לא רק ברזל דרוש לנשים בהיריון, יש עוד לא מעט חומרים הכרחיים שיזינו את הגוף ויבטיחו את מהלכו החלק של ההיריון, את בריאותו המיטבית של הגוף, ואת התפתחותו התקינה של העובר. ובמאמר הזה נתמקד באחד החומרים החשובים: אומגה 3.
לא פעם עלתה השאלה האם בריא לאכול דגים במהלך ההיריון, ואנחנו כאן כדי לספק לכן את התשובה. אז בואו פשוט נתחיל.
המוח של העובר גדל מהר במהלך ההיריון. בזמן הלידה הוא שוקל בערך 350 ג' וחצי ממה שמרכיב אותו הוא שומנים. רוב חומצות השומן במוח נחשבות לארוכות שרשרת ובלתי רוויות. אבל גם מחוץ למוח יש להן תפקיד חשוב: הן מרכיב חיוני לממברנות (קרומי התא).
חומצות השומן מאוד חיוניות להתפתחות מוח העובר. בעיקר בטרימסטר האחרון של ההיריון ובחודשים הראשונים לחיים, הוא זקוק לכמות גדולה מהן. מחסור בחומצות שומן בתקופות הקריטיות האלה עלול לגרום למוחו של העובר נזק.
1 צפייה בגלריה
סטרקיסט טונה
סטרקיסט טונה
סטרקיסט טונה
(צילום: pixabay)
איך מספקים לעובר מספיק חומצות שומן? אחת הדרכים הכי יעילות היא לצרוך באופן קבוע אומגה 3. מדובר בקבוצת חומצות שומן שהגוף שלנו לא יודע לייצר בעצמו, ולכן עליו לקבל אותה ממקורות חיצוניים.
האומגה 3 תעזור בשמירה על תפקוד תקין של מערכת העצבים, ותוביל לעלייה ביכולות קוגניטיביות, זיכרון, וקשב וריכוז. בנוסף, היא תורמת בהעברת מסרים חשמליים בין הטרנסמיטורים השונים, ומעודדת תקשורת תקינה במערכת העצבית.
ניתן לצרוך אותה על ידי אכילת דגים – טונה, סלמון, מקרל ואנשובי.
אכילת דגים במהלך היריון – כן או לא? כמו שציינו למעלה, דגים מהווים מקור מעולה לצריכת אומגה 3 ולכן חשוב מאוד שנשים יצרכו אותם במהלך תקופת ההיריון.
מחקרים שנעשו בעולם מצאו שצריכה מועטה של דגים בחודשים הראשונים של ההיריון עלולה להעלות את הסיכויים ללידה מוקדמת. לנשים הרות בשליש הראשון עם ריכוז נמוך של חומצות שומן בדם, יש סיכויים גבוהים יותר פי 10 ללדת מוקדם ביחס לנשים הרות עם רמות גבוהות של אומגה 3 בדם.
ולכן התשובה לשאלה היא: כן. מומלץ לנשים לצרוך דגים במהלך ההיריון. ולא רק שזה מומלץ, אלא גם בגדר חובה.
נסייג את התשובה עם כמה סעיפים:
  • דגים נאים אינם מומלצים לאכילה במהלך ההיריון
  • יש סוגי דגים שלא כדאי לצרוך במהלך ההיריון – דג חרב, כריש, טיילפיש וקינג מקרל.
  • צריכת הדגים השבועית צריכה להיות מבוקרת (כמות מדויקת בסוף המאמר).
למה צריכת הדגים צריכה להיות מבוקרת? אנחנו יודעים שיש בחוץ לא מעט מסרים כפולים בכל מה שקשור להיריון ואכילת דגים. בעיקר בשל נוכחות של כספית בדגים.
הכספית היא תרכובת ברזל, לרוב נוזלית.
צריכה מוגברת של דגים עלולה להוביל להרעלת כספית שתבוא לידי ביטוי בתסמינים פיזיים ונפשיים.
וזאת הסיבה לכך שמומלץ להגביל את צריכת הדגים השבועית.
נמהר להרגיע ונגיד שדגים בהירים (בעיקר טונה שמשווקת בישראל) מכילים מעט כספית ולכן לא מהווים סכנה ממשית.
אחד הדגים הכי בטוחים הוא הטונה.
על פי ה-FDA כמות הצריכה המומלצת של דגים היא עד 340 גרם בשבוע.