עוד לפני שהילדים נתקעו חסרי תנועה בבית מול מסכים ושיעורי זום, השמנת היתר כבר סומנה כמגפה ברחבי העולם.
השמנת ילדיםהשמנת ילדים
השמנת ילדים
(צילום: shutterstock)
קראו גם:
גם בארץ המצב לא מעודד: על פי דוח לאומי של נתוני גדילת ילדים בישראל, 27 אחוז מהילדים עד כיתה ט' סובלים מהשמנת יתר.
איך זה קרה? לדברי יעל רוטשטיין, נטורופתית במרפאת בתימון של כללית רפואה משלימה, התשובה נמצאת בצלחת שלהם: 70 אחוז מהילדים עד גיל ארבע אוכלים במקרה הטוב ירק אחד ביום ולפעמים אפילו פחות. בתפריטים המוצעים בגנים ובבתי הספר אמנם מרבית המאכלים מבוססים על קמח מלא, אולם התפריט עתיר שומן וסוכרים. צריכה מוגברת של שומן וסוכר מובילה לתחלואה גבוהה וניתן לראות מחלות כמו סוכרת מסוג 2, כבד שומני ולחץ דם גבוה כבר בגיל צעיר.
תכירו להם טעמים חדשים. אם תטעמו ותהנו, הם ינסו בעקבותיכםתכירו להם טעמים חדשים. אם תטעמו ותהנו, הם ינסו בעקבותיכם
הילדים מעדיפים שניצל מטוגן, פסטה בלי כלום או לחם לבן עם ממרח מתוק
(צילום: יח"צ)
"בבתים רבים התרחיש חוזר על עצמו מדי ערב", אומרת רוטשטיין. "הילדים מעדיפים שניצל מטוגן, פסטה בלי כלום או פרוסת לחם לבן עם ממרח מתוק. הם מדלגים על הסלט, נמנעים מירקות מבושלים ובגדול, אם אין קטשופ, הארוחה נותרת על הצלחת".
תוסיפו לזה את השהייה האינסופית בבית בימי הקורונה: האנרגיות הנמוכות של ההורים לנהל מאבקים צודקים, הצורך של כולם להתנחם במשהו מתוק, הניסיון לקנות קצת שקט באמצעות שקיות של חטיפים, התאדותם של חוגי הספורט, וכמובן, הרביצה, שהפכה לתנוחה המועדפת. וכך קיבלנו החרפה נוספת בבעיה.
"החדשות הטובות הן שאפשר לשנות את זה", אומרת רוטשטיין, "אפשר לאמץ מספר הרגלים ולצאת לדרך חדשה – לא רק עם הילדים אלא עם כל המשפחה".
תסבירו להם למה זה חשוב
כדי לרתום את הילדים לתהליך דברו אליהם כמו אל מבוגרים. הסבירו להם שאיכות התזונה שלהם משפיעה על תהליך הגדילה, החוסן הפיזי, מערכת השלד והעצמות והמערכת החיסונית. שתפו אותם במחקרים שמצאו מתאם בין ג'אנק פוד לבין מנת משכל ובהשפעתה של התזונה שלהם על יכולת הקשב והריכוז ועל הביטחון העצמי.
תנו דוגמה אישית
לא רק הילדים שלכם זקוקים לארוחות מזינות אלא גם אתם. כדי שהם יירתמו לשינוי, ההתחילו בדוגמה אישית: במיוחד עכשיו, כשאתם ביחד בבית, שלבו - בנוכחותם - ירקות בתפריט שלכם. הראו להם שאתם מחליפים את החטיפים בנשנושי ירקות ופירות, תשוויצו איך ויתרתם על הממתקים וצאו להליכה משפחתית ביחד.
הכירו להם טעמים חדשים
התפריט שלהם נתון בידיכם, ורק אתם אלה שתוכלו לגוון את הארוחות וללמד אותם לטעום. אפשר לגוון את הסלטים בארוחת הערב ולשלב ירקות מבושלים. אם אתם תטעמו ותהנו, הם ינסו בעקבותיכם.
