יום הערנות לסוכרת (Diabetes Alert Day) מצוין היום במטרה להעלות את המודעות העולמית למאות מיליוני אנשים בעולם החולים בסוכרת או טרום סוכרת, למנוע את התפשטותה של המחלה ואת השלכותיה ולעודד אורח חיים בריא יותר.
4 צפייה בגלריה
יום המודעות לסוכרת
יום המודעות לסוכרת
יום המודעות לסוכרת
(צילום: shutterstock)
שנת הקורונה הביאה ללחצים נפשיים, שהות ארוכה בבתים ואצל רבים לאכילת יתר ופעילות גופנית מעטה. גורמים אלה תורמים להתפשטות המחלה, שהוכרזה על ידי האו"ם כמגפה כלל עולמית.
קראו גם:
על פי ההערכות, יש כיום בישראל חצי מיליון חולי סוכרת, ואליהם מתווספים מספר דומה של טרום סוכרתיים, שרובם אינם מאובחנים ואינם מודעים לסכנה לבריאותם ולחייהם.
כלומר: אחד מתוך תשעה ישראלים נמצא בשלב כלשהו בהתפתחות המחלה, שעלולה להוביל לשורה של סיבוכים, בהם מחלות לב, כליות ופגיעה בראיה ובמערכת העצבים.
4 צפייה בגלריה
רידה במשקל של 5-7% בלבד ממשקל הגוף עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת
רידה במשקל של 5-7% בלבד ממשקל הגוף עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת
רידה במשקל של 5-7% בלבד ממשקל הגוף עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת
(צילום: shutterstock)
רמות סוכר לא מאוזנות בדם עלולות להביא למעגל של רעב מוגבר, אכילה עודפת, חשק מוגבר למתוק ועייפות.
כל אלה עלולים להגביר סיכון למחלות מטבוליות וניתנים למניעה על ידי תזונה מאוזנת ומותאמת אישית, פעילות גופנית, הימנעות מעישון ושמירה על משקל תקין.
לתזונה נכונה ולשינוי אורח החיים יכולה להיות השפעה משמעותית על עצירת המחלה. כך, לדוגמה, ירידה במשקל של 5-7% בלבד ממשקל הגוף עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת.
4 צפייה בגלריה
מתחילים לאט ומגבירים
מתחילים לאט ומגבירים
פעילות גופנית היא תרופת הקסם של הסוכרת
(צילום: shutterstock)
אם אתם נמצאים במצב של טרום-סוכרת, חשוב שתדעו: יש מה לעשות. פעילות גופנית, מעקב רפואי ותזונה מותאמת אישית עשויים להרחיק את המחלה.
תמצאו פעילות גופנית שלא תרגיש כמו עונש
פעילות גופנית היא "תרופת קסם" יעילה ביותר לשיפור ההתמודדות עם הסוכרת. היא מפחיתה את רמת הסוכר בדם לתקופה של עד 24 שעות מרגע האימון וטובה ללב, לכלי הדם, לריאות וגם לנפש.
ברגע שתמצאו את הפעילות שעושה לכם טוב – היא תרגיש פחות כמו עונש ויותר כמו דבר שתחכו לו בכל יום מחדש.
שימו לב לסימני האזהרה
מעקב רפואי הוא מרכיב חשוב בשליטה על מצבכם הבריאותי, אך חשוב להבין גם מתי הצורך לבקר אצל הרופא הופך משמעותי יותר. כדי לעשות זאת, חשוב להכיר את הסימנים שיכולים להצביע על קושי באיזון הסוכר בדם.
הסימנים האלו כוללים בין היתר: צורך מוגבר למתן שתן, חולשה, עייפות קיצונית, צמא מוגבר, ראייה מטושטשת ותחושת עקצוץ בגפיים. אם אתם מרגישים את התסמינים האלו בשכיחות גבוהה מהרגיל, חשוב להגיע בהקדם לאבחון אצל הרופא המטפל.
