1 צפייה בגלריה
צילום אילוסטרציה: shutterstock
צילום אילוסטרציה: shutterstock
צילום אילוסטרציה: shutterstock
"גם היום אנשים המתמודדים עם מחלה פסיכיאטרית נתקלים בסטיגמה העלולה להרחיק מהם אנשים קרובים", קובעת מיכל גלמידי, מנהלת אשכול שרון בעמותת "אנוש"- העמותה הישראלית לבריאות הנפש. "התיוג של אנשים עם מוגבלות פסיכיאטרית משפיע רבות על חייהם האישיים והחברתיים. הם נאלצים להתמודד מול שתי חזיתות: בסימפטומים של המחלה והטיפול בה ובחברה שמחזיקה בעמדות שליליות".
על פי הסטטיסטיקה, כ-3,000 מתושבי כפר סבא מתמודדים עם מחלה פסיכיאטרית. ברבים מהם מטפלת עמותת "אנוש" - הן בשירותי התעסוקה הנתמכת והן דיירים בקהילה המקבלים שירותי ליווי. יחד עם זאת, רבים אחרים אינם מקבלים תמיכה ושומרים על המחלה בסוד מחשש להתמודדות עם אותן סטיגמות חברתיות.
חשוב לציין כי מוגבלות פסיכיאטרית היא הגדרה של קבוצת מחלות פסיכיאטריות גדולה, המוכרת גם בכינויה הרווח והסטיגמתי "מחלות נפש". המרכזיות שבהן: דיכאון קליני (על כל רבדיו, לרבות דיכאון אחרי לידה), סכיזופרניה, הפרעות שונות כולל הפרעות אכילה ומאניה דפרסיה.
אשכול השרון בעמותת "אנוש" מורכב משלושה סניפי אנוש הממוקמים בכפר סבא, הרצליה ורמת השרון. העמותה מסייעת למתמודדים עם מגבלה נפשית ולבני משפחותיהם ובנוסף מפעילה מרכזים חברתיים בערים אלו, בהן מתקיימות פעילויות רבות ומגוונות תוך חיבור לקהילה.
"הסטיגמה היא אחד המכשולים העיקריים בהשתלבות בחברה ובקהילה", מדגישה גלמידי. "פעמים רבות המחלה פורצת במפתיע, גודע את רצף החיים הרגילים ואדם מוצא עצמו במציאות שאינו מכיר, אינו יודע איך להתמודד עמה ואינו יודע איך להשתלב חזרה בחיים בקהילה".
"אנחנו אנשים רגילים"
א' (40) המתמודד עם מחלת נפשית, מתגורר בדירת שותפים ועובד בשוק החופשי לפרנסתו. "המחלה פרצה בגיל 29. שיתפתי את אמי ברגשותיי וביחד פנינו לתחנה לבריאות הנפש בהרצליה", הוא נזכר. "בהתחלה המשפחה הייתה בהלם. אחר כך כמובן שכל אחד עבר את התהליך שלו וכיום כולם מאוד תומכים בי".
מה עזר לך בהתמודדות?
מה שעזר לי בהתמודדות הייתה התמיכה של אימא, הזוגיות שהצלחתי לבנות וסל השיקום שקיבלתי מהמדינה ואיפשר לי לקבל שירותים מעמותת 'אנוש'. כיום אני חבר במרכז החברתי בהרצליה ומגיע מספר פעמים בשבוע לפעילויות ולבילוי עם חברים שרכשתי במועדון. ההגעה למרכז החברתי מחזקת אותי וכך אני מרגיש יותר שלם ופחות בודד במהלך הימים. חשוב להדגיש שהמתמודדים הם אנשים רגילים כמו כל אחד. הם רגישים מאוד ומתמודדים עם קשיים רגשיים ברמה היום יומית".
"אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית שואפים להשתלב בשוק העבודה בהתאם לכישוריהם כמו כל אדם", מדגיש גלמידי. "עמותת 'אנוש' מפעילה עשרות מרכזי שירות למתמודדים בכל רחבי הארץ, המתמחים בהכוון תעסוקתי ומציאת מקומות עבודה במפעלים מוגנים ובשוק החופשי.
באזור השרון הולכת וגוברת בשנים האחרונות המודעות לקליטת מתמודדים עם מחלות נפש. כך רשת מלונות דן, מלון הילטון תל אביב, רשת סופרפארם, חברה כלכלית בכפר סבא, רשת קפה ג’ו, עוף טוב ועוד, כבר מעסיקים אנשים הלוקים בנפשם.
במרכזים החברתיים מתקיימות פעילויות ופרויקטים ביוזמת המתמודדים כגון הקמת קבוצת כדורסל והפקת תערוכת צילום. דוגמה נהדרת היא של זוג מתחתנים מהשרון, שביקשו לחוות חוויה חברתית לכבוד חגיגת חתונתם. ביום שישי האחרון הגיעו הזוג עם כ-30 חברים והקימו גינה חדשה למרכז החברתי בהרצליה.
כיצד עמותת אנוש מסייעת למשפחות של המתמודדים?
גלמידי: "משפחה אשר אחד מחבריה מתמודד עם מחלת נפש חווה משבר גדול ומתמודדת עם קשיים רבים. חוסר הידע והבלבול כרוכים לעיתים בתחושה של בושה, פחד וחוסר אונים. מרכזי יעוץ למשפחות של 'אנוש' פזורים ברחבי הארץ במטרה לסייע למשפחות בהתמודדות עם מצב זה ולתת מידע אודות המחלה, הטיפול ושירותי השיקום להם זכאי בן המשפחה".