תעשו להם חשק לטעום. צלחות נכון מוסיף המון תעשו להם חשק לטעום. צלחות נכון מוסיף המון
תעשו להם חשק לטעום. צלחות נכון מוסיף המון
(צילום: shutterstock)
תשחקו עם האוכל
ברשתות החברתיות יש שפע של רעיונות למאכלים מצולחתים עם מראה שעושה חשק, ובמקרה זה, הם לגמרי יסתכלו בקנקן ואז יאכלו את מה שיש בו. גם קופסאות אוכל מדליקות יכולות להפוך לאטרקציה, וזאת ההזדמנות למלא אותן באוכל בריא.
אתם והסו שף הקטן
הקורונה גזרה על כולנו להדק את החגורה, ואוכל בריא שמכינים בבית הוא לרוב גם זול יותר. אז תיכנסו יחד למטבח והכינו ארוחה בריאה בכוחות משותפים. אחרי שיעמלו יחד אתכם בעבודת צוות, המוטיבציה שלהם לאכול תהיה בהחלט גבוהה יותר.
תעיפו את השוקולד
אל תעמידו את הילדים במבחן. החיים יהיו קלים יותר אם במגירת הפינוקים לא יהיו שוקולדים, חטיפים וסוכריות. אם תתנו להם פרי לקינוח והם יידעו שאין חלופות אחרות, לא יהיה מקום לוויכוח. אחר כך, בהדרגה, אפשר להחזיר את הממתקים במינונים מבוקרים.
לא חייבים לגמור מהצלחת
בתקופת הצנע, כשההורים שלנו קיבלו חינוך חסכוני במיוחד, הם למדו ש"לא זורקים אוכל" ונאלצו "לגמור הכל מהצלחת". החסכון לטווח קצר הוביל לנזק לטווח ארוך ולהרגלים שהועברו מדור לדור. אפשר וגם מומלץ להפסיק את המנהג הזה. מוטב להחזיר את האוכל למקרר או לזרוק אותו לפח על פני אכילה מיותרת בחוסר חשק. למדו את הילדים להקשיב לגופם, לאכול עד שהם חשים בשובע – ולא יותר.
רק מים הם שתייה וכל שתייה אחרת היא למעשה ממתקיםרק מים הם שתייה וכל שתייה אחרת היא למעשה ממתקים
רק מים הם שתייה. כל שתייה אחרת היא למעשה ממתקים
(צילום: shutterstock)
שחררו את השתייה הממותקת
כל מוצר שאינו מים עובר תהליך עיכול בגוף. לכן, רק מים הם שתייה וכל שתייה אחרת היא למעשה אוכל. במילים אחרות, ממתקים. למשל, שקית שוקו מכילה יותר מחמש כפיות סוכר. בכוס משקה ממותק מתחבאות ארבע כפיות סוכר לפחות ולעיתים יותר. כוס כזו שוות ערך מבחינת סוכר לשתי מנות פרי קרירות, מתוקות ועשירות בוויטמינים ובסיבים תזונתיים. בנוסף, הסוכר בשתייה הממותקת גורם גם לעששת ולהפרעות קשב וריכוז. הרגילו את הילדים לשתות רק מים. לא פטל, לא שוקו ולא דיאט. רק מים.
אל תגידו מחר כך
נכון שהימים לא פשוטים, הסגרים שבאים והולכים מלחיצים והקורונה מעיקה, אבל כל יום של פחממות ריקות וסוכרים מעכב את הפתרון ומוסיף עוד כמה גרמים של היעדר בריאות וחוסר נחת. תתחילו לשנות את התפריט המשפחתי ואת דפוסי האכילה כבר היום, ללא דחיות ובלי לחכות "ליום שאחרי הקורונה". כל פעם עוד קצת. בהצלחה!