תשפכו את כל המיצים לכיור
כששותים מיץ, בניגוד לאכילת עוגה לדוגמה, לא תמיד מרגישים את כמויות הסוכר הגבוהות שמכניסים לגוף. לכן עדיף להתנזר ממנו לחלוטין. שתיית מים, לעומת זאת, היא אחת המתנות הגדולות שתוכלו לתת לעצמכם במצב כזה. שתייה מרובה של מים עוזרת לשלוט על רמות הגלוקוז בדם ולתרום לבריאות בדרכים נוספות. לכן מומלץ לשים לידכם בקבוק מים במשך כל שעות היום ולהקפיד למלא אותו כמה פעמים במהלכו.
תתרחקו מדיאטות כסאח
אם רוצים להרחיק את הסוכרת, חשוב להקפיד על משקל מאוזן ולהילחם בהשמנת יתר. אל תנסו את דיאטות הכסאח, הן לא תורמות לבריאות בשום צורה. חשוב להיצמד לתפריט בריא, מותאם אישית, לאחר בחינה של הרכב החיידקים במעי שלכם.
כך תוכלו להבטיח שאתם צורכים מאכלים שתורמים לאיזון הסוכר בדם שלכם.
חברת הסטרטאפ DayTwo מספקת המלצות תזונתיות מותאמות אישית וזאת על בסיס ניתוח של חיידקי המעי והשפעה של מזונות שונים על רמות הסוכר בדם.
החברה הוקמה על בסיס מחקר רחב של מכון ויצמן, שהצביע על הבדלים ניכרים בהשפעות של מאכלים בין אדם אחד לשני והיא מממירה את ההנחיות הכלליות שניתנות לחולי סוכרת וטרום סוכרת בהמלצות פרטניות.
בעזרת האפליקציה המשתמשים יכולים להרכיב לעצמם שילובים של מזונות, ליהנות ממגוון רחב של אוכל שאהוב עליהם ולהימנע ממגבלות מיותרות.
4 צפייה בגלריה
לעורר את הגוף בבוקר ב-15 דקות של תנועה
לעורר את הגוף בבוקר ב-15 דקות של תנועה
דיאטות כסאח לא תורמות לבריאות בשום צורה
(צילום: shutterstock)
אל תזניחו את הנפש
במצב של טרום סוכרת, אנחנו נוטים לחשוב המון על מדדים פיזיולוגיים – רמת הסוכר בדם, המשקל, הכולסטרול, לחץ הדם – אבל נוטים להזניח את אחד הדברים החשובים ביותר לשמירה על הבריאות שלנו.
לחץ נפשי, חרדה, דיכאון ואתגרים נפשיים נוספים משפיעים עלינו הרבה יותר משאנחנו נוטים לשער. מחקרי עבר כבר קשרו בין המצבים האלו לבין אכילה מופרזת, השמנת יתר, עלייה בלחץ הדם או במילים אחרות – כל הדברים שמגבירים את הסיכון לסוכרת.
לכן, אם באמת רוצים להרחיק את המחלה, חשוב לוודא שאנחנו מטפלים גם בהיבט הכל-כך חיוני הזה בבריאות שלנו. שיפור המצב עובר במידה רבה דרך מעגלי התמיכה שלנו, בשיתוף האנשים הקרובים אלינו במה שעובר עלינו וקבלת סיוע מהם. חשוב להבין שזו גם לא בושה לבקש עזרה מקצועית שהוכחה כגורם שמשפר מאוד את הבריאות הנפשית והיציבות הרגשית.
בנוסף, ישנם כלים פשוטים אך עוצמתיים שיכולים לעזור להתמודד עם תחושות קשות בצורה טובה יותר. בשנים האחרונות, שורה של מחקרים מצאו לדוגמה כי יוגה ומדיטציה יכולות להיות דרך יעילה לעשות זאת ולעזור לכם להרגיש רגועים, שלווים ומאושרים יותר.
מיכל צלח-דוד, תזונאית קלינית, חברת DayTwo