כתבה: סיגל כהן.
דוח שהפיק מכון Silestone מבית חברת Cosentino, המהווה מוקד למחקר בינלאומי, שמטרתו להפיץ מידע בנושאי עיצוב, קולינריה ומה שביניהם, שופך אור על מגמות עתידיות בתחום המטבחים ומאיר בזרקור מיוחד את המהפכה העתידית שיעבור המטבח ב-25 השנים הקרובות.
9 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
המטבח העתידי, כך עולה מהדוח, צפוי להיפתח ולהפוך למרחב רב תפקודי, שצפוי להיעלם בהדרגה כחדר עצמאי. המטבח של העתיד יהיה מרושת ומחווט, כך שיתאים לשעות הפנאי, לעבודה, לשמירה על הבריאות, וכן למנוחה.
בחזרה לעתיד
לפני שנצפה את העתיד, שוחחנו על המגמות והחידושים בתחום המטבחים עם לירון שוורץ מנהלת מותג מטבחי "דאדא" ברשת "טולמנ'ס", עם האדריכליות רונה לוין ורות פקר מ"לוין-פקר אדריכלים", ועם איתי שמעוני מנכ"ל "קוסנטינו" ישראל — יבואנית משטחי דקטון וסילסטון למטבח. ארבעתם הסכימו, כי המהפכה הטכנולוגית אשר חיברה את המטבח לאינטרנט ולטאבלטים, וכן למכשירי חשמל ביתיים, הביאה עמה תמורות מיידיות, אך יותר מכך — כולם טענו כי זהו רק קצה הקרחון.
9 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
עד כה, מכשירי החשמל נעלמו מהמשטחים ונסגרו בתוך יחידות אחסון המכילות את כל הציוד הנדרש לעבודה. האי קיבל חזות מעוצבת של רהיט סלוני גדול ממדים, כאשר הדרישה היא לעיצוב נקי ומינימליסטי, אשר מסתיר את כל הגאדג'טים והמכשירים החשמליים. ארונות תמימים מחביאים חדר בישול שלם רוחש פטנטים מתוחכמים, החל ממגירות קירור, תנורים כפולים, מקרר יינות — כל אלו ועוד הפכו לחלקים אינטגראליים שהאי במטבח אינו שלם בלעדיהם. כששאלנו כיצד הטכנולוגיה תשפיע על מגמות עתידיות בתחום המטבחים, ענו הארבעה כי כניסת אמצעי תקשורת ומכשירים ביתיים חכמים למטבח, תביא להקלה משמעותית בהיערכות לקניות ובבישול עצמו. כך למשל, המקרר יידע לפלוט בקרוב רשימות של חוסרים במוצרי חלב ישירות אל הסמארטפון, והרחבת הידע והעמקת העניין במזון, בתזונה ובתרבות הבישול, תביא להתמקצעות רחבה במטבח.
משטחי העבודה העתידיים יהיו רב תפקודיים ויוכלו לבצע משימות, כמו שקילה וחישוב הערך התזונתי של מזון, ישלבו אמצעי תקשורת ויתפקדו כלוח פיקוד. בנוסף, הם גם יאפשרו לנו לבשל ישירות על המשטח עצמו, ללא צורך בכיריים ייעודיים.
החלוצה בתחום היא חברת Cosentino, עם משטחי ה-Dekton, השייכים לקטגוריה חדשה ומהפכנית של משטחים למטבח, בעלי עמידות גבוהה מפני אש, חום, שריטות, שחיקה וכתמים, כך שממש אפשר לחתוך עליהם ולהניח עליהם סירים חמים וכדומה.
יותר אבל פחות
הסגנון הנקי והמונוכרומטי, המאפיין את האדריכלות המודרנית החדשה, מקבל כעת חזות נועזת ומקורית יותר, הנובעת מהתייחסות ממשית אל כל דיירי הבית, קטנים כגדולים. האי החדש פחות סטרילי, פחות מעונב ומהודק — מדובר יותר במטבח שחיים, אוכלים ומארחים בו. כחלק מאותה מגמה, אנו רואים כיום משטחי עבודה דומיננטיים, המתהדרים בעורקים ובגידים בולטים.
