אף כי ידוע כי מרבית הילדים הנדבקים בקורונה עוברים את המחלה יחסית באופן קל, ולעיתים אף בלי תסמינים, תסמונת נדירה, שתועדה רק במספר בודד של ילדים בארץ ובמאות בודדות בעולם, עלולה לתקוף אותם ואף לגרום לסכנת חיים. בת 10 מהאזור שסבלה מהתסמונת הנדירה, החלימה מקורונה אחרי מאבק של שלושה שבועות ושוחררה מבית החולים.

1 צפייה בגלריה
קיבלה טיפול מציל חיים
קיבלה טיפול מציל חיים
קיבלה טיפול מציל חיים
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם >>
התסמונת הנקראת PIMS-TS (או בשמה המלא, Pediatric inflammatory multisystem syndrome temporally associated with covid-19) ודומה אצל חלק מהילדים במאפייניה למחלת קוואסקי, או לדלקת שפוגעת במערכות שונות בגוף. הילד מפגין תסמינים של דלקת רב מערכתית, היכולים לבוא לידי ביטוי בחום גבוה, כאבי בטן, פריחות והפרעה בתפקוד של איברים חיוניים.
ל', בת ה-10 נדבקה בקורונה ככל הנראה מאחד מבני משפחתה. לאחר שכבר החלימה מהמחלה, היא הגיעה למיון הילדים במרכז הרפואי קפלן לפני כשלושה שבועות, כשהיא סובלת מחום גבוה ומכאבי בטן. ד"ר אלכס גורי, יועץ למחלות זיהומיות במחלקות הילדים, במרכז הרפואי קפלן, ומי שטיפל ב-ל', מספר: "כש-ל' הגיעה למיון ילדים ידענו שהיא כבר החלימה מקורונה, ולכן התסמינים שהיו לה: חום גבוה והתלונות על כאבי בטן, גרמו לנו לחשוש שמדובר במשהו עמוק יותר, שהוא תוצאה של הקורונה".
ל' נשלחה לבדיקות מעבדה, שהראו כי היא סובלת מהפרעה בתפקודי כבד ובתפקודי קרישה. "הבדיקות הראו לנו על עליה במדדים שיכולה לרמז על תהליך של סערה אימונולגית, המוכרת כיום כחלק מ-PIMS. התחלנו מיד טיפול אינטנסיבי של תרופות מרסנות, שמטרתן להרגיע את התגובה הדלקתית במטופלת", מוסיף ד"ר גורי.
במשך שלושה שבועות נלחמה ל' ב-PIMS, ובחלק מהזמן אף היתה במצב קריטי ונזקקה לטיפול אינטנסיבי יותר במחלקת טיפול נמרץ ילדים בקפלן. "צריך להבין שמדובר במחלה מאוד קשה, ולצערנו הרב תועדו בעולם גם מספר מקרי מוות כתוצאה מהמחלה", מסבירה ד"ר עפרה גולדצויג, מומחית למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי קפלן. "התיעוד של תסמונת PIMS בעולם החל בחודשים אפריל-מאי, כאשר רופאי ילדים באנגליה ובהמשך בארצות נוספים דיווחו על ילדים שהחלימו מקורונה, ופיתחו לאחר תקופה של שבועות תמונה רפואית הדומה בחלק מהמקרים לדלקת כללית סוערת ובחלק למחלת קאווסקי, שהיא דלקת של כלי דם, היכולה להתבטא בכל מיני מערכות בגוף עם סיכון לפגיעה לבבית.
עד כה, תועדו בעולם מספר מאות מקרים מסוג זה, ובארץ היו מספר ילדים שאובחנו כחולים ב-PIMS, שניים מהם בבית החולים קפלן. "לאור זאת", ממשיכה ד"ר גולדצויג, "ידענו איזה טיפול נדרש, ו-ל' קיבלה טיפול תרופתי שמטרתו להפחית את התגובה הדלקתית הסוערת, ולבסוף גם תרופה ביולוגית. לשמחתנו, לאחר כשלושה שבועות בדיקות המעבדה שלה התנרמלו, אין לה חום והיא מרגישה טוב, ועל כן הוחלט לשחררה להמשך טיפול בביתה".
ד"ר גולדצויג מסבירה שההתמודדות של ל' עוד לא הסתיימה: "היא תדרש לחזור לבית החולים לביקורת ולבדיקות נוספות על מנת שנוכל לדעת שהדלקת לא הותירה בה תופעות ארוכות טווח, בדגש על פגיעה בלב".