איך מבצעים טיפול כירורגי בפה בימי קורונה לגברת בת (כמעט) מאה? בימי הקורונה, ד"ר מיכאל אבא, מומחה בכירורגיית פה, פנים ולסת, מאבחן מטופלים, הרבה מהם קשישים, באמצעות מערכת טלמדיסין (רפואה מרחוק), ובמקרים רבים, מצליח לטפל בהם ללא צורך בהגעתם למרפאה. סיפורה של רחל אנצל, בת 96 המתגוררת בדיור מוגן בכפר סבא, וטופלה על ידו כך, ממחיש את ערכי הסולידריות והעזרה לזולת, בעיקר לקשישים, בתקופה זו.
2 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל אבא ורחל אנצל
ד"ר מיכאל אבא ורחל אנצל
ד"ר מיכאל אבא ורחל אנצל
(צילום באדיבות: ד"ר מיכאל אבא)
ימי הקורונה גרמו לרבים מאתנו לחשוב כיצד הם יכולים לעזור לאנשים אחרים, לתרום מזמנם ומכישרונם על מנת להקל על מצוקתם ולסייע ככל הניתן. אחד מהם הוא ד"ר מיכאל אבא, מומחה פה ולסת, שברגע אחד פנוי, העלה פוסט לרשת בעקבות ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, לפיהן ניתן לקבוע ביקור במרפאה רק כאשר חוסר טיפול גורם להחמרה של המצב.
על מנת לאבחן האם אכן זהו המקרה, וגם לתת מענה לחששם הכבד של מרבית המטופלים להגיע למרפאה, או חוסר אפשרות להגיע בעקבות ההגבלות, הציע ד"ר אבא, ללא תשלום, סינון של הטיפול באמצעים טכנולוגיים.
להפתעתו של ד"ר אבא, הפוסט שלו תפס תאוצה ומספר רב של אנשים החלו לפנות אליו, כשהוא מצליח לבצע אבחון משמעותיים דרך המסך באמצעות וידאו ולטפל בהם. מתברר שבכמחצית מהמקרים, לא היה צורך שהמטופלים יגיעו למרפאה ובכך נחסכה יציאה מיותרת מהבית, דבר משמעותי בעיקר כשמדובר באנשים מבוגרים.
מקרה מיוחד הוא סיפורה של רחל אנצל, קשישה בת 96. צלולה לחלוטין, המתגוררת בדיור מוגן בכפר סבא יחד עם המטפלת הפיליפינית שלה.
הבן היחיד של רחל, פנה אל ד"ר אבא דרך מערכת הטלמדיסין וסיפר כי לאימו יש גוש בפה המונע ממנה לשים את התותבת התחתונה שלה, והם חוששים מאד בשל גילה המתקדם, לקחת אותה לבית חולים. הרופא ביקש שישלחו לו צילום בווידאו של פה המטופלת, וכמובן ערך תשאול קליני מקיף.
2 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל אבא
ד"ר מיכאל אבא
ד"ר מיכאל אבא
(צילום: פרטי)
בעקבות האבחון הראשוני דרך הווידאו, ד"ר אבא התרשם שלא מדובר במקרה שניתן לדחות: "הבנתי שמדובר בבעיה משמעותית. בשל זיהום, באזור השתלים הכול היה מודלק. הרקמה טיפסה על השתל וגרמה לזיהום, למוגלה, והיה צריך לטפל בבעיה בצורה יחסית דחופה. לא היה מנוס מלזמן אותה למרפאה. לצורך הגעתה, פינינו את המרפאה לגמרי כך שלא תפגוש באיש במעלית או בחדר ההמתנה, ביצענו חיטוי מלא של המקום - החל מידיות דלתות הכניסה, כולל כל המשטחים ועד התאמה של טורבינה מיוחדת ללא רסס ופיזור סביבתי במשטח הטיפול עצמו, וכמובן שאני התמגנתי על פי ההנחיות, כדי שאוכל לטפל בה".
סוף טוב הכל טוב... הטיפול הכירורגי עבר בהצלחה, הגוש הוסר ונשלח לביופסיה, והאזור נחבש בחבישה מיוחדת. אחרי שבוע, המקום החלים ורחל אנצל כבר יכולה להשתמש בתותבת שלה שוב.
ד"ר אבא: "הגברת אנצל הייתה מאושרת שיכולתי לעזור לה, ואני חשתי סיפוק אדיר, על שבזכות האבחון מרחוק, הטיפול היה מהיר ומוצלח".
לדברי ד"ר אבא, רחל היא אישה מעניינת ומרתקת, שופעת חיות והומור, שמספרת כי בדיור המוגן אצלם אין חולי קורונה כלל, והצוות מקפיד על הפרדה בין הדיירים. היא מעבירה את ימי הסגר בשמיעת מוזיקה, קצת התעמלות ושומרת על אופטימיות לכל אורך הדרך. מתוך השימוש בטכנולוגיה מתקדמת ומתוחכמת של הדפסת תלת ממד של לסתות, אמצעי בו הוא נעזר גם בשגרה במרפאתו, הגה ד"ר אבא רעיון נוסף לטובת הכלל – ייצור של עשרות מסיכות מגן אשר חולקו לצוותים הרפואיים בבתי החולים. ד"ר אבא: "אני שמח שמצאנו קשר בין הטכנולוגיות המדהימות של תכנון פיתוחים ומודלים בתחום כירורגיית פה, פנים ולסת לאפשרות לייצר מסיכות הגנה חיוניות לרופאים".