9 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
בנוסף, במסגרת מגמה זו, מותחים המעצבים את גבולות החומר ומציעים מטבחים המאופיינים בשילובי חומרים אשר אינם חפים מתחכום, כמו שילובים של חומרים חמים עם חומרים קרים, בין היתר עץ ושיש או עץ ונירוסטה או טראצו ופורמייקה. שילובים אלו יצרו קונספט חדשני, המתבסס על "העושר שבמינימליזם".
המטבח החדש יהפוך להיות מרחב רגיעה ומוקד לשעות פנאי לכל המשפחה, ועל כן העיצוב שלו ייקח בחשבון, מעבר לערכים אסתטיים ותפקודיים, גם ערכים רגשיים, המעצימים את השימוש בו כמרחב מחבק, המאפשר תחושת נוחות.
דבר המומחה
"המטבח בעיניי הוא כמו האומות המאוחדות: מרחב בו אנשים משוחחים, מתווכחים ומשלימים". כך אומר פיירו ליסוני: המנהל האומנותי והמייסד של Lissonis Associati ושל Lissoni Architettura.
"כאשר המטבח נחשב לחלק מחדר המגורים, האדם המבשל יהיה קרוב יותר ליתר בני המשפחה", אומר ריצ'ארד וורנגאם, פרופ' לאנתרופולוגיה ביולוגית באוניברסיטת הרווארד. לדברי אלסאנדרו פינטו, ארכיטקט ומעצב, מנהל ‎Global Consumer Design Whirlpool EMEA&Asia‏, "מרחב המטבח אמור להיות גמיש ולאפשר התאמה אישית לצרכים של המשתמש".
"הפיתוח העיקרי במטבח הוא הטלפון הנייד, האפליקציות שיעמדו לרשותו והחיבור שלו לעולם", מוסיפה עינב גפן, מנהלת תפעול תאגידי של פתרונות מזון בחברת Unilever צפון אמריקה.
"המטבח יסתגל למגמת ההתרחבות של תרבות הבישול ולערנות התזונתית", אומרת סנדי גורדון, מעצבת פנים, יועצת לעיצוב פנים SGI ופרופ' באוניברסיטה של וויסקונסין.
לדברי וואיו צאיני רקדאל, מדען ומחנך באוניברסיטת הרווארד, "המטבח הוא הזדמנות להתקרב לעולם המדע. האוניברסיטאות אמורות ליצור מרחבים לבישול, למידה וחילופי רעיונות".
9 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
"המשימות השגרתיות הפחות נעימות פשוט ייעלמו, והמכונות אפילו לא ישאלו אותנו כיצד לבצע אותן", מוסיף איגנציו מרטין, מנהל עולמי של שירותי הבית החכם של Telefónica, ולדברי פטריציה מור, מעצבת, גרונטולוגית והנשיאה של MooreDesign Associates, "המטבח יספק לנו יותר ויותר מידע ואנו נוכל לדבר אתו".
9 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
גורמה ביתי
לדברי יעל מוסקוביץ, מבעלי חברת "ניגא שף For Home", מגמה בולטת נוספת ב-2018 תהיה כניסתם של מותגים שעד כה יצרו מטבחים עבור מסעדות גורמה נושאות כוכבי מישלן, למטבח הפרטי.
כיום, המוצרים המוצעים לשוק הפרטי הם פיתוחים של מוצרים מקצועיים שעברו אדפטציה למטבח הביתי ועתידים להקל משמעותית על תהליכי העבודה, להפוך את החוויה עצמה לנעימה ועוצמתית ומעל לכל — להעלות את איכותם ואת טעמם של התבשילים והמנות. זאת ועוד, בגרסתם הביתית, כוללים המוצרים מגוון רחב של גדלים ועיצובים, המתאימים לקונספטים רבים, תוך שימור כלל היתרונות הטכנולוגיים והתפעוליים של אמצעי בישול.
