המיוצרת על פי שרטוטי המקור של לה קורביזיה על ידי Cassina, היא דוגמה לעיצוב שרלוונטי כבר למעלה מ-90 שנה, ומהווה מושא לחיקוי. השזלונג זכה למהדורה מוגבלת ועכשווית, בשיתוף בית האופנה לואי ויטון, ונחטף מהמדפים תוך מספר חודשים מרגע השקתו.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לדברי לירון שוורץ גילת, סמנכ"לית עיצוב ומכירות ברשת "טולמנ'ס", "פריט עיצוב הופך להיות אייקוני כי ייצרו אותו בהרבה עותקים, קנו אותו הרבה אנשים לאורך השנים והוא נהפך לסימן דרך בעיצוב תעשייתי. גם בפרספקטיבה של עשרות שנים לאחר השקתם, עיצובים אלו נחשבים רלוונטיים תמיד. מדובר בנכסי תרבות, המהווים חותמת להבנה בחומר ובטכניקה, ולרוב הם פורצי דרך בתחומם". בין גופי התאורה שעיצב לה-קורביזיה נמצא גם ה-Borne Beton - גוף תאורה מבטון מזוין במראה ברוטליסטי, וגם ה-Parliament שעיצב במסגרת תכנון העיר צאנדיגאר בהודו.
12 צפייה בגלריה
."כיסא אדום וכחול" בעיצובו של ההולנדי חריט ריטפלד משנת 1917
."כיסא אדום וכחול" בעיצובו של ההולנדי חריט ריטפלד משנת 1917
."כיסא אדום וכחול" בעיצובו של ההולנדי חריט ריטפלד משנת 1917
באותה נשימה נכללים העיצובים של האדריכלית המודרניסטית הצרפתייה שרלוט פריאנד, ששאפה ליצור מרחב חיים פונקציונאלי מתוך אמונה כי עיצוב טוב יותר מסייע ביצירת חברה טובה יותר. גוף תאורה שעיצבה ושהפך למילה נרדפת לעיצוב מודרני, עוצב כזרוע ארוכה שקבועה לקיר בציר, המאפשר תנועה אופקית ב-180 מעלות. כיום מיוצרים גופי תאורה של המאסטרים המודרניסטיים על ידי חברת Nemo האיטלקית, שמחזירה אותם אל לב סצנת העיצוב העכשווי.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
חדשנות טכנולוגית
בית עיצוב איטלקי נוסף שהפך שם נרדף לעיצוב אייקוני הוא בית העיצוב Alessi, שהוביל בשנות ה-70 וה-80, עם כניסתו של אלברטו אלסי לחברה, שרשרת שיתופי פעולה מבריקים עם מעצבים ואדריכלים. תוצאות שיתופי הפעולה האלו מוכרות היטב עד היום, וגם הן מככבות בחנויות מוזיאוני העיצוב והפכו סמל לסגנון חיים. בראשם, קומקום הנירוסטה שעיצב מייקל גרייבס ב-1985, אשר בקצה זרבוביתו ציפור המצייצת כשהמים רותחים, ומסחטת הלימון בעלת שלוש רגליים בעיצובו של פיליפ סטארק משנת 1990.
12 צפייה בגלריה
קומקום הנירוסטה שעיצב מייקל גרייבס בשנת 1985
קומקום הנירוסטה שעיצב מייקל גרייבס בשנת 1985
קומקום הנירוסטה שעיצב מייקל גרייבס בשנת 1985
המעצב הדני ורנר פנטון הגה את הרעיון לנצל את החדשנות הטכנולוגית ב-1960 וליצור כיסא פלסטיק שיצוק כולו ובמלואו בתבנית אחת בלבד. צורתו האמורפית של הכיסא היא זו שמעניקה לו גם את היציבות.
כיסא פנטון מייצג באופן מושלם את הגישה המודרניסטית בה, זכה בפרסים נחשקים רבים ומוצג במוזיאונים רבים. מאז 1967 הוא מיוצר באופן סידרתי בשלל צבעים, וצורתו הפכה אותו לאייקון של ממש. גם שעוני הקיר שעיצב ג'ורג' נלסון ב-1961 משלבים מרכיב "סודי" נוסף, שמשמר את האלמותיות של המאה הקודמת. שימוש בצורות ובסמלים הגרפיים שלהם היוו את הבסיס לסדרת מוצרים משלימים, דוגמת ספלים, פנקסים, וכריות.
12 צפייה בגלריה
כיסא שעיצב ורנר פנטון ב 1960 והיה הראשון שהוזרק בפלסטיק בשלמותו בתבנית אחת. הביטאט
כיסא שעיצב ורנר פנטון ב 1960 והיה הראשון שהוזרק בפלסטיק בשלמותו בתבנית אחת. הביטאט
כיסא שעיצב ורנר פנטון ב 1960 והיה הראשון שהוזרק בפלסטיק בשלמותו בתבנית אחת. הביטאט
הקלאסיקות המודרניות ממשיכות להיות מושא להשראה, אך גם לחיקויים והעתקות בעולם. הרעיון העומד מאחורי השקת סדרות ומהדורות מיוחדות של פריטי עיצוב אייקוניים מבטא רצון להטמיע אותם מחדש בסביבת החיים, בין אם מדובר בציפוי חדשני, בצבע חדש או בשימוש בבד אקולוגי במקום ריפוד עור מסורתי.