כתבה: ליעונה מנקלי.
הדיוק מגיע אחר הכאוס והבלגן, כמו אינספור דפי טיוטה לפני יצירת המופת המזוקקת. במקרה של העיצוב הסקנדינבי, מדובר בחללים נקיים, מרהיבים בפשטותם ומסוגננים בחן כובש.
8 צפייה בגלריה
חלל מינימליסטי, אך חמים ומזמין למראה. מותג FERM של טולמנס דוט
חלל מינימליסטי, אך חמים ומזמין למראה. מותג FERM של טולמנס דוט
חלל מינימליסטי, אך חמים ומזמין למראה. מותג FERM של טולמנס דוט
העיצוב הסקנדינבי מתאפיין במינימליזם ובניקיון, בפשטות ובפונקציונליות. הוא חף מגימיקים ומפריטים מיותרים, מעודן ושמח למראה. יותר מאשר סגנון, העיצוב הסקנדינבי נושא איתו פילוסופיית עיצוב וחיים, המחברת בין שימושיות, נגישות ואסתטיקה.
זוהי דרך חיים, הדוגלת בשמירה על הקיים, הסתפקות במה שצריך בלבד, הימנעות מעומס מיותר ושימוש במה שיש. עיצוב מהסוג הזה הופך אוטומטית לעיצוב על-זמני, כזה שלא נמאס עד מהרה.
8 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
חמים ונעים
בשונה ממה שרבים אולי חושבים, העיצוב הנורדי אמנם הגיע אלינו כמשב רוח קרירה, אך הוא ממש אינו מתאים רק עבור העונה הלוהטת, ובהחלט יכול לסגנן בחמימות את הבית גם בעונה הקרה. הקווים הנקיים, גוני הפסטל הבהירים לצד גוני עומק, ופריטי דגש מעץ המשדרים נינוחות יותר מכל - הסגנון הזה נחשב לעל-עונתי. תעיד על כך התפיסה - צורך קודם לנראות - שבבסיס הסגנון, שהשתרשה בשל הקור העז ששורר במדינות סקנדינביה.
8 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
המעצבים בארצות הצפוניות, המבודדות ומנותקות יחסית מיתר המדינות האירופיות, בחרו להשתמש בחומרי גלם מהאזור, כמו עץ בהיר - חומר חם במהותו - שהפך מזוהה עם הסגנון.
בנוסף, הסקנדינבים רואים חשיבות רבה בהכנסת כמה שיותר אור טבעי אל תוך הבית, מבחינה בריאותית, יותר מכל דבר אחר, במיוחד בחורף, אז הימים קצרים מאוד.
במרוצת השנים השתנו והתקדמו שיטות הייצור, והסקנדינבים בעצמם נפתחו לשוק הרחב, תוך התחשבות בצרכים השונים של מדינות המערב. בהדרגה, התרככה ההקפדה הנוקשה על שימושיות, והאסתטיות תפסה מקום חשוב לא פחות. הקו הפשוט, העדין והרך, הפכו אותו נחשק עבור קהלים רבים. הסגנון הנורדי העכשווי בגלגולו החדש - הסקנדי-שיק - קיבל אופי מיוחד, הודות לשימוש בחומרים ובאלמנטים חדשים, דוגמת מתכת שחורה, שיש, קטיפה וגימורי זהב, נחושת ופליז.
8 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
איזו מין שלווה
על רקע המציאות האינטנסיבית והתובענית והגודש הוויזואלי, מציע הקו הסקנדינבי חלופה צנועה, אלגנטית ונקייה, הנאמנה לסביבה, ומקדש, בין השאר, את הטרנד האקולוגי. האיזון והשקט, שני "מצרכים" שהפכו מבוקשים בתקופה הנוכחית, הובילו אותו לככב בבתים הישראליים, כקונטרסט לרעש, ללחץ, לחום ולעומס שבחוץ. סוד הקסם וההצלחה של בשורת העיצוב הסקנדינבי אצל הקהל הישראלי, נשען על הנוסחה המנצחת, המשלבת בין עיצוב עכשווי, פונקציונאלי ואיכותי לבין מחיר אטרקטיבי.
8 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
אמנם, הבתים הסקנדינביים מאופיינים במינימליזם, אך אין מדובר בעיצוב מודרני מנוכר, אלא בדגש על סביבה מזמינה וביתית - אחד מהערכים הבולטים בתרבות הסקנדינבית, ובהחלט גם אצלנו.
המינימליזם משקף תחושת רעננות ומרחב, ועוזר לשמור על הסדר ועל הניקיון, באופן שמסייע להפחית אפילו לחצים נפשיים. הקפדה על בחירת ריהוט בקווים נקיים, רכים ואורגניים, מסייעת להשרות תחושת רוגע ומרחב - תכונות מוערכות במיוחד בתקופות שבהן נוטים להסתגר בין ארבעת כותלי הבית.
8 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
הטרנד המשובב עבר התאמות קלות לארצנו, מפאת הבדלי מזג אוויר, שעות אור וסגנון, באופן שמאפשר לשמור על יצירתיות ומעט קלילות במראה הסופי. השורה התחתונה: עיצוב חלל בפשטות, במהירות ובקלילות, מבלי ליצור עומס ויזואלי, ושילוב מדויק בין פונקציונליות ואסתטיקה. כך, לדוגמה, אפשר ליהנות מ"תגבור" של נגיעות צבע, כתוספת לצבעוניות המונוכרומטית, אשר מכניסה פנימה ייחודיות וקריצת שובבות. גוני הפודרה האופייניים לסגנון העיצוב הזה יכולים להתחלף בקלות בגוונים ים תיכוניים מעודנים, כמו ירוק, תכלכל, חום ואפור, ולהשתדך בתחכום עם גוני טורקיז, זהב, שחור וכחול עמוק.
משחקי תאורה, גימורי זהב מוברש, מט ומבריק הם דרך נוספת ליצור עומק ועידון, מבלי להכביר בחפצים.
8 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
8 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
השתתפו וסייעו בכתיבת הכתבה: תמר בולה ליברמן, בעלת מותג רהיטי העץ "תומיק". קרן וברמן דקל מ"עילית הלבשה לבית". מעצבת הפנים שלומית זלדמן. מומחי הצבע של "טמבור". לירן פורמן, מנהל השיווק של חברת "דומיסיל". האדריכלית נירית פרנקל. מעצבת הפנים מיכל האן. רחל ורשבסקי, אדריכלית שיפוצים. שירלי שוורץ קאופמן, מנהלת השיווק של "טולמנ'ס דוט".