מקצוע הרוקחות הינו מורכב ועבר שינויים משמעותיים בעשורים האחרונים . בעבר פגשנו את הרוקח בבית המרקחת שעסק גם ברקיחת התרופה, ואילו היום רקיחת התרופות נעשית לרב במפעלים ליצור התרופות. רובנו פוגשים את תחום הרוקחות באופן תדיר במפגש בבית המרקחת בשביל לאסוף את תרופות המרשם עברנו או עבור מי מבני המשפחה.
5 צפייה בגלריה
צוות בית מרקחת רזיאל נתניה. צילום: דוברות כללית
צוות בית מרקחת רזיאל נתניה. צילום: דוברות כללית
צוות בית מרקחת רזיאל נתניה. צילום: דוברות כללית
5 צפייה בגלריה
צוות בית מרקחת חדרה אזורית. צילום: דוברות כללית
צוות בית מרקחת חדרה אזורית. צילום: דוברות כללית
צוות בית מרקחת חדרה אזורית. צילום: דוברות כללית
לרגל יום הרוקח הבינלאומי המצוין השנה לראשונה גם בישראל, ריכזו רוקחי כללית של מחוז שרון שומרון המלצות לביקורכם הבא בבית המרקחת, טיפים לסידור ארון התרופות הביתי ולקראת עונת הטיולים הקרובה נרקח לכם תיק תרופות שמותאם לצרכי המטיילים.
ביקור בבית המרקחת
ברור לנו כי הרוקח הוא יותר מאשר מי שפותח מגירות ארוכות או מעביר את החשבון אבל לא תמיד אנו מבינים עד כמה מדובר במקצוע מורכב וחשוב בדרך שלנו לשמירה על הבריאות. לרוקח הקהילתי יש ידע רב וחשוב להפיק מהמפגש עמו בבית המרקחת ידע שיתרום לטיוב איכות ובטיחות הטיפול התרופתי .
בכל ביקור בבית המרקחת חשוב שנשאל את הרוקח את השאלות הבאות:
  • מדוע קיבלתי תרופה זו? לאיזו מטרה היא משמשת? למשך כמה זמן אצטרך לקחת אותה?
  • האם קיימת בעיה בשילוב של התרופות שאני מקבל? אם כן- מה לעשות?
  • כיצד עלי לקחת את התרופה? בבוקר או בערב? עם האוכל או על קיבה ריקה?
  • מהן תופעות הלוואי המיוחדות אשר חשוב שאדע ומה עליי לעשות במידה ואני חווה תופעות לוואי?
  • האם ישנן תרופות ללא מרשם, מזון או תוסף תזונה מהם עליי להימנע?
מזה מספר שנים רוקחי הקהילה בכללית עוסקים בהדרכה רוקחית של מטופלים. הדרכה רוקחית הינה פגישת ייעוץ אישית בין רוקח למטופל, שמטרתה להדריך את המטופל כיצד להשתמש בצורה יעילה ובטוחה בתרופות שנרשמו לו. לקראת פגישת הייעוץ עם הרוקח המטופל מוזמן עם תכולת ארון התרופות שלו הכוללת תכשירים שהם תרופות מרשם, תרופות שנקנות ללא מרשם, תוספי תזונה, תכשירים הומיאופטים ועוד. יחד הרוקח והמטופל עושים סדר בארון התרופות תוך התייחסות לתאריכי התפוגה ותנאי האחסון המתאימים לכל תכשיר.
הרוקח בהדרכה מוודא שהמטופל מודע לכפילויות גנריות כלומר תרופה זהה מיצרנים שונים. הרוקח מדריך את המטופל על כל תרופה- מדוע היא ניתנה לו והאם יעילה עבורו, הוראות מתן בהתייחסות לזמנים ומזון, בדיקת אינטראקציה בין התרופות השונות, האם המטופל סובל מתופעות לוואי שעלולות להיגרם מהתרופה. המפגש מסוכם ברשימה מסודרת הניתנת למטופל המתייחסת לכל תרופה והוראותיה.
במחוז שרון-שומרון הרוקח מוחמד מסארווה, מנהל בית המרקחת במרפאת איזורים, מדווח על שביעות רצון גדולה של המטופלים ושלו מהתהליך. מוחמד מציין שההדרכה הפרטנית מאפשרת התייחסות גם לאספקטים טיפוליים שאינם רק נוגעים לטיפול התרופתי אלא לאדם כמכלול. לדוגמה, באחת מן ההדרכות מוחמד יצר קשר עם עובדת סוציאלית לצורך המשך מעקב של מטופלת ערירית.