9 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לדברי לירן פורמן, מנהל השיווק של חברת "דומיסיל", מנגנוני הפרזול החדשים למטבח מאפשרים ליצור מטבחי Teck Style אפקטיביים במיוחד. המנגנונים מאפשרים את כניסתן של דלתות המטבח לתוך כיס מיוחד ובכך מהווים פתרון אידיאלי מטבחים צרים או קטנים. זאת ועוד, פורמן מציין כי, "בזכות טכנולוגיות צביעה אלקטרוסטטיות מתקדמות, אנחנו רואים יותר ויותר מטבחים מודרניים בהם משולבות נגיעות צבע ביחידות האלומיניום, בדפנות המגרות, בידיות הריהוט, בידיות אינטגרליות ואפילו תריסי גלילה יכולים להפוך ליצירה ייחודית, עשירה וססגונית. הטכנולוגיה החדישה מאפשרת להעשיר את מראה המטבח ולהתאים את פרטי הפרזול לסכמת הצבעים המדויקת של החלל כולו. גם יחידות האחסון המודולאריות מאלומיניום למטבח מככבות. קיימים כיום פתרונות פרקטיים ומעוצבים, המאפשרים להתקין יחידות במגוון מידות וגדלים גם במטבח קיים".
9 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
גל נרדי, מנהלת פעילות מטבחי VALCUCINE, מוסיפה כי "להבדיל מהעבר הרחוק שבו המטבחים היו 'חבויים' עמוק בתוך הבית, מטבחי ההווה מהווים FOCAL POINT של הבית — המקום שמאחד את כולם ושבו מתחיל היום, המקום בו החמימות והמשפחתיות מתרכזות ומרכזות את בני הבית סביבו".
בהמשך למגמה המודרנית, עיצוב נקי ומראה פשוט הפכו להיות מועדפים על בני הבית. הטכנולוגיה אף היא הפכה להיות נדבך חשוב, ולא רק בצורת גאדג'טים שמולבשים על המטבח, אלא גם בזכות טכנולוגיה חכמה שהיא חלק בלתי נפרד מהמטבח ומהתכנון המקדים שלו.
9 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
בהתייחס לאחסון, מסבירה נרדי כי זהו נושא מהותי וחשוב במטבח ואין ספק ש-2018 היא שנה של חידושים מפתיעים, עם פתרונות אחסון נוחים, כמעט בלתי מורגשים, שממשיכים את הקו הנקי של המטבח ולא מעמיסים עליו.
ואם כבר חידושים, אז לדברי ג'יימי הרננדורנה, מנהל השיווק של HeziBank, "קולקציית הברזים והכיורים החדשנית של Dornbracht למטבח הביתי כבר מחוללת מהפכה תפיסתית וקורצת למטבחי השף המקצועיים. במקום כיור וברז אחד אשר עונים על כל הצרכים שמייצרת עבודת המטבח, מציעה קולקציית Water Zone כמה סוגי כיורים וברזים מותאמים, כשכל סוג עונה על צורך מוגדר: בישול, ניקיון, שתייה או עיבוד מזון קר. כך, למשל, ברז שעיצובו ומיקומו מאפשרים למלא מים בסיר המתבשל על הכיריים מבלי להזיזו, כיור עמוק במיוחד לשטיפת כלים, כיור שטוח במיוחד עם קרש חיתוך שמתלבש עליו, לקיצוץ מזון בצורה יעילה וחסכונית במים, מבחר זרמים בברזים כולל זרם בלחץ גבוה במיוחד לניקוי יעיל, וגם בר מי שתייה אישי".
9 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
כמו כן, המטבחים של "הביטאט" מבית Varenna משלבים תאורה פנימית, פתיחה טריקה שקטה וחלקות ייחודיות לצורכי אחסון בהתאמה אישית. למרות שכל מטבח שונה וייחודי, הם מתבססים על ערכי המודרניזם, בו משתלבים חלל, צורה ופונקציה, יחד עם עושר חומרים וגימורים.