בהגדה של פסח לא כתוב שאנחנו אמורים לאכול בלי סוף, אך על שולחן החג יחכה לנו מגוון עצום של סלטים, תבשילים, תוספות וקינוחים. את מצוות שתיית ארבעת כוסות מקפידים כולם לקיים, ויש מי שמפסיק לספור איפשהו באמצע קריאת ההגדה. זאת כנראה הסיבה שממש לפני החג היקבים השונים ברחבי הארץ מציעים את הבציר שלהם והבלנד שרקחו לכבוד פסח.
4 צפייה בגלריה
יקב 1848. יח"צ
יקב 1848. יח"צ
יקב 1848. יח"צ
"לקראת החג ישנה עלייה בצריכת היין ובמהלך השנה שותים הישראלים יותר מחמישה ליטרים של יין", אומר אילן אסולין, יינן ראשי ביקב 1848. "כשעושים חלוקה, קיימת העדפה ברורה ליינות אדומים — מעל 60 אחוז מהיינות המוצעים הם יינות אדומים, כ-20 אחוז יינות לבנים ו-20 האחוזים הנותרים הם יינות מוגזים, מבעבעים ומתוקים".
לדבריו, ישנם רבים שעבורם יין אדום נחשב לטוב יותר ואינם מחשיבים את היין הלבן ליין, אך את הסוגיה הזו ממהר אסולין להבהיר: "המיתוס הזה נפוץ זמן רב. יכול להיות שזה נובע מהעובדה שהיין הלבן, למעט יינות בודדים, לא משתבח עם הזמן. הכנת היין הלבן שונה מהכנת היין האדום, אך למעשה היא דורשת יותר רגישות ומהירות תגובה".
למרות זאת, הוא מסביר, יין לבן הוא יין לכל דבר. "יין לבן יכול להיות משובח לא פחות מאדום. זה כמובן עניין של טעם ושל העדפה אישית. בנוסף, יש מי ששומר אמונים ליקב גדול וידוע, ויש מי שיבחר ביקב בוטיק כדי לרכוש בו יין. יקב בוטיק הוא יקב קטן יותר, שמייצר פחות בקבוקים בשנה. לרוב, אפשר למצוא ביקבי בוטיק יינות פחות 'מפורמטים' ואין נוסחה אחת שמנפקת טעם אחיד שבו מורגשת יד היינן".
4 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
בלי חוקים
כדי שתוכלו ליהנות משתיית היין בארוחה, כדאי למזוג לכוס 150 מ"ל של יין. "על פי החישוב הזה, בקבוק יין מכיל חמש כוסות", אומר רועי (ג'וניור) יניב, מנהל הדרכה ביקב רמת הגולן. "זה כלל זהב שיעזור לכם לתכנן את האירוח כמו שצריך".
אחרי שקיבלנו טיפ לחישוב מספר הכוסות, כדאי שנבחר יין. ניתן לבחור נכון גם אם אנחנו לא מבינים גדולים ביינות. "העצה הכי טובה היא פשוט לנסות ולטעום מגוון יינות, ולהחליט מה היין שלכם", אומר עידו לוינסון, יינן ראשי ביקבי ברקן. "כשטועמים, מבינים איזה זני ענבים מדברים אלינו, לומדים על אזורי גידול ובכלל, זאת דרך מצוינת לגבש טעם אישי לגבי היין המועדף עלינו".
4 צפייה בגלריה
יקב רמת הגולן. צילום: עדי פרץ
יקב רמת הגולן. צילום: עדי פרץ
יקב רמת הגולן. צילום: עדי פרץ
העידן שבו מתאימם את היין למנה אותה אוכלים חלף, כך מסתבר. כבר לא חייבים להתאים יין אדום למנות בשר או יין לבן לדגים ולעוף. המומחים ממליצים שנגוון בבחירת היין, ממש כפי שאנחנו מגוונים במנות שמוגשות לשולחן.
"ניתן לבחור שני סוגים של יין לבן — חצי יבש ויבש, ושני סגנונות של יין אדום — אחד על הצד הקליל יותר והשני מלא ועוצמתי. כך תוכלו להתאים את היינות לארוחה וגם לענות על ההעדפות השונות של כל המסובין", אומר יניב.
4 צפייה בגלריה
יקב ברקן. צילום: אלירן אביטל
יקב ברקן. צילום: אלירן אביטל
יקב ברקן. צילום: אלירן אביטל
לדברי אסולין, פעם היו חוקים ברורים להתאמת יין למנות, אולם כיום המצב שונה. "אין חוקיות קבועה וחלק מהכיף הוא הניסיון למצוא את הזיווג המושלם בין העולמות — בין המנה ליין שאנחנו אוהבים", הוא מסביר.
יש לציין, כי אחרי ששתיתם ארבע כוסות או יותר, תוכלו לשמור את היין לעוד שלושה ימים. "מומלץ לשמור את היין במקרר ואם ניתן — יש מכשירים ביתיים פשוטים להוצאת אוויר מהבקבוק", מסביר לוינסון. "זה ישפר ויאריך את חיי היין ביום-יומיים נוספים. לאחר מכן, כדאי פשוט לטעום ולוודא שהיין עדיין טעים וטוב לשתייה".