5 צפייה בגלריה
צוות למפרט כפר סבא. צילום: דוברות כללית
צוות למפרט כפר סבא. צילום: דוברות כללית
צוות למפרט כפר סבא. צילום: דוברות כללית
5 צפייה בגלריה
צוות בית מרקחת הרצליה דרום. צילום: דוברות כללית
צוות בית מרקחת הרצליה דרום. צילום: דוברות כללית
צוות בית מרקחת הרצליה דרום. צילום: דוברות כללית
כללי בטיחות עם תרופות
מיקום ארון התרופות בבית
סידור הבית מזמן אותנו גם לארון התרופות שיכול להיות בעלך ערך רב בזמן אמת אבל גם מסוכן במידה ותכולתו אינה מתוחזקת כראוי. אם אתם נוטלים תרופות מדי פעם ועל אחת כמה וכמה אם אתם נוטלים תרופות באורח קבע, הנושא של "סדר בתרופות" בוודאי מעסיק גם אתכם.
ראשית ישנה חשיבות לבחירת מיקום מתאים לאחסון התרופות - מקום קריר, יבש ומוצל ולכן הבחירה הטבעית כפי שנעשית ברב הבתים בישראל בחדר האמבטיה או במטבח פחות מתאימה וראוי להקדיש מדף או מגירה בארון הבגדים לצורך אחסון התרופות. אחסון נאות של התרופה בבית המטופל מבטיח את יציבותה ופעילותה התקינה.
"אותה גברת בשינוי אדרת" גנריקה
בעולם התרופות כיום עם תום תקופת הפטנט של החברה שהמציאה תרופה חדשה נכנסות התרופות הגנריות לשוק. כלומר חברות אחרות מייצרות תרופה המכילה את אותו החומר הפעיל. לכן יתכן שלמטופל תהיה אותה תרופה אך האריזות שונות מתרופות שונות. מנהל בית מרקחת הרצליה דרום, אלכס דחייה , מציין כי חשוב לדעת שהתרופות הגנריות מאפשרות להוזיל את עלות התרופות ולכן קיומן הינו מבורך.
זהירות תרופות!
  • בעת נטילת התרופות יש לשים לב אם ישנם שינוים בצבע הכדור או אחידותו
  • יש לשים לב שהינך נוטל את התרופה אותה התכוונת ליטול, לא פעם אריזות התרופות דומות מאד וכך גם שמות התרופות.
אפרת גולדשלגר, מנהלת בית המרקחת פסגת זכרון מציינת כי לפני נטילת תרופה, חשוב לשים לב לתאריך התפוגה כי לפעמים התרופה שוכבת אלינו זמן רב. בנוסף אפרת מזכירה לנו כי חשוב לרשום את תאריך פתיחת האריזה כי לעיתים תוקף התרופה נקבע מרגע פתיחת האריזה.
פג תוקף
על כל אריזה מוטבע תאריך תפוגה של אותה תרופה, כאשר היא באריזתה המקורית. אין להשתמש בתרופה לאחר תאריך התפוגה שלה, היות והיצרן אינו מתחייב ליעילות התרופה. במקרה זה יש להביא את התרופה חזרה לבית המרקחת.
דעו כי תרופות מסוימות טובות רק לזמן קצר לאחר פתיחת האריזה. לדוגמא, רוב טיפות העיניים טובות לחודש בלבד לאחר הפתיחה. לאחר זמן זה יש סכנה להתפתחות זיהום של חיידקים בתוך הטיפות.
יחד עם זאת, האיגוד הרפואי האמריקאי הגיע בשנת 2001 למסקנה כי משך חיי המדף של הרבה תכשירים תרופתיים (בעיקר בכדורים וקפסולות) למעשה ארוך מתאריך התפוגה המוטבע עליהם. מידע זה מגיע מפרויקט בשם SLEP שביצע ארגון המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA. בפרויקט זה הוארכו חיי מדף של כ-2600 סדרות ייצור של תרופות (באריזותיהן המקוריות) ב-5 שנים בממוצע. רק ב-18% מהמקרים התרופה איבדה את פעילותה המקורית תוך הזמן של תאריך פג התוקף. איש אינו יכול לדעת בוודאות את משך חיי המדף של תרופה מסוימת. לכן מסקנת החוקרים היתה שרצוי להשיג מרשם חדש עבור תרופה מצילת חיים כדוגמת אספירין, או חיונית כגון תרופה ליתר לחץ דם שפג תוקפה.
היכן זורקים תרופה שפג תוקפה?
אחוז ניכר מהישראלים זורק תרופות לפח האשפה. זריקת תרופות לפח היא טעות שכיחה שפוגעת בסביבה שלנו. לכן, אם יש לכם תרופות מיותרות או שפג תוקפן, הדרך הטובה ביותר היא להביא אותן חזרה לבית המרקחת.
משרד הבריאות קבע תקנות עוד ב-2012, כי על בתי המרקחת בישראל לקבל מכם תרופות פגות תוקף ולשלוח אותם להשמדה בשריפה או להטמנה. במרפאות ב"שירותי בריאות כללית" ובבתי מרקחת רבים מוצבים מיכלים לאיסוף תרופות פגות תוקף. השמדת תרופות דרך האשפה ומערכת הביוב עלולה לגרום לזיהום סביבתי ולפגוע בבריאות של כולנו.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אריזת תרופות לחופשה
נושא חשוב לא פחות הוא לפני היציאה לחופש ובעיקר בחו"ל. כל אחד רוצה להיות בטוח כי במקרה של חולי במקום זר יהיה לנו מענה תרופתי במידת הצורך.
הרוקחת סיגל הולצמן, מנהלת בית המרקחת במרפאת תל-מונד ריכזה כמה כללים לגבי אריזה נכונה של תיק התרופות שלנו לחופשה הקרובה.
תרופות ללא מרשם שכדאי לארוז:
מדבור בתרופות שבשימוש נכון ומושכל יטפלו בתסמיני המחלה והרבה פעמים "יצילו" את הטיול.
אמנם אלה תרופות ללא מרשם, אך חשוב לקרוא את העלון לצרכן, להקפיד על המינון, תדירות, ולהיות מודעים גם לתופעות לוואי אפשריות.
רשימה מומלצת:
  • תרופה להורדת חום וטיפול בכאבים.
  • תרופה נגד אלרגיה והצטננות.
  • תרופה נגד שלשולים, בחילות והקאות, צרבת.
  • תכשיר לחיטוי פצעים.
  • טיפות לטיפול בכאבי אוזניים.
במפגש עם הרוקח בבית המרחקת ניתן לבקש המלצות על אותן התרופות שכדי לרכוש שהן ללא מרשם רופא.
את התרופות מומלץ לאחסן בתיק יד ולא לשלוח את התרופות לבטן המטוס, ויש לכך מספר סיבות. נחתנו אך המזוודה נשלחה בטעות ליעד אחר יכול להיות מצב בו תתקעו בלי הטיפול הנדרש. ישנם גם מקרים בהם הנוסע יזדקק לחלק מהתרופות במהלך הטיסה. קחו בחשבון כי בבטן המטוס הטמפרטורות חריגות וקיצוניות ותנאים אלה עלולים לפגוע ביעילות ויציבות התרופות..
תרופות קבועות, תרופות כרוניות שהמטייל נוטל ביום יום - כיצד כדאי להתכונן לטיול?
כדאי לערוך רשימה של התרופות הקבועות ולציין שם התרופה, שם החומר הפעיל, כמה פעמים נוטלים ביום. ישמש גם לתזכורת וגם כלי מצוין במידה והמטייל יצטרך עזרה רפואית מסיבות שונות, או יאבד את התרופה ויצרך מרשם חדש בחו"ל..
הגענו ליעד! התרופות גם...איפה נאחסן ?
נאחסן במקום קריר ויבש, לא ברכב, לא בתא הכפפות, לא בחדר האמבטיה (זה נכון כמובן גם לבית וגם למלון), להרחיק מהיגד ידם של ילדים ותינוקות על מנת למנוע הרעלה. שימו לב! מומלץ לאחסן תרופות באריזה המקורית ולשמור את העלון לצרכן, הדבר יעזור מאד למנוע בלבול בין התרופות השונות שלפעמים מאד דומות.
תרופות שקונים בחו"ל
חשוב לזכור כי במדינות מסוימות ניתן לרכוש ללא מרשם תרופות שבישראל ניתן לרכוש רק עם מרשם. חובה לזכור כי ההרכב או המינון עלול להיות שונה.
חזרה לשגרה
נגמרה החופשה? חוזרים לעבודה במשרד? הילדים חוזרים למסגרות החינוך? חשוב לזכור הרוקח הוא סמכות מקצועית בנושא תרופות. מדובר על איש מקצוע שיכול להעניק לכם טיפול איכותי ובטוח. דעו כי חשוב להימנע מקבלת החלטות באופן עצמאי בנוגע לתרופות ויש לפנות ליעוץ מקצועי בכל הנוגע לשילובים בין תרופות, שינויים במינונים, תופעת לוואי ובכלל "סדר מחודש" בטיפול התרופתי שלכם.
השבוע מציינים את יום הרוקחות הבינלאומי וזו הפעם הראשונה שמציינים אותו בכללית וגם בישראל. קחו את השבוע הזה כהזדמנות להודות לרוקח/ת שלכם בבית המרקחת ולהוקיר את עבודתם החשובה. לסיכום נאחל לכולכם בריאות איתנה וזכרו כי המצרך החשוב ביותר להצטייד בו לפני הגעה לבית המרקחת הוא סבלנות.